Jump to content

Laber activitet i buejeger milijøet


Litago

Recommended Posts

jeg føler jeg må kommentere aktivitetsnivået i buejeger milijøet da jeg tror det er skadelig lavt

med det mener jeg at folk som ikke kjenner buejeger milijøet i norge vil anse at milijøet i norge er nærmest extinct

noe jeg synes er veldig rart etter at jeg har hørt at vi skal ha borti mot 600 medlemer norge rundt

jeg tror vi hadde hatt veldig godt av og vise oss mer aktive enn hva vi har gjort

det er nok av menesker der ute som har mer enn ok kunskap til og kunne trigge en større interesse blandt folk og jegere

med en større medlems masse vil det også følge en større mulighet for og skaffe buejakt her til lands

men kampanjen til og verve nye medlemer ser ut til og ikke exsistere i store deler av landet

har selv møtt opp til flere i min by som er interesert og har hørt om flere også men det virker nærmest umulig og

få til noe konstruktivt som viser folk at vi eksisterer

gjerne del tanker og meninger rundt dette :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt bue i ca.8 år og har kjøpt ny og litt bedre bue nå nettopp. Viljen til å skyte mere er høyt til stedet, men det er ikke lett å finne likesinnede og en egnet plass til å skyte.

Min lokale bueklubb virket ikke veldig interessert i å rekruttere nye medlemmer så jeg er på søken etter flere som ikke bare skyter på papp.

Håper det med tid og stunder skal bli lov å jakte med bue i Norge.

Bor på Skjetten.

 

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Det er nok eget insiativet som er avgjørende om det blir noen aktivitet. Om alle sitter på gjerde og venter att andre skulle komme på banen så det skjer som regel " ingenting" Stort sett er buejegermiljø spredd over hele landet uten noen større konsentrasjon på noen områder så det er hver og en medlem som må gjøre sitt att det blir aktiviteter:-)

Link to comment
Share on other sites

Ganske enig 'Litago ' ! vi som driver og trener litt er for lite pådrivende og reklamerer for lite om aktiviteten for og skaffe flere medlemmer til klubbene . Tror faktisk det finnes ganske mange som har en hviss tanke rundt dette men de må plukkes fram og jeg tror vi som driver klubbene må starte nybegynnerkurser og få avisoppslag eller flygeblad i ditt distrikt . Skape en samlingsplass med god sosial tone .

Må si at siste melding vi fikk fra våre myndigheter var en sollid nedtur og nå virker alt lengre unna igjen . Når de nå igjen sier de må ha mere fakta på bordet skjønner jeg ikke noe for det kan jo innhentes i bøtter og spann fra andre land . Virker jo nesten slik at vi har et helt spesielt vilt her i landet men da burde det i det mindste kommet igang en prøveordning da som vi håpet på nå :(

Link to comment
Share on other sites

@Ruben. Lillestrøm har en klubb, vet jeg. Om det er den du har vært i kontakt med, kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen av de. De har egen 3D løype bla.. hadde i alle fall.

 

Få med folk fra f eks andre bueforum.. Frekventer disse så blir det da ikke mindre aktivitet?! Man får ikke mere moro enn den man lager selv;-)

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv opp til flere ganger spurt andre menesker om man skal komme sammen og skyte men det virker som folk er mest intereserte i og stå for seg selv så det minste jeg mener folk kan gjøre for buejakten er vel og vise seg i møte kommende oven for andre og bruke internett som det mektige info kanalen som den er

snakket nettopp med en instruktør for Ibep han kunne fortelle at det er flere år siden vi hadde et kurs her nede i sør vest/aust agder og når folk viser så liten interesse så sier det seg selv igrunn at det blir vanskelig og få tatt kurser for ingen melder interesser og man får ikke spred seg ut blandt folk som en eksisterende gruppe

mitt poeng her er jo flere man verver jo flere medlemer som kommer til og være aktive

jo flere aktive jo flere jakt turer til utland jo desto større grunn for og tilate denne jaktformen i norge

det er nok desverre slik at de som skriker høyest er de som blir hørt og da hjelper det også godt med at det er flere som skriker

skulle bare ønske at både nye og gammle viste seg litt mer aktive og var enda mer pågående i forhold til rekrutering og buejakt i norge

