Jump to content

Opptrening av Setter som skal på jakt i høst.


msyncron

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Engelsk Setter Tispe som nå er akkurat 1 år. Jeg har med tiden syntes at hun har vært litt for tynn, og har nå gått over til å fore med troll extrem/ blandet med våtfor fra troll. Dette for å få opp mere hold. Hun er ikke all verdens trenet, men helt grei form.

 

Planen er jo jakt 10.September. Dvs ivertfall starte jakttrening da....Hun har nettopp vårknet og tatt stand under en vakteltrening.

 

Nå har og treningsterrengene åpnet her oppe, så man kan slippe hund om man vil.

 

Spm er vel mer, hvr mye trening bør ei slik tispe ha før den er ok, og kan "jobbe" f.eks 2 dager i fjellet?

Link to comment
Share on other sites

Spm er vel mer, hvr mye trening bør ei slik tispe ha før den er ok, og kan "jobbe" f.eks 2 dager i fjellet?

 

Da er spm mitt, hva legger du i å "jobbe"? Er det kondisjon du tenker på, så ville jeg ha trent denne opp med f.eks. å sykle med bikkjen, svømming er også god trening for hundene mtp å bygge opp muskelmasse og utholdenhet. Jeg er litt usikker på hvor "hardt" du kan trene en så ung hund, men begynn forsiktig og øk mengde og intensitet etterhvert. Bruk hodet og sunn fornuft, du vet sikkert best hvor god kondisjonen til hunden din er, og legg opp et treningsopplegg ifht den.

 

Utenom det så vil jeg si at grunndressur er kanskje en like viktig faktor å trene på- alle mine bikkjer kan løpe, men dressur der kan de aldri bli gode nok :wink:! Det er terping, terping og enda mer terping. Skynd deg langsomt, er viktig stikkord når du trener grunndressur. Ellers vil jeg råde deg til å ta kontakt med fuglehundmiljø(er) i nærheten der hvor du bor. De vil kunne hjelpe deg masse med tips og triks ifht å trene opp hunden din slik den blir klar til høstens jakt :D.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den fysiske treningen, bør du alltid avslutte før hunden er så sliten at den mister lysten. Avslutt gjerne når lysten er på topp. Når det er dit for neste tur, vil lysten være der den var når siste tur ble avsluttet.

Når du begynner å slippe i terrenget bør du også tenke på samme måte.

 

Forøvrig er jeg veldig enig med forrige innlegg i at dressur kan være vel så viktig. Våre hunder blir mye fortere slitne i hodet, da de ikke er vant til å benytte dette like mye. Dette vil du fort oppdage om dere får 3-4 fuglesituasjoner på rad. De fleste hunder er "tomme" i hodet, og mister konsentrasjonen etter 2 fuglesituasjoner i løpet av 5 minutter. Da blir ofte den 3.dje situasjonen støkk, om ikke det hviles imellom, eller hunden har fått trent opp sin konsentrasjon.

Dette kan bedres ved hjelp av dressur om samvær i egen hage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...