Jump to content

Søkt på pistol, uspesifisert. Mulig å kjøpe brukt likevel?


Shons

Recommended Posts

Har søkt litt etter temaet i spm. mitt, men finner ikke noe matnyttig.

 

Har levert inn og fått godkjent søknad på 9mm "grovpistol", samt .22lr "spesialfelt\hurtigpistol". Det jeg ikke tenkte på (eller var 100% klar over) var dette med muligheten av å handle brukt. Jeg har ikke spesifisert merke eller noen ting, kun kaliber og "bruksomeråde\program)

 

Er det da noen mulighet for at jeg kan kjøpe brukte våpen likevel? Eller har jeg misforstått hele regelverket, og at dette er normal fremgangsmåte?

Link to comment
Share on other sites

Takk!! Du reddet seriøst dagen min!! :) Vurderte stygt å krype i støvet å sende 2 nye søknader her. Men, da stiller saken seg i nytt lys! Sender da den godkjente søknaden til ev. selger etter avtale da, så må han fylle inn relevant info for så å sende det tilbake til politistasjonen i mitt distrikt? Er jeg i rute enda?

Link to comment
Share on other sites

Se om det står "Kjøpes fra forhandler" på søknaden noe sted med håndskrift, dette er noe som praktiseres forskjellig rundtom, jeg spurte om jeg kunne ha en åpen søknad, fordi jeg ikke visste om jeg skulle kjøpe privat eller fra forhandler, men fikk beskjed om at de kun ville utstede "blanko" søknad til forhandler, skulle jeg kjøpe privat skulle det være spesifisert ved innlevering av søknad, dv.s jeg måtte "kjøpe" før jeg leverte søknad.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Etter at selger har fylt ut alle data leveres blanketten til selgers lokale våpenkontor. Du får den ene siden som ditt foreløpige våpenkort sammen med våpenet. Du er nok helt på rett spor! :wink:

@ BenA: 'Normalen' er en åpen søknad.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Etter at selger har fylt ut alle data leveres blanketten til selgers lokale våpenkontor. Du får den ene siden som ditt foreløpige våpenkort sammen med våpenet. Du er nok helt på rett spor! :wink:

@ BenA: 'Normalen' er en åpen søknad.

 

Tusentakk for rettledingen! Dette var en lettelse for meg og hobbybudgettet mitt! :) Ringte min far (er på havet nuh) og fikk han til å finlese begge søknadene, og det er ikke nevnt noe om hvor våpen skal handles fra. Så nå er det bare og begynne å spane etter en CZ shadow i 9mm. på nett! :)

 

Takker for oppklarende svar alle som har bidratt. Forumet er et fantastisk hjelpemiddel når det finnes sjeler rundt som ønsker å hjelpe oss uvitende i nød! :)

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på å få igjen den blå delen når du handler, det er våpenkortet ditt inntil du får plastkkortet i posten fra politiet ... kjøper du brukt privat uten testskyting ville jeg i tillegg ha brukt forbrukerrådets kjøpekontrakt for handel mellom privatpersoner.

 

http://www.forbrukerrådet.no/kontrakter/kontrakter/kontrakt-ved-kjøp-av-ting-bokmål

Link to comment
Share on other sites

Som kjøper er det vel den gule delen man beholder som våpenkort, den blå beholder selger.

 

Eller tar jeg helt feil, ( jeg sitter iallefall på et par gule nå og venter på kort fra onkel)

 

Bare pass på å få igjen den blå delen når du handler, det er våpenkortet ditt inntil du får plastkkortet i posten fra politiet ..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...