Link to comment
Share on other sites

vist det er tilfelle så må man kansje spørre seg om hvorfor interessen ikke er større

jeg tror at det skyldes en laber rekrutering av nye medlemer

og for og få nye medlemer så må buejegerene og klubbene ikke minst forbundet være der ute slik at de er synelige

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen erfaring med bueskyting og ei heller noe hig etter å begynne med buejakt. Men jeg kjenner flere som er interessert i dette og snakker om buejakt som kansje skal bli lovlig. De håper, tror og gleder seg :) Men en ting jeg legger merke til er at ingen av dem trener på noen slags fellestrening. De MÅ ikke slik som oss riflejegere møte opp på en skytebane for å trene. De trener i hagen, bak låven, oppe i skauen osv... Vi som skyter med rifle tvinges inn på en felles arena for å skyte og vi møter likesinnede av den grunn. Er jo bare hyggelig det :) Kaffirøl og gode historier og plutselig så har man fått gode venner i skytter og jegermiljøet.

 

Buejakten må bli lovlig og et pålagt treningsopplegg med tilhørende oppskyting må nok til for å lokke folk fram i fra sine skjulesteder. En ting å tenke på er jo alle jegere som skyter sine 2 x 15 treningskudd og så oppskyting. Utenom det er de ikke å se på skytebanen, men de kan være ivrige jegere til tross for minimalt oppmøte på banen. Vil tro det er på samme måten med buejegere og.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det hjelper og tvinge folk men alle har et ansvar når det kommer til og løfte buejakten opp sånn at folk ser og er klar over at det finnes buejegere i landet

 

nå er det slik og det er også på tide at folk forstår at vi kan fremlegge information og bevis her ifra til månen

men vi vil ikke bli tatt seriøst så lenge folk og politikere anser buejegermilijøet for dødt

her har alle et ansvar og en ting til er jo det at de som skriker i mot oss slik som Noah

de har jo vist sitt avsky for buejakt i full ofentlighet når buejegere hele tiden må forsvare seg selv og bevise

alt mellom himmel og jord ja da er vi kansje for lite ute og motstanderen for mye ute :roll:

skulle ønske at Nbjf kunne bedrive litt allmen information og rekrutering

prøve rett og slett og reklamere buejakt slik at folk får det med seg

prøve og få tilgang til norske jaktbladet og lage annonser som publiseres hos store jakt butikker

exempelvis winge våpen? hvem vet kansje også en eller annen nettavis?

mulighetene er mangen derfor er det synd og ikke ta tak i dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje kva eg skal seie, Litago.

Som tools skriver, så har me fast spalteplass i bladet jeger, me stiller på dei store messene rundt i Norge, dei lokal klubbene arrangerer fleire 3d stemner og me har eit knakane godt medlemmsblad. Me i styret har ukentlig kontakt via mail/tlf, og me har også god kontakt med DN.

Nå når det er sommerferie så er det noe mindre aktivitet, då det er ferietid i DN ol.

Medlemmsrekrutering og aktivitets pådriving, på lokalt plan, har ikkje styret mulighet til å påvirke. Me bruker messer og media (nettet og medlemsblad) til å fremme våres jakt-form, men me må satse på lokale ildsjeler når det kjem til lokal aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår hva du sier og jeg synes Nbjf har gjort veldig mye og forsetter og gjøre mye tross alt vi er veldig nær et prøve prosjekt

men tingen jeg snakker om er at man kan gjærne føle at man gjør mye men sanheten uten at jeg retter kritikk mot noen

er det at man kan altids gjøre mer man kan bli mer synelige er veldig vanskelig for den enkelte ildsjelen eller den enkelte lokal klubb

og bli kjent i hele norge ideen min går ut på annonser i avis? og våpen og jakt butikker få opp plakater

ikke bare i vinduet men kansje noe mer som en figur? annonser i jakt bladet og det er vel og fint og ha en spalte i jakt blad

men kansje også en historie er tross alt historiene folk forteller som trigger og inspirerer til vekst og drømmer

jeg husker for en stund siden i min lokale jakt butikk så hadde de Brochurer for andejakt hvor for ikke for buejakt

disse var lagt på disken slik at man kunne ikke ungå og se det

og skulle man gå inn for annonser i nettaviser og aviser generelt så vil jo veldig mangen se

til og med kritikerene vil jo få opp øynene og muligens bli intereserte selv?

