Jump to content

smaken er som baken, men greit å få tips og råd.


østlendingen

Recommended Posts

Har skutt i snart et år, og føler vel at det kanskje er på tide med eget våpen.

Det er jo morro så lenge det smeller, men at man hver gang får et nytt våpen som er skutt inn med andre øyne, gjor jo at man hele tiden må finne treffpunkt og justere så det treffer nogenlunde rett plass.

 

Sammboeren og jeg skyter, så det blir vel etterhvert 2 våpen som skal handles inn.

Mulig jeg tjuvstarter, da jeg har "litt" mere stempel i boka enn henne.

spørsmål til akkurat dette: hvor mye aktivitet trenger man iløpet av et kalenderår for å søke?

 

hva skal man søke på?

Jeg har en plan/ide at jeg vil søke på 9mm som man kan ha vekslingssett på.

Enkelt fordi jeg ikke ønsker alt for mange våpen i hus, og jeg tror det kan være en fordel med et grep og et avtrekk i begynnelsen. Dog er det greit med 22 for mengdetrening, og løpe en feltrunde med 9mm en gang i mellom. Det er også en god del som driver med praktiskt i klubben, så det er evt ikke noe ulempe om våpenet kan brukes til å prøve dette en gang i blandt heller.

 

Første utkastet i mitt hode var en CZ75 sp01 med vekslingssett. ca 11500 komplett tilpasset fra børsemaker. Dog har jeg fått skutt med en SP01 (ikke shadow) og den eldre CZ75B. Jeg synes 75B'en lå bedre i hånden og var bedre å skyte med. (ikke at jeg traff noe nevneværdig dårligere eller bedre med den ene eller andre)

Har skutt med en god del forskjellig nå, men har ikke hatt noe AHA opplevelse, og ikke fått noe spesiell kjærlighet for det ene eller andre.

 

Har ikke skutt med eller prøvd Stock 3, men denne ligger vel på prisnivå som sp01 og har i tilegg justerbare sikter.

Hvilke andre alternativ er det? tar forøvrig imot synspunkter. Dog kan jeg med en gang si at anatomisk finpistol er ikke på ønskelisten, uansett hvor politiskt korrekt det er :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper heller en Ruger SR22, S&W M&P22, eller noe annet gøy, enn et vekslingssett for samme prisen. Tanken er at kaliberet gir stor nok forskjell i skyteopplevelsen til at jeg like godt kan bytte ut hele pistolen. Og skulle jeg plutselig få lyst på ei rørtang går det nok an å overbevise våpenkontoret om at finfeltpistolen min er lite egnet til enkelte øvelser.

 

CZ har mange flotte modeller, men jeg får meg ikke til å velge noe annet enn Shadow pga avtrekket*. Venter spent på å få høre mer om Shadow 2012, men vet ikke om det egentlig er noe nytt på den utover litt manuell tilpasning..

 

Edit: om det ikke sto på pengene så hadde jeg kanskje gått for CZ75 SA først, og så kjøpt Shadow når jeg evt. begynner å skyte prod.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert greit å tenke "kinderegg" men vil ikke anbefale det, legg heller penger i to eller tre våpen, du kommer garantert til å bli mer fornøyd på sikt enn å sitte med étt våpen som du skal skru over topp for at du liksom skal "trene" med dette våpener. Militær har 1360g som minste avtrekks grense, det vil si i praksis nærmere 1400g for å være sikker, på fin (.22) er grensen 1000g noe som betyr rundt 1050g i praksis, regner med at avtrekket ikke byttes så da sitter du med ett avtrekk på 1400g når du skyter fin noe som i seg selv ikke er umulig men ett handicap i forhold til andre, skal du drive med plinkeskyting og skyte for å skyte uten å treffe...ja løp å kjøp, men ikke forvent å ta del i toppen ac noen lister hvis det er hensikten, da trenger du lang tid på skytebanen og helst ikke noe "kinderegg" våpen.

 

Jeg vet at det finnes skyttere der ute som skyter bra med 9mm med .22 topp, men de skytterne "kan" skyte i utgangspunket, og selv for de er dette krevende.

 

Så hadde jeg vært i dine sko, bruk 5000.- på ett banevåpen i kal .22 og kjøp deg en grei brukt 9mm som kostet litt mer ny....da tror jeg du i lengden blir mest fornøyd...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er helt utelukket å kjøpe konkurranseredskap for å treffe best mulig, så ta gjerne en kikk på denne kammeret-tråden, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=70029.

 

Synes Nooby sier det treffende med

Det er lett å finna gode .22lr våpen til under 10.000 på bruktmarknaden.

To grunner til å kjøpa eit slikt:

 

1: Gleda over at du treff er meir langvarig enn gleda av at det smell. (Dette gjeld også 9mm-våpen, men dei finn du ikkje gode eksemplar av til under 10.000)

2: Finn du at det var eit bomkjøp eller at du heller vil driva med noko anna (magnumfelt eller vannpolo til dømes) - ja då får du presis det same for det på bruktmarknaden att.

