Jump to content

22lr Gong til 200 meter


Blaser_308

Recommended Posts

Det spørs jo selvfølgelig litt hva du et ute etter av ant. treff, men hvis 5cm holder uten vind burde 10x10 holde. Hvorfor ikke både 10,15 og 20 hvis du har tilgang til materiale. Er vinden stabil, eller du klarer lese vinden godt er det fin trening med 50mm selvanviser også ;)

 

Slike gonger er lette å skaffe, så med prøving finner en fort ut hva en trenger.

Link to comment
Share on other sites

Aluminiumsavkapp finner du nær sagt overalt hvor det brukes slikt.

 

Jeg hat fått skjært til 2 gonger hver av størrelsene 5*5, 10*10, 10*15 og 15*15 for plinking på forskjellige hold ut til 200 meter. Gratis... Filte bare kantene på platene og boret hull selv i hjørnene og la dit små s-kroker som har 30 cm billigste lenke fra byggmakker med en s-krok i hver ende der som igjen henges opp line for å få de å henge rett...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Låner denne tråden litt...

 

Må selv få laga meg en eller flere gonger til salongen.

Har hørt at salong er kjent for rikosjett, er dette en reell fare når man skyter stål på ca. 60-200 meter?

Hva vil ammunisjonen ha å si for dette?

 

Kult hvis noen kunne hjulpet med noen erfaringer her.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den vesle blykula til 22'n blir nesten flytende når den treffer 5mm stålplater. Den løser seg opp i ørsmå biter, og sprer seg i en sirkel i omtrent 90 grader rett til sidene,

værtfall ut til 100 meter(da mener jeg blinken på 100 meter, og ikke at bitene flyr 100 meter :P ), så jeg vil ikke si faren for rikosjett rett bakover er særlig stor. Men

jeg ville ikke skutt på stål noe nærmere enn si, tja 15-20 meter, bare for å være sikker.

 

Når det kommer til størrelsene på gongene, liker jeg personlig ca 1 mm pr. meter. D.v.s 50mm på 50 meter, 100mm på 100 meter, 150mm på 150 meter o.s.v.

5mm er fin tykkelse på platene, og hær trenger man ikke å tenke på at det skal være hardox eller lignende. Vanlig mykt stål som man finner i gjenvinnings containern hos skraphandlern

funker utmerket. Har et par gonger på 2-3mm tykkelse, og selv om 22'n ikke går gjennom de, så buer de seg etter hvert og ser mer eller mindre ut som skåler til slutt :P

Link to comment
Share on other sites

Du tenker på Hardox? Stålleverandører og de som lager lastebilplan/ gravemaskinskuffer.

Senterhullet bør ikke være noe problem å unngå på de store sagbladene. Skjær ut passende str gong med vinkelsliper og borr hull i to hjørner. Noen blader er lettete å borre i om du varmer opp område (fjerner noe herding) som skal borres i. Ellers kan du jo sveise på ringer eller kjetting...

Link to comment
Share on other sites

Stål kan du finne dær de driver med gjenvinnining, eventuelt en plass de driver med kun metall gjenvinning. Det var det jeg gjorde.

Bare si du trenger noen små plate biter, så får du gå å rote litt i haugen deres.

Sånn småskrap får du som regel gratis, og om du må betale, så er det ikke snakk om mange kronene :smile:

 

Gong stativ bygger du fort å gæli med litt armeringsjærn og en kjetting bit. Eller du kan bruke kroker (finnes på biltema)

Man punkter seg bare sammen en passende ramme med sveise apparatet. Hær er noen kjappe som jeg satte sammen:

 

DSC00764_zpsccb3dd51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mange takk :smile:

Den spinnern til høyre er morro å skyte på :) Bare tredde to passende rørbiter på, før jeg bøyde armeringsjernet. Sveisa så på en halv lenke av kjetting på

hvær side av rørbitene så de ikke sklir sideveis, og passa på at selve spinnern har mest vekt nederst. De tar en hel runde rundt hvis man treffer de på 50 metern :P

 

Hvis noen er interesserte, så er ca målene på selve gongene fra venstre, 100x100mm, 100x150mm, spinnerene er ca 50x50mm på de nederste, og 30x30mm på de øverste.

 

Lakker selve gongene mine hvite, da er kontrasten mellom hvit og treff ganske bra. Også et kjapt lag med sort "rustbeskytter" på armeringsjern rammene, mer for

pynten sin del enn noe effektiv rustbeskyttelse. De ruster før eller siden uansett :P

Link to comment
Share on other sites

Mener du da de runde skivene?

De er isåfall keramiske, så tenker de går i tusen knas :P

Ellers når det kommer til å skyte på elektronikk, så hadde jeg en ødelagt xbox 360 som jeg tok med i skogen for å ende sine siste dager, som blink.

Tok nesten et fullt 10 skudds magasin fra 10/22'n for å komme igjennom. En magnum foster slug gjorde kort prosess, pluss noen wax slugs :lol:

Funka dårlig som gong da, og det ble masse små plastbiter å plukke opp :roll:

Men morro var det :D

Link to comment
Share on other sites

:) du vet at det er "pant" på appleprodukter hos Apple.no? Selv det som ikke virker får man noen kroner for:)

 

Og hvis det ikke er noen "Pant" for å hindre fattigfolk i å slå

miljøvennlige klør i produktet så er skolens loppemarked

en mulighet.

 

Eller de kan selges som reservedeler på f.eks QXL eller Finn.no

(Tyskere er flinke sånn - de selger defekte ting på ebay.de)

 

Kanskje produktene havner i Marokko og blir reparert og gjenbrukt :-)

Både miljøvennlig og politisk korrekt :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...