Jump to content

første hjemmeladning..


joakim88

Recommended Posts

Da har jeg prøvd å lade litt selv gitt..Lot være å presse hylsene siden de var helt nye, men ellers så skal vel resten være i følge boka.

Endte opp med en Vmax ladning, som skal testes så fort banen åpner etter ferien.

 

110grs Vmax .308 Ladet i 42grain med krutt.

Col: 68mm

Tennhetter: Cci 200

Krutt: Vv N-135

Hylser: Norma

 

Skal jeg tørre å fyre av denne ladningen? Noen som har innvendinger?

Link to comment
Share on other sites

Denne kan du trygt fyre av. Blir ikke høyt trykk av denne. Farta blir i følge QL 845 m/s ved 61 cm løp.

 

Med N-130 hadde du fått 926 m/s, for øvrig. Kanskje bedre til denne kula?

 

Ellers er det alltid spennende å prøve sin første ladning! Har du vært nøye med kruttet, kan du fort oppleve tettere samlinger med hjemmelaget enn fabrikkladet. Da er alt bare fryd og gammen! :)

 

Har du prøvd å kamre patronene? Jeg kjører alltid hylsene i pressa først, da jeg har opplevd at hylser faktisk ikke har kamret. Dette var Federal Nickel i .222. Disse måtte presses og trimmes før jeg ladet dem.

Link to comment
Share on other sites

Flott, jeg gleeeder meg. Og håper den vil gi en ok presisjon :) Har det noe å si om jeg har lyddemper på?

 

Nei jeg har ikke gjort noe med hylsene før jeg ladet dem. Var ok uten noe forarbeid. Fjernet noen grader på ett par som hadde fått en liten kakk i halsmunningen.

Og valget av krutt var pga at det var det jeg fikk tak i, kunne fått n-140 og oppover også.. men det ville vel ikke slått helt an.

Link to comment
Share on other sites

Ahh... husker i gamle dager, for ca 4 mnd siden, da jeg skulle avfyre min første hjemmeladning... selv om alle oppskrifter var fulgt var det med en viss frykt for at hele sjalabaisn skulle gå til adundas... ta vare på den følelsen, joakim88... den kommer ikke tilbake på samme måte! :-)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg kan låne denne tråden litt selv jeg?!

 

Er i samme situasjon som trådstarter var, har ladet mine aller første ladninger.

 

Kaliber .243 win

Engangskutte norma hylser (skutt i mitt våpen), helpressa og trimma. Rem tennhetter.

45gr N160 bak en 70gr Nosler Ballistic Tip.

Col 68mm.

 

Er det noe galt her eller er det tut å kjør?? Vil ikke gjøre noe galt så spør for å høre med dere som er kjente i gamet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...