tingen er at buejegere generelt vil gjøre veldig liten forskjell når det kommer til rekrutering

nettopp forde man har et labert aktivitets nivå gjevnt over man legger ikke merke til lokale klubber og jegere

og når det kommer til rekrutering i sitt eget forbund (nbjf) så må styre selv gjøre et kraft tak for og få nye medlemer

gjerne bruke noen av mine ideer om butikker,avis annonser,anninser generelt og en jakt historie i jakt blader sammen med en spalte

for og få allmenheten til og akseptere lettere må man normalisere denne jaktformen og kun da vil vi se muligheter for buejakt

nå er kunskapen så liten at buejakt blir ansett som noe sært mens i land der man har stor suksess med buejakt der blir det ansett som noe normalt og bedrive men jeg er enig i at lokale klubber må ta et kraft tak selv samt hver enkelte jeger

men det er mye som forsatt kan gjøres også generelt

 

men helt til slutt må jeg bare si Xforce at som nestleder i buejegerforbundet har du imponert meg med din aktivitet her inne og din vilje til og gi gode råd og vink! 8)

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at bue fiske bør bli fremmet i større grad.

 

Det er lovlig i norge(untatt laks) og dermed noe som man kan gjøre året rundt uten og dra til utlandet.

 

Buefiske har en mye bedre sjanse til og klare og skape et aktivt miljø og når interessen først er vekket så vil mange begynne og tenke på buejakt også.

Link to comment
Share on other sites

Buefiske har en mye bedre sjanse til og klare og skape et aktivt miljø og når interessen først er vekket så vil mange begynne og tenke på buejakt også.

Buefiske kan også skade buejegermiljøet ganske mye mtp at det oftest er gjedde man skyter og at det foregår under leika!

(Har skutt endel gjedder med bue før så jeg er på ingen måte uskyldig :oops: )

Det er oftest de store gjeddene som bør få leve som blir skutt og er nok redd for at man kan få mye "pepper" fra jakt/fiskemiljøet i Norge

om man promoterer det så altfor mye!

Link to comment
Share on other sites

Må sei at eg synest slett ikkje det er laber aktivitet i bogejegermiljøet. På første sida på dette forumet ligg det innvitasjon til tre 3D stevner pluss eit par initiativ til å få i gang lokale klubbar. Det kan ikkje vera så verst for eit miljø som er på denne størrelsen. Mitt største irritasjonsmoment oppi dette er at eg ikkje klarar å få tid til så mange av stevnene som eg skulle ynskja. Berre ein måte å øka aktiviteten på. DELTA PÅ DEI STEVNE OG ARRANGEMENT SOM BLIR ANNONSERT.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sikkert vært bedre aktivitet, men mange gjør det de kan for å få buesporten og buejakten større her til lands. Jeg tror nok ikke det vil bli noen voldsom eksplosjon før det evt blir lovlig med buejakt her til lands, men når/hvis det skjer tror jeg man vil merke en markant økning bueskyttere og også en økning av klubber.

 

Selv var jeg pådriver til og gjennoppstarte en klubb som hadde lagt død i 4 år etter treningslokalet og utstyret brant. Det er mye som skal ordnes, mye midler man skal søke om og man trenger hjelp da det blir mye jobb for å få det til. Selv har jeg vært så heldig at jeg har hatt 2 andre med, og de har heldigvis forståelse for at det er en del papirting, møter osv som må ordnes, slik at jeg er tilgitt om jeg ikke kommer på alle treninger vi har.

 

Vi er klubb som er med i NBF, hadde vi startet en ren buejegerklubb hadde det nok vært litt mindre jobb, men mye vanskeligere å få sponset noe nevneverdig med midler.

