Jump to content

Schmidt&Bender Klassik


NilsErik

Recommended Posts

Er disse nå helt "ute" etter at Zenith kom?

 

Man snakker om "dorulleffekten" når man beskriver enkelte kikkertsikter, men Zenith har i allefall objektiv som ligner en doroll...eller måneteleskop :) Mao betyr det at jeg personlig liker utseende til en Klassik mye bedre enn en Zenith. 3-12x42 ser serdeles pen ut...i forhold i alle fall.

 

Etter det jeg har lest er innmaten stort sett den samme, ser man bort fra at større zoom gir mer glass. Flashdot er vel også en litt annen lysteknologi enn det som gir lys i en Klassik. Avhengig av modell er det vel forskjeller i om det er FFP eller SFP retikkel også. Men glasskvaliteten er i det store og hele den samme?

 

Noen med praktisk erfaring? Hvordan ser disse retiklene i FFP ut i praksis når det gjelder størrelse/tykkelse på minste vs størse forstørrelse? Klarer ikke finne noen relevante bilder på nettet... :(

Link to comment
Share on other sites

Har en classic i 3-12x42

Kjempegod optikk. Retikkelet tar ganske mye plass på 12x. Har tysk 4

 

Zenith har lengre øyeavstand. Har begge deler, og er godt fornøyd med begge!

 

Øyeavstanden på classicen er litt kort, men ikke værre enn at jeg har den på en 9.3x62 uten problemer

Link to comment
Share on other sites

Passer øyeavstanden, er det vel greit. Og da kommer det vel mer an på om man har "plass nok" til å justere riktig uten å begynne med montasjer som ikke er rette. Og på kort låskasse, som jeg har, er vel ikke det noe problem? Er vel en større utfordring på Zenit, som har kortere rør.

 

Hvis det de kaller A4/L4 tar stor plass, er kanskje A7/L7 et bedre valg?

Du har vel ikke opplyst retikkel? Blir stolpene tykkere når du zoomer, eller beholder de størrelsen? Synes det er vanskelig å se av de bildene jeg finner på nettet...

 

Snuser litt på en slik - hvis de kan leveres innen årets elgjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hva de produserer og hva man for kjøpt over disk her i landet er kanskje forskjellig? Eller kanskje forhandlerne her velger å pushe Zenith med flash dot når det er snakk om opplyst retikkel og SuB?

 

I følge SuB får man i alle fall Klassik med opplyst A1, A3, A4, A7 og A9, da med benevnelsene L1, L3, L4, L7 og L9:

http://www.schmidtundbender.de/en/produ ... 12x42.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Her L7: absehen-l7.jpg

 

Har sendt forespørsel til min leverandør, men ennå ikke fått noe svar. Når sant skal sies, har jeg en tendens til å finne noe de ikke kan skaffe, så venter i spenning :)

Link to comment
Share on other sites

Øyeavstanden på classicen er litt kort, men ikke værre enn at jeg har den på en 9.3x62 uten problemer
Tror det er like greit - den har jo så langt okular, at tårnet akkurat går klar av fremste ring uten forlenger på min X-bolt, og okularet akkurat går klar av bakreste ring uten forlenger, hvis jeg sammenlikner/måler i forhold til den kikkerten som sitter på nå. Så hadde den hatt laang øyeavstand, hadde det ikke gått :)
Link to comment
Share on other sites

Fant denne kommentaren - er vel et hint om at verden har gått videre teknisk:

"I feel that the S&B Classic is outdated zoom ratio wise. It may appear to be a 4x power range scope but depending on the model you barely get 3x effective zoom. Beyond 3x you get tunnel vision that shrinks the image size without increasing the field of view".

Link to comment
Share on other sites

Har en 1,5 -6 x 42 Klassik, og det som det står over om tunneleffekt er tullpreik, ja du får tunneleffekt da du kommer ned på det laveste men det forsvinner på 1,75 zoom.

Er enig i at øyeavstanden er noe kort kort, men dog ikke noe problem i normale kalibere (opp til 9,3x62)

Hadde en Zenith med samme forstørrelen, den var ikke noe bedre, tung og klumpete, så den solgte jeg.

Forøvrig synes jeg S&B har god opptikk og design

Link to comment
Share on other sites

Bra tilbakemelding; Hallgeir. Det er vel litt slik i ytterkantene av zoom-området med all optikk. Merker det på linsene til mitt fotoaparat også. Selv om det er forholdsvis dyr optikk, er det ikke like bra i ytterkantene som i "midten", særlig når man snakker vidvinkel.

 

Eneste negativt er at da må jeg vurdere en Klassik også. Enten den eller en Swarovski Z5 3.5-18x44 slik det ligger an nå :)

Men på dette området kan vel mye endre seg på kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Har lest et sted at Schott lager linser til de fleste europeiske merker, til og med Swarovski har visst nå sluttet å lage egne linser. Så utgangspunktet er vel stor sett det samme for de fleste, forskjellene ligger mer i linsedesign, kvalitetskrav og hvordan de behandler linsene etterpå (div. coating etc.).

 

Sikkert noen her som vet mye om dette, hvis det ikke står et sted allerede.

Link to comment
Share on other sites

Noken som har erfaring med skumringseigenskapane på 2,5-10x56 klassik mot tilsvarande zeiss?

Kan ein ettermontere lys i alle klassik sikte og er det noken som veit pris på dette evt kor ein får det gjort.

Har ein 2,5-10x56 er ein ganske stor og lang kikkert, tykkjer zeiss ser litt mindre ut,Men er litt usikker på dei optiske forskjellane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke, men det burde være mulig. Så i en tråd fra 2009 at ettermontering av lys på en Zeiss Victory kostet mellom 3-4.000 kroner. En tråd fra 2011 nevnte 2-3.000 for samme kikkert. Så det betyr vel at det koster et par lapper, og du må jo sende den til Tyskland som betyr litt ventetid.

 

Skumringsegenskaper går vel ikke bare på glasset og overflatebehandligen som benyttes, men også retiklet? Både størrelse på dette og kontrast har vel noe å si. Noen meg bedre peiling svarer sikkert, ellers er det helt sikkert skrevet om dette tidligere her.

 

Til info så endte jeg opp til slutt med en Swarovski Z6 2.5-15x44 med BT, parallaksejustering og retikkel #4A. Den kunne leveres raskt, til og med, og det gjorde utslaget. Tror jeg klarer meg uten lys - ikke skal jeg jakte om natta, og ser jeg ikke målet eller retiklet i kikkerten, så har jeg nok dratt hjem for lenge siden. Men det er jo mitt bruk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...