Jump to content

Mauser 71/84, noen som brukt den?


Recommended Posts

Fortell mer! Bilder?

 

Hel børse eller deler? Produsent? Amberg, Danzig, Erfurt, Spandau? Produksjonsår?

 

Blir aldri lei av 71/84.

 

Har ikke sett så mye som har hatt denne låskassen som utgangspunkt. Den har rørmagasin i forskjeftet og patronheis som en Jarmann. Er ikke enkleste utgangspunktet for å mekke til "noe annet". Men alt går om man "må". Skjefter kan ikke bestilles hos Midway, så det blir et mulig spikkeprosjekt.

 

Egentlig var M 71/84 utgått på dato da den ble antatt: Svartkruttbørse på slutten av 1880-tallet blir litt "rokokko", når franskmennene begynte med røkfritt i -86. Tidligste jeg har sett er en Spandau fra 1885. Skal også være noen hundre Mauser produserte, men vet ikke om de kom i -84 eller -85.

Modellen ble produsert fram til 1888.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Joda det er ei hel rifle. Ikke brukt de siste 100 åra....+...

Laga i AMberg, Amberg er stempla under ei krone. Serienumer er 27681.

Bilder.....Hmmm..Hvordan poste det her da??

 

Jo, det er jo ei sær rifle, kasse, men...men, det var noe med den. Har litt lyst på ei.

Går jo an å lade den røykfritt også, da må det da bli ei cool rådyr rifle. Grove tunge bly kuler :)

 

Har du ei?

Link to comment
Share on other sites

Har et par stykker. De er fint laget. Serienummer 27681 viser at den er laget i 1887. Jeg ville ikke bygget om en hel 71/84 til noe annet. Ville heller solgt og kjøpt noe nyere. F.eks Ruger 77/44 eller hva den nå heter. (.44 Magnum) Røkfritt i denne er helt ok, grov kule i 4-500 m/sek.

En gammel 71/84 kan vel gå for alt mellom 4000 - 8000 om den er nummerlik og i god stand. En rusten skranglete en er kanskje verd et par lapper.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Kuletenger i .446 finnes i hvert fall for 340 og 370 grains kule. Det er også en mulighet å size ned .458 kuler, da blir utvalget ganske stort. Vet ikke hvordan presisjonen blir ved å "skvise" en kule ned .012.

11,15X60R har ganske stort hylsevolum for svartkrutt, har ikke sett ladedata fra "sikre kilder" som omhandler røkfritt.

Har heller ikke funnet noe som sier noe om hva 71/84 låsen tåler av trykk. En Springfield Trapdoor skal klare 25 - 28 000 psi (eller var det CUP?), men hvordan 71/84 er i forhold til dette vet jeg ikke.

 

Er ikke meningen å være negativ, men kjenner ikke andres laderutiner og erfaring.

 

Mine 71/84 er pensjonerte, foretrekker å skyte med mer moderne konstruksjoner. Mitt utgangspunkt er å samle alle årganger og produsenter av denne modellen. Er nok en umulighet, men det får tiden til å gå. For et par måneder siden dukket det opp en sliten Amberg som hadde sett bedre dager. Noe mekking og litt olje har fått den sammen igjen.

Mest utsatt for rust er magasinrøret. Heldigvis selger Clas Ohlson nye magasinrør, kamuflert som 16mm gardinstenger.

 

Mvh

Hand

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

låner denne tråden litt - ikke så mye 71/84 stoff andre steder

 

Har arvet en slik , ombygd til hagle kaliber 24. Faren min brukte den på jakt helt fram til slutten av 70-tallet da begynte tilgangen på hylser å bli vanskelig, og han krøp til korset og kjøpte seg ei kal 12 hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...