Jump to content

Dårlig presisjon på en Ruger 10/22 target ss laminat .22 LR


Kallek

Recommended Posts

Jeg kjøpt en ny Ruger 10/22 ss laminat med a-tec demper og Nikon prostaff 3-9X40 kikkert, og var igår på skytebanen for å teste den. Jeg ble veldig skuffet da den spredde skuddene noe voldsomt. :(

Jeg skjøt serier der feks de to første skuddene satt fint samlet, der de to neste satt 30-40 cm

under eller ved siden. skjøt mange serier og skuddene satt i hytte og gevær..

Jeg prøvde med og uten demper, og skjøt med tre forskjellige ammotyper.

Disse var: Topshot competition, Fiocchi sub sonic og CCI Stinger.

 

Holdet jeg skjøt på var 93 meter. Er dette for langt til å få gode samlinger ?

Jeg skjøt på elg banens elektroniske skiver. Blir salongevær for svakt til å vise nøyaktig treff

på disse blinkene?

 

Hva kan eventuelt være galt ? Jeg skjøt med samme forstørrelse på kikkerten hele tiden.

Jeg hadde forventet samlinger på minst 5 cm. Hva burde denne børsa gi av samlinger ?

 

Håper noen kan gi meg noen gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt på elg banens elektroniske skiver. Blir salongevær for svakt til å vise nøyaktig treff

på disse blinkene?

 

Tipper dette er en del av årsaken. Har selv fått mange rare treff ved bruk av salong og subsoniske prosjektil på elektroniske skiver. Prøv på papp!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter for fort vil ikke elektronikken henge med. Ro ned, skyt sakte på elektronikken.

 

Still elektronikken på "FIN" kalber, det kan hjelpe.

 

Min 10/22 like IKKE mange sorter ammo. Ikke usansynlig at du får 30-40cm avvik på såpass hold. Ikke usansynlig at du må pløye igjennom det du finner av ammo for å finne det som er perfekt for deg. CCI stinger er garantert ikke en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Elektronikken vet jeg ikke stor om, men at 22'er kan mislike enkelte typer ammo er ikke unikt. Har alltid fått god presisjon med typisk matchammo som Eley og Lapua, prøv de først. Velg en dag uten for mye vind, 22 er følsom for det, og skyt gjerne på papir om du tviler på elektronikken. Min 10/22T går lett under 20mm på 50meter, med riktig ammo og god dagsform krabber det ned mot 10-15mm. Så 50mm på 100m er ikke et urimelig krav for en slik rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, låskassa er ikke stiv nok til det. Jeg prøvde det uten å oppleve annet enn at treffpunktet flyttet seg betydelig nedover. Nå har jeg beddet kasse pluss noen tommer av løpet uten at jeg har merket noen stor forskjell fra original utførelse, enkelte bedder hele løpet og lar kassa ligge fritt, sikkert like bra.

Link to comment
Share on other sites

Du kan oppnå en forbedring i presisjon ved å få lagt inn en beddesøyle rundt skjefteskruen. Denne bør plasseres slik at løpet hviler i stokken, men ikke kommer i press. En kikkertskinne montert på løpet i stedet for på låskassen, f. eks. Volquartsen sin, hjelper også.

Link to comment
Share on other sites

Elektroniske skiver som ikke er godt vedlikeholdt og satt til finkaliber vil ofte vise store forskjeller i høyde. For å teste pressisjon i 22lr bør man skyte på papp og 50m der vind ikke gir så store utslag. På Megalink får man 3 tall nede på skjermen som sier noe om trykket. Med 22lr bør ingen av tallene være under 10 og helst ganske jevne.

Link to comment
Share on other sites

Du kan oppnå en forbedring i presisjon ved å få lagt inn en beddesøyle rundt skjefteskruen. Denne bør plasseres slik at løpet hviler i stokken, men ikke kommer i press. En kikkertskinne montert på løpet i stedet for på låskassen, f. eks. Volquartsen sin, hjelper også.

 

Noen som vet hvor man får tak i en sånn søyle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...