Jump to content

hemlaga lyddemper til 22 lr


R-tech

Recommended Posts

Nydelig :D

Laget en for noen år siden, men dumpet den etter noen år, pga at den skrudde seg løs, under skyting..

Den var ikke på langt nær så velgjort som din.

Skulle ikke forundre meg om du har fagbrev som maskinmekaniker?

Link to comment
Share on other sites

Da har vi samme utdannelse:)

Synes innmaten ser veldig bra ut.

Dessverre tror eg den demper like bra uten innhold.

min første kjøpe demper,var ett rør, med gjenger i ene enden, 7-8mm høl i andre enden

og av en eller annen grunn, en slapp fjær inni.

Den dempet greit nok den, så lenge ammoen begynte på sub...

Link to comment
Share on other sites

Brodern laget en demper for mange år siden til salongrifla. Den er frontmontert og er ca 25 cm lang. Innmaten stappet han bare i. Først et lag med plastrør, så en skive i aluminium, så plastrør, så skive, så innmaten fra en eksospotte eller noe slik (!), deretter plastrør, så skive osv, til alt var pakket. Løse bafler med andre ord. Skrudde deretter fast "lokket". Alt ble tilpasset slik at det ikke ble skrangling, men pakket fast. Åpnet man demperen ramlet alt ut!

 

Den demperen prøvde jeg senest i helga, men nå uten alt plastdingseriet. Likevel demper den en del bedre enn en helt ny SAK-demper jeg har kjøpt til salongrifla mi. Demperen ble bygget om for et par år siden da jeg skulle prøve den på en .222 Rem. Innmaten ble byttet ut med stålrørdeler og stålskiver. Enden på visa var at jeg skjøt den langt utpå et jorde. Bakstykket tålte ikke julingen da det var presset inn i røret. Brodern laget hull og skrudde fast bakstykket i stedet, men jammen tok det bare et par skudd før jeg så demperen var på tur ut igjen. Utrolig nok dempet den omtrent like bra som en enorm Almsdemper i stål (800 gram og 27 cm frontmontert beist, til .222/.223). Etter det ble den pensjonert før jeg tok den frem i går.

 

Men som salongrifledemper er den fremdeles bedre enn andre jeg har prøvd, og derfor har den nå blitt omskolert til "hyttedemper". Den demper såpass bra at fruen ikke hørte jeg skjøt fem meter fra hytta, med døra åpen. Det smeller mer i sluttstykket... :)

 

Med andre ord, man trenger ikke lage noe veldig avansert for å få det til å dempe bra. Det holder faktisk med et aluminiumsrør i høvelig lengde og diameter, fikse til skiver og mellomstykker og skru greia sammen. Det mest avanserte er vel gjenging...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...