<..>

 

Har du prøvd Pardini GT-9 eller GT-45 i 9mm? De er det mange som er fornøyd med.

Ligger en Sig Sauer 9mm og omb.sett i .22 LR på bruktbørsen hos Børselars.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt i snart et år, og føler vel at det kanskje er på tide med eget våpen.

Det er jo morro så lenge det smeller, men at man hver gang får et nytt våpen som er skutt inn med andre øyne, gjor jo at man hele tiden må finne treffpunkt og justere så det treffer nogenlunde rett plass.

 

Sammboeren og jeg skyter, så det blir vel etterhvert 2 våpen som skal handles inn.

Mulig jeg tjuvstarter, da jeg har "litt" mere stempel i boka enn henne.

spørsmål til akkurat dette: hvor mye aktivitet trenger man iløpet av et kalenderår for å søke?

 

Du må dokumentere 6 måneders aktivitet, legge ved kopi av loggboka og kopi av at du har vært på sikkerhetskurs.

 

Rart du ikke fikk informasjon om dette på kurset ...

Link to comment
Share on other sites

Den informasjonen kjenner han til, men regner med at han tenker mer på hvor aktiv man må være for at det skal være nok...

var det jeg tenkte på. Men fikk beskjed på politikammeret at det var på tide å søke nå. Så regner med at det er i boks

 

*edit* bare å finne ut hva man skal ta seg råd til

Link to comment
Share on other sites

Er foreløpig ikke noe krav til aktivitet etter de 6 månedene såvidt jeg vet for å få innvilget inntil 4 våpen ... krav til aktivitet med tanke på antall våpen er noe annet når du evt skal kjøpe våpen nummer 5 eller fler ... da må du kunne dokumentere klubbstevner og approbert stevneaktivitet osv.

Link to comment
Share on other sites

legge ved kopi av loggboka og kopi av at du har vært på sikkerhetskurs
Hvor finner du noe krav om dette? Fri fantasi?
Er foreløpig ikke noe krav til aktivitet etter de 6 månedene såvidt jeg vet
Så vidt du vet er neppe mye å gå etter.. Vi har eksempler på det motsatte.
Link to comment
Share on other sites

Fri fantasi?

 

Fri fantasi?

Tillatelse til erverv av pistol eller revolver gis bare til søker som har fylt 21 år, og som kan godtgjøre 6 måneders aktivt medlemskap i et skytterlag som er tilsluttet en skytterorganisasjon som justisdepartementet/politidirektoratet har godkjent.

 

Kopi av attestert loggbok er vel enkleste form for å dokumentere overnevnte!

 

At du har eksempler på det motsatte forandrer ikke normal praksis eller normen, untakene er ikke hovedreglen.

Link to comment
Share on other sites

Kopi av attestert loggbok er vel enkleste form for å dokumentere overnevnte!
Det er nok ikke mange våpenkontorer som er interessert i kopier av loggbøker (der dette finnes..) Politiet har en dialog med aktuell pistolklubb og får bekreftelse av klubben. Du som søker trenger altså IKKE å kopiere en eventuell logg.

Sikkerhetskurs er heller ikke noe krav. Riktignok har NSF utarbeidet et sikkerhetskurs som absolutt bør brukes, men når jeg spør skyttere om de har svart på teoriprøva til NSF er det nok få som har fått den med seg.. Meget bra at klubbene etterhvert krever sikkerhetskurs. (Vi har kjørt kurset GRATIS så langt..)

Og at du kommer med råd om aktivitet som kan medføre at søkeren får avslag på sin søknad bør det selvsagt reageres mot.

Link to comment
Share on other sites

:? Du klarer ikke engang å skille dine egne utsagn fra hverandre?

Er foreløpig ikke noe krav til aktivitet etter de 6 månedene såvidt jeg vet for å få innvilget inntil 4 våpen ...
Bare siterer sånn at du selv kan lese din egen påstand...

 

Du skriver enkelt og greit at bare du har deltatt i 6 måneder er det ikke mer krav til aktivitet, noe som selvsagt er feil og kan få negative utslag for søker.

Kopi av loggbok og kopi av sikkerhetskurs er nok greit å vedlegge søknaden, men altså ikke NØDVENDIG og iallefall ikke noe

Du må
som du skrev i ditt innlegg.
Link to comment
Share on other sites

Du er flink til å ta enkeltdeler ut av sin sammenheng for å tilpasse det til ditt stadig tynnere argumentasjonsgrunnlag.

 

Kan jeg spørre deg igjen hvilket råd jeg ga som minsker muligheten for å få innvilget en våpensøknad en gang til?

 

Det du siterte fra som du også på en merksnodig måte ga din egen mening og la til litt fra en annen setning holder ikke mål og hadde jo ikke noe med selve søknaden å gjøre, noe du ville skjønt hvis du leste hele innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...