Jump to content

Ladning til 270grns Swift A-frame i 375 H&H


FROSTFOX

Recommended Posts

Sitter med litt ugler i magen og venter på at min nye blaser 93R lux skal ankomme. Har ventet i 4 måneder, så den er nok rett rundt svingen......

Har tenkt å lade med en 270 grains Swift A-frame, for å beholde litt hastighet, men vurderer samme kula i 250 grain, eventuellt en barners TSX i 250 grain.

Har noen erfaringer med disse kulene, og en presis ladning jeg kan prøve uten å famle for mye rundt?

 

Har ikke skutt med dette kalibret enda, men hører den ikke er like presis som f.eks. 308...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med 270 gr Swift A-Frame.

Min ladning er moderat; 74 gr N150, CCI 200 hette.

I min Winchester M70 ga denne ladningen meget god presisjon, og var med til Sør Afrika i 2006.

Fant igjen 2 kuler, den til venstre fra en warthog som ble skutt på langs, den til høyre fra en blue wildebeest.

De resterende var gjennomskudd.

 

Mine opplevelser med 375 H&H er at det er et kaliber som gir god presisjon hvis skytteren klarer å bli fortrolig med rekylen.

De tre riflene jeg har hatt i dette kalibret over en periode på 30 år, har alle skutt meget gode samlinger, nesten uansett hva jeg har puttet i de.

Hornady sine kuler er flotte til trening.

Jaktbasen benytter Barnes X i sin 375 H&H (usikker på vekt og type), og der er det stort sett ett fint trekløver på 100 m.

 

Gled deg, dronningen er et supert kaliber å lade for og å jakte med :D

 

Jakt2008010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker, de kulene ser ut som om de er tatt rett ut av en reklame. Har god erfaring med swiften fra 30-06 i 180 grain, men det var VELDIG blodige sider på elgen med 165 grain i 308... Skjønner ikke hvorfor, den hadde samme hastighet som 180 grain i 30-06.

Er spent på skuddreaksjonen hos elg med 375 kontra 30-06...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ugler meg i ræææva... Får ikke min nye blaser før i desember. Det hadde blitt lit kludder med bestillingen, slik at alt ble forsinket.... Er det fler som har gode ladninger de vil dele? Skulle gjerne prøvd 250grns Barnes TSX, men de er gått ut av produksjon.... skjønner ikke hvorfor,,,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt litt presisjonsproblemer med Dakotaen ved bruk av A-Frame 300grs kuler. Byttet over til Nosler AccuBond 260grs nå og skyter samlinger hull i hull (Nesten) :wink:

 

Vel å merke er det tunge RWS hylser jeg bruker, så jeg har måtte gå litt ned på ladningen.

Men N150 krutt 70grs, Nosler AccuBond 260grs. Har gjort meg fornøyd nå, og hjorten detter rett ned :mrgreen:

Men jeg vil anta at med lettere hylser kunne jeg fint gått opp i 74grs :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 270grs. Barnes TSX på elgjakta i høst. Ladet med 74,5grs. N150 som ga 830m/sek med 56cm løp. Fant igjen ei kule i en okse jeg skøt i helga, perfekt "sopping" og 100% restvekt.

Brukte tidligere 300grs. Swift A-Frame foran 68grs. N150, dette ga litt i overkant av 760m/sek. Utmerket kule det også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har erfaringer med 235grns kontra 270grns Barnes TSX? Har tenkt å prøve 235grns frem til jeg blir venn med dem nye rifla...
Rundt Elverum, neppe noen problemer med å ta det viltet som er der omkring. Erfarings messig vil den kanskje miste noen vinger hvis farten blir stor, men virkningen vil nok fortsatt være bedre enn med det meste andre.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...