Jump to content

Hvor kan man skaffe 7,92 x 57 mm Mauser ammo??


dagfs

Recommended Posts

Vi har arvet en orginal Mauser og fått den registrert og den ser ut til å være i god stand. Nå vil jeg gjerne prøve denne, men har ikke funnet noen som har ammo til den. Er det noen her som har peiling på hvor man kan kjøpe ammo til denne M98 riflen?

Link to comment
Share on other sites

Så Norma sin NORMA 8X57 JRS Alaskan vil fungere her ?? Bare å ladde opp og fyre av ??

 

Er det noen kulevekter/typer som er å anbefale fremfor andre i et gammelt våpen? Noe som er "billig" og bra?? S&B 8x57 JRS fra Schau ser jo rimelig ut??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik Mauser, og har gnagd meg gjennom en 1000-1500 skudd fra Raufoss. 8x57 IS, det jeg skulle si er egentlig bare at denne "originale" militærammoen er alt annet enn forsiktig ladd. Den er faktisk brennheit, og kan på ingen måte anbefales en Krag. Uansett våpen bør en pusse med kokende vann etter denne ammoen, da den har korrosive tennhetter.

 

De fleste våpenbutikker har ammo i 8x57, eller 8mm Mauser som noen kaller det, den har imidlertid en lei tendens til å være dyr.

Et enkelt diesett koster vel mindre enn en pakke ammo? 48gr N550 bak 200grs SMK duplikerer den originale tyske ladningen, men den er heller ikke mild.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...