Jump to content

Tennhetten for langt inn i hylsa


chevy

Recommended Posts

Har ladet noen 38 spesial med federal tennhetter som ikke vil gå av. Virker som om hetten står litt for langt inn i hylsa, når jeg sammenligner med kjøpeammo.

Presset noen nye der jeg prøvde og ikke sette hetten helt inn, og dette funket,

 

Prøvde de i en s&w 686 6" kjøpt ny, skutt ca 500 kjøpe ammo uten noen form for klikk.

Presse RBCS en stasjons.

 

Noen som har en løsning på dette????

Link to comment
Share on other sites

Tennhetta(koppen) skal settes til bunnen av hettelomma i hylsa. Hvis du måler dybden på lomma, og høyden på tennhette koppen(ikke ambolten) får du en følelse av det. Hetta kan komprimeres litt utover dette, men ikke mye. Får du klikk da har du enten ett for stort patronspill i revolveren eller komponenter utenfor standard. Den smeller jo med fabr.ammo :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom hylsene har vært skutt en gang er de sansynlighvis OK. Hettene er det ingen grunn til å mistenke for uregelmessigheter, de er svært skjelden utenfor spec. Da er det våpenet som er den mest sansynlige årsak. Enten for kort tennstempel, for svak slagfjær, eller for stor avstand mellom tønne og ramme.

Link to comment
Share on other sites

Kan helt tydelig kjenne at hetten sitter litt dypere i hjemmelada en fabrikk ammo, men det er ingen eller liten forskjell på merke etter tennstiften på de som smalt, og de som ikke smalt. Det er ikke gjort moe modif. med revolveren. Fabrikk ny.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilket verktøy du bruker til å sette hetter, men Per S nevner en mulig løsning/patronspill. Du kan prøve f.eks. CCI hetter, og sjekke settemetoden din. Mulig du er for hardhendt :)

Link to comment
Share on other sites

Hetter skal settes slik at de bunner i hettelommen, det er hetter som er litt "lavere" enn andre. prøv et annet fabrikat av hetter og se om det forandrer noe. Uansett så er det våpenet som er den mest sansynlige årsak, det kan være feil på nye våpen, slk at toleransene gir for dårlig kraft i anslaget.

Hvor langt stikker tennstempelet frem fra rammen?

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ikke vasket hylser i vann og oppvaskmaskinpulver slik som mange gjør. Og ikke tørket hylsene godt nok før lading... Been there, done that.. ;)

Dette var i min overivrige start som hjemmelader og hadde ikke tolmodighet til å vente lenge nok til hylsene var tørre helt inn i gamle tennhetten...

 

Jeg har bare brukt federal hetter og aldri hatt et eneste klikk med dem, og det til tross for at de av og til har sittet ganske markant dypt i hettelommen.

Teller da ikke med de som var fuktige som var min feil og ikke federal sin feil.

Jeg ville levert pangen inn til leverandør og fått den kontrollert. Skal definitivt ikke være slik.

Link to comment
Share on other sites

Nei de gikk ikke av med nytt annslag, veken på andre eller tredje.

 

Ja jeg har vasket hylsene i vann og salo og tørket de en times tid i ovnen på 40G.

Registrerte ikke noe fuktighet i hylsen, men det var bare det jeg kunne se før jeg presset de. Kan jo ha lagt noe igjenn i kanalen som jeg ikke har sett eller sett etter.

Ladet kunn 6 stk og gikk ut for og prøve. disse klikket alle. Prøvde så og lade 6 stykk til der jeg var litt forsiktig med og presse hetten så langt inn. Brukte nålen for large i hettesetteren. 1 klikk og 5 pang.

Testet og 6 stk med fabrikk og alle funket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...