 

Vi har hatt mange buejegere innom oss, som har jaktet i Afrika en del, og alle de virker til å trives. Vi hadde den største pågangen av dem før vi fikk 3D løypa opp å gå, så vi har mistet en del av dem. Å stå å skyte på blink er ikke det de fleste syns er det gøyeste i lengden. Håper vi får en del på besøk igjen i høst slik at de får prøvd 3D løypa vår :)

 

Nå har vi sommerferie, men har iløpet av de siste 2 ukene fått mail og sms fra til sammen 4 stk som ønsker og komme å prøve etter ferien :) Så det ser vi frem til.

Link to comment
Share on other sites

For oss vil jakte med bue, så trur jeg man heller burde satse på flere buejegerklubber enn bueskytteklubber. jeg har hvert i kontakt med flere bueskytteklubber og blir ikke tatt veldig godt i mot når man sier at man vil jakte med bue eller at man skyter med jaktbue.

Men jeg syns det er veldig greit å skyte på halmballer i hagan, men hadde jo hvert morro å kunne skyte sammen med andre som kan komme med innspill om tekninker osv

Link to comment
Share on other sites

Det er dumt å høre at det finnes så mange sære klubber, hører om dette flere plasser. Det er noe som ikke gir sporten bedre rykte i det hele tatt :(

 

I vår klubb ønsker vi alle velkommen, om de vil skyte recurve, tradisjonell, compound, jakt eller hva det måtte være. Når det er forhold for det prøver vi å legge opp slik at det blir lik mengde 3D og skive skyting. Selv om man liker 3D best har man veldig godt av å trene litt på skive skyting også, synes man ofte får plukket feila sine litt bedre på skive enn i 3D løypa.

 

Buejegerklubber er noe det trengs mer av, og jeg tror nok det kommer etterhvert om det blir lovlig med buejakt. Vi er en kombi klubb, noe som egentlig ikke er optimalt på noen som helst måte, dette merker vi godt da noen helst bare vil skyte skive og noen helst bare vil skyte 3D. Heldigvis har vi en del såpass erfarne medlemmer nå, at vi kan dele oss om det blir nødvendig slik at de som vil skyte inne på 18 meter kan det og resten kan gå i 3D løypa :)

 

En annen ting er at det ikke bare er å opprette en buejegerklubb heller, man må også skaffe kapital til dyr og tereng man kan bruke. Begge deler kan være vanskelig så sant man ikke vet om noen private som er villige til og sponse, å få støtte fra kommune, nif og andre instanser blir mye vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå har ikke jeg noen erfaring med bueskyting og ei heller noe hig etter å begynne med buejakt. Men jeg kjenner flere som er interessert i dette og snakker om buejakt som kansje skal bli lovlig. De håper, tror og gleder seg :) Men en ting jeg legger merke til er at ingen av dem trener på noen slags fellestrening. De MÅ ikke slik som oss riflejegere møte opp på en skytebane for å trene. De trener i hagen, bak låven, oppe i skauen osv... Vi som skyter med rifle tvinges inn på en felles arena for å skyte og vi møter likesinnede av den grunn. Er jo bare hyggelig det :) Kaffirøl og gode historier og plutselig så har man fått gode venner i skytter og jegermiljøet.

 

Buejakten må bli lovlig og et pålagt treningsopplegg med tilhørende oppskyting må nok til for å lokke folk fram i fra sine skjulesteder. En ting å tenke på er jo alle jegere som skyter sine 2 x 15 treningskudd og så oppskyting. Utenom det er de ikke å se på skytebanen, men de kan være ivrige jegere til tross for minimalt oppmøte på banen. Vil tro det er på samme måten med buejegere og.

Buejakt blir nok lovlig med tid og sund, har stor tru på det:) hva trening angår bueskyting må en trene hele tiden. Med rifle er det nesten ok å stille opp 2x15 og skyte opp men tenker at du kommer til kort med so lite trening med bue. Og det er ganske syteløst, rigg opp blinkene i hagen og skyt en halvtime når du vil. Men det er greit å ha samlinger med ligesinnede få nye impulser se hva andre gjør!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...