Jump to content

valgets kval zeiss vs swarovski klarer ikke bestemme meg


Trond@Hagen

Recommended Posts

Spørs hva du skal bruke siktet til da. Er det snakk om et rent jaktsikte for moderate hold for alle forhold, holder jeg en knapp på Zeissen. Er få som slår den i skumring. Dessuten tror jeg ikke det er noen fordel med "åpent" tårn på Swarovskien om du skal tråkle gjennom kratt eller ha rifla i sekk. Med et slikt tårn kan en vel fort komme borti det med et eller annet og ujustere det? Kjenner ikke til det tårnet der, men har i hvert fall sett andre sikter med tårn en fort kan få vridd om noen knepp om man er uforsiktig. Swarovskien er også lengre og tyngre enn Zeissen, om det skulle ha noen betydning, i tillegg til at den er ganske mye dyrere. Er det verdt den ekstra forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

har begge. jeg liker z6i best til det meste. kjøpte HT for regner det er bedre i mørket. tårnet på z6i kan du låse. mye smak å behag. begge er nok noe av det beste på markede så prøv begge å ta den du liker best. jeg betalte ca 18500 med bt å uten bt så er det vel noe av det samme pris tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

har ikke testet dem ordentlig i mørket enda. men den varipointen jeg hadde å sammenlignet med mot z6i kunne ikke jeg skille i mørket. jeg regner med ht er bedre i mørket. kommer tilbake senere med det når det blir mørkere. men etter det jeg synes til nå ville jeg valgt z6i foran ht til all jakt uten om ren nattjakt tenker jeg. min mening

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag ville jeg gått for Swaro over Zeiss nå om dagen. Nesten uansett. De kikkertene jeg har glodd igjennom de siste årene har gitt meg et bestemt inntrykk av at Swaro rett og slett lager bedre greier. Nå har jeg flere Zeiss enn Swaro i skapet, så for all del, vanskelig og tråkke feil med ordentlig Zeiss også. Sier ordentlig fordi jeg ikke vet noe om Duralyt, har valgt å ikke forholde meg til denne i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke ubetinget enig i - det avhenger av hva DIN praktiske jskt består av.

 

Jeg har bl.a. en Z6i 2,5-15x56 og en Victory 3-12x56 (samt en Varipoint 3-12x56) og mener at Victoryen er synlig bedre i meget mørke forhold. Dersom man jakter mye i tilfeller der dette avgjør om man kan jakte en hel natt eller ikke i det hele tatt er dette viktig (fx hjortejakt på bø). For meg som mest jakter rådyr er det ikke helt så viktig; dels er det ofte snakk om noen minutter mer med Victoryen og dels er jeg personlig ikke komfortabel med å skyte i såpass mørke som selv Z6'en klarer - i hvert fall på kveldstid. Når Z6'en og Varipointen gir seg har jeg ikke en sjans for å finne et dyr som har stupt litt unna skuddplassen. Min egen grense nås med andre ord oftest før kikkertenes grense uansett.

 

For min egen del beholder jeg Victoryen en stund for skumringsbruk fordi jeg vet den er bedre, men bruker Z6i'en på samme løp resten av dagen ettersom den er mye mer alround / fleksibel.

 

Varipointen kjøpte jeg mest for å teste den; overveier om denne skal byttes ut igjen ettersom den liksom faller mellom to stoler - ikke helt som Victory/HT/Swaro Z4 i mørke og ikke like fleksibel som Z6i ellers.

Link to comment
Share on other sites

Swarovskien er hakket vassere når det gjelder skarphet og jeg liker muligheten for variasjonen 2,5 til 15 gir. Hva gjelder skumringsegenskaper så klarer ikke jeg se forskjell på de to med blotte øyet, men etter at jeg kjøpet min Z6i så har Zeissen blitt igjen hjemme. Begge er uansett noe av det bedre du får tak i så vanskelig å bli missfornøyd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...