Jump to content

Ammunisjon til rypejakt på vidda?


Hansen

Recommended Posts

Rio Venatum Bi. Bismut/Vismut-patron som kom veldig bra ut på tester i fjor. Jeg jaktet med den selv, og ingen av rypene måtte ha avlivningsskudd etter fallet. Året før skjøt jeg med Eley Bismut Rype, og flere av rypene måtte ha 2 skudd.

 

Dette kan selvfølgelig komme av at jeg var dårligere til å skyte året før, eller av flaks/uflaks, men Rio Venatum Bi tør jeg uten problemer å anbefale. Jeg ville ikke valgt andre haglmaterialer heller. Sink er for lett og de tyngre haglmaterialene gir generellt trangere skuddbilde.

 

Tror egentlig ikke det er så stor forskjell på de forskjellige merkene, men du skal ikke kjøpe patroner med lav utgangshastighet. Utgangshastigheten er som regel oppgitt i testene som florerer i de fleste jaktblad når det nermer seg sesong.

Den andre viktige faktoren er skuddbilde. Skuddbilde må du teste selv på papp eller liknende, fordi det kan variere fra hagle til hagle.

Men det viktigste av alt: trening trening trening......

Link to comment
Share on other sites

Høres perfekt ut til mitt bruk, og når prisen bare er 15kr går jeg ut fra at det bare er å slå til. Så skal det ikke stå på ammoen, bare på skyteferdighetene til Rambo-Arne på vidda... :?

 

Forresten, tror dere Sport1 tar inn slikt?

Link to comment
Share on other sites

Eley rype bismuth holder mål og (har ikke størst erfaring med dem, men den ene gangen jeg har vært på rypejakt, så datt da samtlige ryper vi traff rett ned - i motsetning til stål...). Koster hakket mindre enn Rio mener jeg å ha sett. Skal du på jakt og fiskedagene på Elverum kan det hende du kan gjøre et varp der. Har sett tilbud på 100 stk til under tusenlappen før. I test har de samme gjennomtrengningsevne som Rio for øvrig, så de er nok ganske like.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skulle gjerne like å vite noen som selger den i Bergen - G-sport gjør verftfall ikke det!'

 

Våpensøylen kanskje? Skal ned på den lokale sports/våpen-forretningen og høre på tirsdag.

 

Mener det var på Bergen Jakt og Fritid jeg kjøpte mine. Søylen har vel også.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg hørte at RIO er så tett i samlingen at en med fordel kan bruke litt mer åpne choker. Noen som har erfaringer med chokevalg for denne ammon?

 

Dette bør du teste i hagla DI, siden slikt varierer fra hagle til hagle. I MI hagle bruker

jeg CYL og 1/4 tidlig i jakta, og senere på året 1/4 og 1/2 med denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også problemer med å finne Rio Venatum i år. Ringte likegodt importøren og spurte hvem som var forhandlere i mitt område.

Han kunne fortelle meg at produsenten er forsinket og ikke har skuddene ferdig før i slutten av august. Deretter tar det 3 uker å få ammunisjonen til Norge med båt. Da sliter vi litt. :cry:

 

Det spørs om vi må dere ikke må kikke på Eley istedet. Mitt råd er da at dere bør prøve Eley Grand Prix istedet fot Eley Rype. Jeg har prøvd bare rype, men andre som har prøvd begge sier at Grand Prix er bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...