Jump to content

Jegerklassa i DFS felt


KBJ

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst til å skyte et årlig feltstevne som arrangeres av et skytterlag nær der jeg bor, men jeg har latt være pga. litt negative tilbakemeldinger fra skyttere som har deltatt på dette eller andre stevner.

 

Slik jeg har forstått det kan det lett oppstå visse problemer for jaktfeltskyttere (NJFF) som ikke har bakgrunn fra DFS. Reglene er noe forskjellig i forhold til reglene i NJFF. Bla. praktiseres det en annen sittende stilling, der albuen på avtrekksarmen skal være fri. Jeg har også hørt at skytterne har blitt pålagt å bruke knestående, en stilling mange jaktfeltskyttere aldri har prøvd i konkurranse. Etter dagens regelverk skal man kunne bruke sittende stilling (DFS) i jegerklassen, og ikke bli pålagt knestående. En annen ting er at man heller ikke kan velge å innta en høyere stilling, slik det er tillatt innen NJFF.

Videre har jeg hørt at det har oppstått krangler omkring utstyr/bekledning som passerer i NJFFs jegerklasse, men som ikke har funnet nåde på et DFS feltstevne. Bla. har jeg hørt om problemer med kikkerter som kan skrus til mer enn 9X, og med kraftige jaktstøvler som det påstås gir mer ankelstøtte enn hva som er "jegermessig".

 

I reglementet for DFS legges det opp til å helst ikke skyte på avstander over 300m i jegerklassen. Derfor virker det som man ofte ikke kan følge samme løype som de andre skytterne. Da kan det lett bli til at skytterne i jegerklassen henvises til å skyte på en 100m bane, dersom stevnet ovverhode har et tilbud for jegerklassen. Forståelig fra et arrangørstandpunkt, men gjerne ikke så fryktelig spennende. Jeg kunne gjerne tenke meg å prøve meg på lengre hold enn max 200m som i jaktfelt. Det virker imidlertid som at jeg da må vinke farvel til jegerklassen og stille med godkjent utstyr for vanlig klasse? Da må jeg i så fall skaffe meg godkjent stokk, løp og diopter til min Sauer 200 STR kasse?

 

For erfarne DFS-skyttere så kan noen av de eksemplene jeg kommer med her kanskje høres ut som bagateller og sutring. Jeg vil da gjerne påpeke at undertegnede er en meget aktiv skytter innen rifle og leirdue, som med stor fryd deltar i den ene disiplinen etter den andre innen NJFF og NSF. Jeg har flere ganger vært på nippet til å melde meg inn i DFS, først og fremst for å delta på de mer "jegermessige" aktivitetene, heller enn den tradisjonelle skytingen med full dress og diopter. Jeg har imidlertid latt være å bli med, fordi jeg er usikker på om jeg blir ønsket velkommen i DFS på slike premisser.

 

Jeg er fullt ut i stand til å tilpasse meg andre regler enn dem jeg er vant til, dersom det er nødvendig for å kunne stille i en konkurranse der jeg ønsker å stille. Grunnen til at jeg ikke stiller er vel i bunn og grunn at jeg ikke helt vet hvor DFS har tenkt seg med sin jegerklasse? Vil de egentlig ha skyttere som meg, eller er de tilfreds med at skyttere med en hang til det ”jegermessige” holder seg til jaktskyting i NJFF? Jeg tror at det er en god del jaktfeltskyttere som gjerne kunne tenke seg å også bli med på trening og konkurranser i regi av DFS dersom overgangen mht. utstyr og regler var noe mykere, og dersom man følte seg hjertelig velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt lyst til å skyte et årlig feltstevne som arrangeres av et skytterlag nær der jeg bor, men jeg har latt være pga. litt negative tilbakemeldinger fra skyttere som har deltatt på dette eller andre stevner.

Slik jeg har forstått det kan det lett oppstå visse problemer for jaktfeltskyttere (NJFF) som ikke har bakgrunn fra DFS. Reglene er noe forskjellig i forhold til reglene i NJFF.

Reglementene for DFS finnes i SKYTTERBOKA

 

Bestemmelsene for jegerklassen finnes i pkt. 7.239.

Grunnen til at jeg ikke stiller er vel i bunn og grunn at jeg ikke helt vet hvor DFS har tenkt seg med sin jegerklasse?

