Jump to content

transport av våpen under jakt


bingo

Recommended Posts

Hei

Ser i lov om skytevåpen og ammunisjon at våpen skal være uladd og tildekket under transport. Jeg mener å huske at det sto utrykkelig før i loven at våpen skulle være nedpakket og uladd under transport. Husker jeg riktig, har det vært en endring i loven her?

 

Bingo

Link to comment
Share on other sites

Nei, syntes ikke det. det er forskjell på og transportere våpenet fra hjemsted og til fjellet. Gjerne mange mil i bil, og fra bil og inn i skog eller fjellet på jakt hvor jaktsituasjonene dukker fort opp.

Du reiser vel ikke hjemmefra og til skytebanen med ladet våpen i forsete på bilen, eller med moped med ladet våpen på ryggen? ....................Eller...................... gjør du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det ikke nedpakket og tildekket når jeg er på jakt i fjellet, da er det klart til jakt,

selv om jeg kan dele det og ha det i sekken. Ved montering er treffpunktet det samme.

Selv etter sammensetting av kolbe, løp kikkert og lyddemper.

Så, for meg er det fortsatt usikkert om det menes under jakt, eller til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Transport av skytevåpen

 

Endringene er en presisering av lovens kravene om transport av våpen.

Under all transport skal våpenet være pakket inn i futteral, bag, veske, sekk eller liknende.

Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.

Når motorvognen forlates må en vital del fjernes fra våpenet og medbringes.

Våpenets hoveddel og/eller ammunisjon kan etterlates innelåst i motorvogn, dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Ved transport av våpen som reisegods eller postforsendelse, skal vital del fjernes og sendes/transporteres for seg.

 

 

 

Ser ingen endringer...

Link to comment
Share on other sites

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Som det tydelig står er det nok at våpen er tildekket. Det trenger ikke være pakket inn i koffert eller futeral. Denne endringen er jeg veldig glad for. Der vi jakter elg er det skjelden at jeg kommer tilbake til samme bil som jeg startet fra. Er egentlig ganske skjelden at jeg kan planlegge hvor jeg havner. Derfor er det fint at kravet om nedpakket er fjærnet. Ellers måtte jeg hatt med 5-6 futeraler i ulike biler.

 

Nå er det bare å tømme våpenet og legge noe over det umder transport. Jeg tar alltid ut sluttstykket, men det er ikke noe krav om dette, bare en vane jeg har. Det gjør ting veldig mye enklere. Når jeg transprterer våpen hjemmefra og over lengre strekninger har jeg det alltid infuteral. Dette like mye pga at det er praktisk, og beskytter våpenet godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...