Jump to content

Våpensøknaden


Rambo86

Recommended Posts

Man burde egentlig oppgi minst mulig på søknaden, hva angår merke, modell, serienummer etc.

 

Bortsett fra halvauto, bør man kun skrive kaliber. Selv om man allerede vet nøyaktig hvilket våpen, helt ned til serienr, man skal ha, har man det lille "i tilfelle rottefelle".

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke by på problemer, men om du leser litt nøye på skjemaet så står det "Fylles ut av selger" i den seksjonen som, ja handler om selgers info :winke1:

Har selv gjort det kunststykket å skrive i den rubrikken, men har ikke vært noen store problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del som henger seg opp i type mekanisme (bolt/halvauto) når det gjelder søknad. Det er vel ingen hjemmel i lov eller forskrift for å avslå eller innvilge søknad på bakgrunn av dette? Dersom du har innvilget en .308 til jakt (f.eks.) og du ikke har krysset av for halvauto kan vel ingen nekte deg å kjøpe en halvauto som er godkjent til bruksområdet? Jeg har hørt at dette har vært praksis enkelte steder, men ikke sett hvor det eventuelt er hjemlet og setter pris på en oppklaring om noen har det. Ta selvfølgelig kontakt med våpenkontoret for å avklare på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/

pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis.

 

Hvis det i søknaden kun er oppgitt at søkeren ønsker å erverve en «rifle» i et kaliber uten å

angi våpenmerke eller annen type betegnelse, og politiet ikke finner grunn til å innhente

nærmere opplysninger, bør politiet ved en eventuell innvilgelse gi tillatelse på

«rifle/repetergevær» i det aktuelle kaliber.

linky, se side 15, "Søknaden".

Link to comment
Share on other sites

Trur da e nåken so ikkje skjønna spørsmålet mitt.

 

Eg ska ha det våpenet som står på søknaden.

Men eg har fylt ut navn og addresse på leverandøren, det gjore han i butikken.

Men eg vil heller kjøpe våpenet hos en annen levrandør. det eg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

@Noraf: Er kjent med rundskrivet, men det er altså et rundskriv, altså retningslinjer for saksbehandlerne, ikke lov eller forskrift. Mitt poeng var at det ikke finnes hjemmel i lov og forskrift for å "diskriminere" en type mekanisme i forhold til en annen, så lenge våpenet er godkjent for det bruksområdet det søkes om. Det skal altså ikke være noe problem å søke om "rifle" generelt for så å bestemme seg for en halvauto, men siden noen har bestemt at dette skal krysses av i skjemaet bør man nok kontakte sitt våpenkontor først ja...

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det likegyldig om det var halvauto eller en annen type mekanisme,du behøvde ikke og føre opp annet enn kaliber på søknaden.Jeg vet ikke når denne"lovendringen"kom,eller er det bare søknadsskjemaene som er forandret,uten at loven/forskriften faktisk er forandret?Er det noen som vet dette/kan vise til lov/forskriftsendring?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det likegyldig om det var halvauto eller en annen type mekanisme,du behøvde ikke og føre opp annet enn kaliber på søknaden.Jeg vet ikke når denne"lovendringen"kom,eller er det bare søknadsskjemaene som er forandret,uten at loven/forskriften faktisk er forandret?Er det noen som vet dette/kan vise til lov/forskriftsendring?

Det er en gammel endring. minst fra 1992

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg husker feil,men jeg fylte ut,leverte,fikk innvilget og kjøpte halvauto(.22 lr),i 1999,jeg kan ikke huske at jeg måtte føre opp at det dreide seg om en halvautomat dengang(bare kaliber).Det er selfølgelig mulig at det var et gammelt utdatert søknadsskjema(fra før endringen)som jeg leverte,men det ble i allefall godkjent uten noen som helst spørsmål om halvaut/ikke halvauto.

Link to comment
Share on other sites

når du nå spesifiserer at det er .22 rifle det er snakk om stemmer det mer eller mindre. Det skal egentlig alltid ha blitt spesifisert at mekanisme skal klarlegges. Men 22 rifler hjar liskom alltid blitt lit oversett. Nå med innføringen av forskriften om forbudte skytevåpen er det spesifisert at det skal søkes på mekanisme og type.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...