Jump to content

Løp til Walther .32 S&W


Mag44

Recommended Posts

Trenger litt hjelp.

 

Jeg har en Walther GSP Expert i .32 S&W jeg trenger nytt løp til.

Da ikke produsenten kan levere dette nytt, må jeg få gjort en jobb på det løpet jeg har.

 

Tanken er å borre opp det løpet jeg har og sette inn et innleggsløp. Har børsemaker som gjør jobben, men trenger løpsemne og tips til løpsemne. Noen som har forslag til løpsprodusent, Norsk levrandør og riflestigning?

Noen som har noen tommer løp tilovers? :)

Evt. noen med andre gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hei du kan jo se på en 8mm mauser pipe den er 7.92mm og 32 Long har en diamerer som er 311-315 og det blir da 7.90mm-8.00mm jeg tror Geir Pettersen i Kilboten (nær Harstad) har noen slike. Mulig du kan reline pipa di med en slik pipe.

Bunndiameter i løpet på 7.92 (8 x 57 IS) er 8,2 mm (.323"). Diameteren mellom bommene er ca 8,0 mm.

Tilgjengelige blykuler for .32 S&W med diametre fra ca .311" til .315" vil gi gassforbiblåsing, og kula får neppe tak nok i riflingen. Glem det.

 

En 7,62 mm "kort" eller "lang" vil ha en diameter nær .308", og bli i trangeste laget, men kan gå til nød.

En ubrukt "engelsk" pipe i .313" ( .303") kunne være bedre. Lå noe slikt rask i Forsvarets børsemakerverksteder da jeg var ung. Men de er vel borte nå.

Nye råløpsemner finnes i riktig diameter, og med brukbar riflestigning (twist) for .32 S&W L. En overkommelig sak for en fingerferdig erfaren børsemaker å fikse dette. Mulig han må kjøpe inn en brosj i tillegg til løp.

 

(P.S.: Hvordan klarte du å herpe den originale pipa i .32 i Waltheren? Bule?)

Link to comment
Share on other sites

Har nok tenkt å gå for et råløpsemne i 32, men de selges vel kun i hele meter så jeg hadde vel egentlig håpet at noen her inne hadde en bit liggende :)

Trodde først at jeg hadde sprengt (bule) løpet på den gamle, men det kan være en fabrikkfeil. Har et felt som gir mindre motstand inne i løpet når jeg slår en blykule gjennom løpet. Kan ikke se noen bul på løpet og jeg vet ikke om noen ladninger som jeg har hatt halv-/dobbelladninger på under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Svein Solli/Våpenjournalen lagde ny pipe til en S&W revolver i 32S&W av ei ny 30-06 mg-pipe.

 

Den revolveren gikk veldig bra så det burde funke med .308-pipe i pistol også. Det er sikkert "overgangskonus/friflukt" som er clouet for å få presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har løpsemne til deg som måler ,312 innvendig, dvs at ,313-314 kuler passer perfekt.

Er et Douglas premium match grade kvalitet.

 

Har brukt dette selv på en Benelli MP90 og pressisjonen ble bedre enn det originale løpet.

(men her spiller kvaliteten på børesmakerarbeidet også en viss rolle ..)

 

Send Pm om du er interessert :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen lagde ny pipe til en S&W revolver i 32S&W av ei ny 30-06 mg-pipe.

Den revolveren gikk veldig bra så det burde funke med .308-pipe i pistol også. Det er sikkert "overgangskonus/friflukt" som er clouet for å få presisjon.

Kan nok gå bra det. Men .32 S&W L i revolvere laget i USA er beregnet for kuler med diameter ca .312". Europeisk WC-ammo i kaliberet er vanligvis fabrikkladet med kuler av .314" diameter.

Det blir en nedstrypning i forhold til løp med bunndiameter .308, ca 4/1000" i Våpenjournalens eksperiment, mot ca 6/1000" for prosjektet i denne tråden. 50 % større nedstrypning her, altså. Men det kan gå bra, avgjørende er nok som Torf sier, hvor jevn nedstrypningen blir i en overgangskonus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...