Jump to content

Patronbegrensning under jaktutførelse.


911

Recommended Posts

Hei.

 

Har prøvd å lete i lovverket ang. antall patoner i en halvauto under jakt. Og finner som nevnt i andre tråder "grunnreglene" ;

 

" Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.".

 

Så kom et mulig utfall snikende under pannebrassen, hva om de 3 skuddene er sendt av gårde og de ikke gjorde jobben på f.eks bamse. Man lader om med nytt magasin fort som f..., men hva sier loven om reservemagasinet, 2 patroner?

Link to comment
Share on other sites

tenk litt nå...

 

våpen skiller ikke på magasin ved begynnelsen av jakta og "reservemagasin" du har selv referert til den delen av loven som omhandler akkurat det du lurer på.

 

magasin som skal brukes i utøvelse av jakt skal ikke ha mer en to skudd i magasinet under jakt på småvilt og tre skudd under jakt på storvilt.

forøvrig ett i kammeret.

så er spørsmålet om magasinet må plomberes for å ikke kunne ta mer en det respektive antallet eller om man kan ha fire i magasinet til ladegrep er tatt og det da ligger 2(3) i magasinet og ett i kameret

Link to comment
Share on other sites

tenk litt nå...

...

to skudd i magasinet under jakt på småvilt og tre skudd under jakt på storvilt.

Det står ingen ting om storvilt/småvilt. Det er nevnt tre spesifikke arter som skiller seg fra de andre. Reinsdyr er også storvilt, men er ikke nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

Loven sier ingenting om antall skudd du kan ha med deg eller hvordan de skal eller ikke skal oppbevares. Loven bruker frasen "rifle med mer enn tre skudd i magasinet", ikke "magasin med mer enn 3 skudd", man må da kunne anta at det ikke er noen begrensinger på antall magasiner en kan ha med seg uavhengig om de er ladet eller ikke.

 

Selv om man strengt tatt kan ha med et fullpakket 30skudds magasin vil jeg anbefale å ikke lade de med mer enn det loven opererer med. Å inkludere et ekstra skudd for kammeret må være innenfor det akseptable.

Link to comment
Share on other sites

Loven må jo tolkes slik at det er lov å gå med 4 skudd i magasinet og null i kammeret, som likeverdig med 1 kammeret og 3 i magasinet. Poenget må jo være hvor mange skudd man har til rådighet i våpenet uten å måtte dytte inn nye patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke hvordan man kan tolke den anderledes enn det som står i klartekst. Poenget kan godt være som det spekuleres i, altså 4 (3) patroner totalt. Men det er ikke det som står.

Treffer man på riktig oppsyn på riktig dag, har man lite å stille opp med. Forskriften er meget tydelig.

 

Selv jakter jeg med hagle med 2 i magasinet og 0 i kammeret vel vitende om min egen argumentasjon. Jeg liker å tro at oppsynsmenn er fornuftige folk, dog jeg har aldri møtt noen. Men sjansen for at drittstøvel nr 1 bestemmer seg for å sjekke hagla er definitivt til stede.

 

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...