Jump to content

For stort kammer?


jakobsen84

Recommended Posts

Har akkurat fått byttet løp på 300wm min, å lurer litt nå:

Med det gammle løpet kunne jeg delpresse hylsene mine etter de var skutt i eget kammer å få de til å kammre passe tigt. Men med dette nye løpet kan jeg etter skyting i eget kammer skru helpresser dia helt ut å fremdeles ingen motstand i det jeg lukker hevarmen, jeg kan til og med kammre skutte hylser uten motstand.

 

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å teste headspace på kammret, å jeg måtte ha, ikke mindre en to lag tape :overrasket: (blank pakketape)

for at det skulle kammre slik som jeg vil ha det. Til opplysning, To lag tape tilsvarer 0.134mm i følge micrometeret mitt.

 

Det som slår meg først er for romt kammer/for stor headspeace? Å dette bekymrer meg, vil ikke dette kunne gå utover hylsenes levetid å pressisjons egenskaper?

Lurer på om en neck sizer vil forandre saken nevneverdig.

 

Er dette noe som er vanlig eller burde jeg kansje ta det opp med børsemakeren?

 

Hvis noen har en forklaring eller kan bidra med noe takker jeg for det :D

Link to comment
Share on other sites

At du kan kamre hylser avfyrt i eget våpen uten motstand er helt normalt. Kammerlengde eller låseavstand/kammerfikslengde er fra hylsebunn til fremkant av beltet på din patron, og som har ett industrimål for maks/min. Antar at børsemaker har brotsjet kammeret innenfor og tolket, ellers har du en alvorlig reklamasjonsgrunn. Er kammeret innenfor blir de skyteformet etter første avfyring, og die stilles inn som normalt, og du driter i beltet da :) Du kan få tolket kammeret av en uavhengig børsemaker for å være sikker. Maks/min. mål for denne har jeg ikke for hånden nå.

Link to comment
Share on other sites

Pakketape er ikke noe headspacemåleapparat. Kontakt din nærmeste børsemaker med kammertolk. .300WM kamrer på beltet, og ikke på skulder. Sjekk med nærmeste børsemaker.
Er jo klar over at pakke tape ikke er noe måleapparat,Pipe byttet er jo gjort oss børsemaker å regner da nesten med at han har sjekket med tolker. ville bare se om jeg fikk den til å kammre tregt da :wink:

 

Har jo byttet hylser å, brukte norma før å nå har jeg kjøpt noen hordany hylser. Kan det være at disse er hardere å ikke utvider seg nok til at man får det helt tigt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan da ikke bo i gokk og ha bare en rifle :D

 

Det har du helt rett i! å jeg har flere 8)

Men 300 bruker jeg til de lengste holdene, å nå er det høysesong.

Har jo bare skutt 150 skudd med den siden jeg fik nytt løp i juni.

Ble bare obs på at jeg ikke fikk til å delpresse hylsene slik som før, nå kan jeg jo stille dia så langt ut at den nesten ikke presser noe å enda kjenner jeg ikke noe forskjell.

Med det gammle løpet kunne jeg stille dia slik at jeg ikke klarte å lukke hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

leste en tråd på et amrikansk forum om hel/del pressing å hals pressing av 300wm.

å der var noen som hadde opplevd det samme, at han hadde litt for stort patronspill, han gikk over til necksizing å problemet var løst..

Må kansje bestille meg en sånn, går hvertfall raskere en å sende rifla til doktoren igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Kansje det, men i min verden er en neck sizer die kun for å slippe smøring, og i f.eks. progressive presser til lading av konk. ammo. Er kammeret for langt bør børsemaker ordne opp.

Link to comment
Share on other sites

Diagnose på nett er en usikker ting - dersom kammeret ditt er perfekt skal en skutt hylse gå inn og ut av kammeret uten motstand.

Det som gjør at en sizet hylse går tregt er at hylsen deformeres under sizing, hylsen klemmes sammen på midten og dermed blir den lengre, ekspanderen trekker hylsen skjev og drar den ut i lengden. Dersom kammeret ditt er på min mål vil sizeren ikke behøve å presse hylsekroppen, og hylsen blir ikke forlenget.

Har du et kammer som er slik at en skutt hylse går pent inn, så kjøp en Lee neck sizer som ikke trekker hylsen skjev, og neck size istedet for delvis helpressing.

 

Kansje er du heldig, og har en børsemakerjobb som er perfekt?

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at det var veldig godt forklart av deg Per-S.

Å det kan jo hende at doktorn har gjort alt rett. Så jeg har bestilt meg en necsizer å tester det i første omg. :wink:

Men bare så det er sakt så var kroninga skeiv på løpet da den kom, men det ble oppdaget i tide å sendt tilbake for ny kroning. (Alle kan gjøre feil)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...