Ja, du kan saktens lure på det! Men det (de sentrale deler av) DFS ville oppnå, var at ingen skytterlag kunne gjøre noe som kunne oppfattes som at en ville konkurrere med NJFF, eller tråkke dem på tærne.

 

Jeg vil da gjerne påpeke at undertegnede er en meget aktiv skytter innen rifle og leirdue, som med stor fryd deltar i den ene disiplinen etter den andre innen NJFF og NSF.

Og her oppstår første problem - Jegerklassen er bare åpen for skyttere tilhørende klasse 1! Og i følge klassereglene pkt 7.300 skal miniatyrskyttere i klasse B starte i klasse 3, og klasse A i klasse 4. Så disse får ikke delta i Jegerklassen.

Bla. praktiseres det en annen sittende stilling, der albuen på avtrekksarmen skal være fri.

Etter pkt. 8.174 kan en bare ha støtte for venstre hånd (høyre for linksskyttere).

Jeg har også hørt at skytterne har blitt pålagt å bruke knestående, en stilling mange jaktfeltskyttere aldri har prøvd i konkurranse. Etter dagens regelverk skal man kunne bruke sittende stilling (DFS) i jegerklassen, og ikke bli pålagt knestående.

Det stemmer, Jegerklassen og veteranklassene kan bruke sittende uten legeattest.

En annen ting er at man heller ikke kan velge å innta en høyere stilling, slik det er tillatt innen NJFF.

Dette følger av skytereglementet, en skal følge standplasslederens kommando, og de skytestillingene som programmet sier.

Bla. har jeg hørt om problemer med kikkerter som kan skrus til mer enn 9X.

I følge pkt 6.123 er max forstørrelse 9X, det står ikke, men må kunne hevdes at variable sikter kan "teipes" på 9X. Sikter med minsteforstørrelse over 9X er ikke tillatt. Maksvekta på våpen er forresten 6,5 kg, også i jegerklassen (pkt. 6.130]. Kaliberet er "storvilt", dvs. alt fra 222 Rem til 700 Nitro (6.910).

- og med kraftige jaktstøvler som det påstås gir mer ankelstøtte enn hva som er "jegermessig".

Slike støvler bruker vi i vanlig klasser på felt, og det har jeg aldri sett at har blitt påtalt.

I reglementet for DFS legges det opp til å helst ikke skyte på avstander over 300m i jegerklassen. Derfor virker det som man ofte ikke kan følge samme løype som de andre skytterne.

I følge pkt. 7.239 skal en i "størst mulig grad følge samme opplegg som AG-3", dvs. grovfelt, helst med større figurer enn kl. 1-5 og V55.

Jeg kunne gjerne tenke meg å prøve meg på lengre hold enn max 200m som i jaktfelt.

Maksholdet skal "fortrinnsvis" ikke være over 300 m (400 m i AG-3).

For erfarne DFS-skyttere så kan noen av de eksemplene jeg kommer med her kanskje høres ut som bagateller og sutring.

Vil de egentlig ha skyttere som meg, eller er de tilfreds med at skyttere med en hang til det ”jegermessige” holder seg til jaktskyting i NJFF? Jeg tror at det er en god del jaktfeltskyttere som gjerne kunne tenke seg å også bli med på trening og konkurranser i regi av DFS dersom overgangen mht. utstyr og regler var noe mykere, og dersom man følte seg hjertelig velkommen.

Som nevnt, reglene er innført for å begrense DFS-lagas mulighet til å arrrangere (lukrative) jaktfeltstevner på det sentrale Østlandet. Resultatet har blitt at skytterlaga, som var de som laget tilbud til riflejegerne ute i landet (JFF laget i beste fall tilbud om hagleskyting mange steder), sluttet med jaktfelten, og tilbudet forsvant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror dette varierer veldig fra lag til lag.

Når vårt lag arrangerer feltskyting legger vi opp egne figurgrupper på avstander fra 50 m til opp under 200 og det tror jeg er eneste mulighet hvis vi ønsker at jegere skal delta . :D

Ser at mange arrangører kjører jegerne på samme målgrupper som finfelten og det betyr jo 5 figurgrupper på 100 m , dette mener jeg er helt håpløst og tilby jegerne .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...