Jump to content

Martini-Henry!


MagnusM

Recommended Posts

Ikke si til noen at jeg sneket meg inn i ett trestokk forum, men jeg har lest "Zulu Rising" og sett en del klipp på tubern av Martini-Henry og oppdaget til min store skrekk en interesse for akkurat denne typen rifle. Såvidt jeg har fått med meg så er disse riflene stort sett laget før 1890 og er reg.fritt og spiser ikke opp plass i "garderoben" min.

 

Får ett treff på tittelen i søkemotoren her, muligens bare meg, men jeg antar noen av kammerets medlemmer besitter om ikke annet kunnskap om våpenet men også eier rifla? Og kan muligens anbefalle meg ett sted for å lete opp og erverve en slik..?

Link to comment
Share on other sites

Det bestiller du fra IMA i USA til hyggelig pris. Har en derfra sjæl, og kan love deg det er gøy når blårøyken ligger tett over jordet og skiva er full av grove hull :D

Anbefaler forøvrig at du går inn på svartkrutt.net og leser til øyet blir stort og vått!

Link to comment
Share on other sites

Det bestiller du fra IMA i USA til hyggelig pris. Har en derfra sjæl, og kan love deg det er gøy når blårøyken ligger tett over jordet og skiva er full av grove hull :D

Anbefaler forøvrig at du går inn på svartkrutt.net og leser til øyet blir stort og vått!

 

Ahh.. Har sett IMA skjønner du. Men der sto det noe om at man får vel bare halvråttne rifler som godt ikke fungerer.. Tydligvis stemmer ikke dette i ditt tilfelle? Lenge siden du handlet selv og hva betalte du etter pakken var ankommet Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kjøpte selv en Martini Henry MK IV "urørt"(Neppe), samt en Martini-Henry Francotte "urørt".

 

Den første er helt nydelig, og knapt tegn til rust(3-4 små flekker med overflaterust på løpet) noe sted, men den andre var en rustholk uten like(Som manglet noen deler her og der.). Har ikke kommet så langt at de er prøvd på banen ennå, men regner egentlig ikke med at det er noe problem med noen av dem.

 

Regner med at det er litt lotteri, men kjøper du en MK IV er den nok en del tryggere enn en Francotte / Ganhendra.

 

Toll var 240 ca i avgift + 5% da de er over 100 år.

 

Lykke til.

 

Edit. Feil fortolligsavgift.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan kjøpe 3 stk fra yankeeland til den prisen, og da sitte på ett delelager i tillegg. Men standen på rifla så bra ut og det er faktisk en mark fire. Hadde jeg ikke "sølt bort" flerfoldige titusner på kjipe og unødvendige regninger den siste tiden har jeg nesten vurdert å legge inn ett bud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...