Jump to content

Ekstra demper eller nytt 223 løp


joac

Recommended Posts

Hei, trenger litt råd på et lite dilemma.

 

Jeg har idag en Blaser r93 i kaliber 308. Jeg er godt fornøyd med rifla og kaliberet. Løpet er kappet til 50 cm,har demper og den fungerer til den jakta jeg bruker den til som er reinsdyr og rådyr. Imidlertid synes jeg miragen er plagsom på bane og skyter merkbart dårligere med rifla uten demper

 

Jeg har da to forslag til løsninger

 

1)Kjøpe en ekstra demper. Med to dempere kan den ene kjøles ned sånn noenlunde, mens jeg skyter med den andre. Har testet dette i praksis og det fungerer egentlig greit. Jeg får ihvertfall skutt med den hyppigheten jeg ønsker. Fordelene er at jeg da fremdeles trener med det oppsettet jeg skal jakte med.

 

2) Kjøpe et nytt ekstra 223 løp. Jeg har egentlig lenge siklet på et 223 løp uten at jeg helt vet hva jeg skal bruke det til. Tanken er da å ikke kappe og ikke ha demper på dette og bruke dette til trening på bane og bruke 308 løpet på jakt.

 

(Pris: Den ene løsningen er markant dyrere enn den andre, men i dette tilfellet trenger vi ikke tenke så mye på det. Løpet holder seg brukbart i verdi så "tapet" med alternativ 2 er ikke så ille)

 

Noen som har synspunkter på hva jeg bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Er skuddpris aktuelt i regnestykket?

 

Hvis ikke, så ville jeg vel sagt demper, siden du ikke ser behovet for 223 (ennå)

 

Da slipper du jo og å rote rund med innskytinga

 

;)

Men ellers er jo 223 kjekt å ha, men det er vel egentlig alt av ekstra løp?

Link to comment
Share on other sites

nå har ikke jeg skutt mye 223 men 6.5x55 og den slår ikke nevneverdig så tror ikke du trenger å bekymre deg for rekylen.

 

kan jo kjøpe billig ammo til litt over 2kr stykke og skyter du mye så er det billigere å skyte 223.

jeg ville godt for ekstra løp :D

men er du av de heldige som fortsatt har mye nato 7.62 liggende så faller jo argumentet for ammo pris bort

 

edit: etter å sett prisen på en blaser løp i 223 så er deg snart billigere å ha en ekstra rifle i kaliblret, Banner jeg i kirka nå?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...