Jump to content

Erfaringer med .375 Weatherby Magnum?


Wikingen

Recommended Posts

.375 er lite brukt som langholdskaliber grunnet tilgangen på egnede kuler. Til nå har det stort sett vært dreide kuler til en drøy pris som har vært tiljengelig. Nå har Sierra kommet med 350gr MK med en ok bc. Bør nok opp på en 378wed for å få litt hastighet på dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har hatt noen tilsvarende - d.v.s 378 wby. Denne hadde en fantastisk ytelse (300 gr sierra@920mps i et 26" orginalløp).

 

Problemet var å håndtere den rekylmessig, spesiellt med tanke på det spinkle pistolgrepet. Standard prestada for meg med en børsa var 10cm grupper på 100meter. Den ble derfor solgt. Kjøperen fikk ikke knall og fall på hjorten han heller(gode treff) - så den ble solgt videre.

 

Jeg er ikke den som tåler mest rekyl - men jeg har i ettertid fabulert med tanken om hva jeg kunne ha bygget på den. - F.eks satt i et laaaangt tykt pac-nor løp med rask twist - satt på en "husbåt" av en stokk. Dreid noen lange ballsitiske kuler til den. o.s.v. os.v. - Utvilsomt morro og dyrt og upraktisk og ubrukelig til det meste av jakt.

 

Skal fornuften tale ville jeg heller gått for en 375 h&h til storvilt og en 6,5*55 til langholdsskyting. (gjerne en mauser m03, eller en blaser r8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Det jeg lurer på er hvordan den egner seg som langholdsrigg, hva folk lader med, personlige betrakninger, tilgang og bruk av kuler og hylser, hvilke hold har folk prøvd dette kaliberet på, typer stokker og løp som er der ute osv. :wink:

Jeg er generellt nysgjerrig på kaliberet :D

 

På forhånd takk for innspill. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 375 wea i noen år. Jeg brukte den aldri til langhold men jaktet med den og skjøt noen forskjellige dyr. Det er jo en rett-opp-og-ned 375H&H som er utblåst litt, fått Weatherby venturi skulder og litt rettere hylse. Blir litt høyere utgangshastighet, avhengig av kuletype og hvor hardt man vil lade. 50 m/s omtrent med 300 grains kule. Sjekk Norma sine data for eksempel: 300 grains Hornady RN, maksladning 783 m/s http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/375-Holland-Holland-Magnum/i wea har samme kule makshastighet 839 m/s http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/375-Holland-Holland-Magnum/

 

Min vurdering, helt subjektivt:

+

Enkelt å skyteforme H&H hylser og lett å lade. Og man kan bruke standard 375 H&H patroner hvis man vil. Husker jeg fikk akseptabel hastighet med fabrikkammo, var ikke så mye jeg mistet.

 

-

Jeg er ikke interessert i aparte patroner lenger. Ser ikke at wea gir noe en trad H&H ikke gir og jeg ser ikke poenget med å tyne mest mulig futt ut av patronen. Det er vel bedre å bruke en 378 da, hvis man på død og liv skal skyte 375 kuler i høy hastighet... H&H er en velballansert patron synes jeg. Kulebane som en 30-06. Får marginalt med ved å styre med wea utgaven.

Link to comment
Share on other sites

375wby ser ut som den har nesten 338 lapua mag hastigheter med samme kulevekt, men en 300grains .338 kule har vesentlig bedre bc en en 300 grains .375 kule. Skal du skyte langhold med litt punch så er 338LM og 338RUM de klare favorittene om en ikke tar steget opp til et av de virkelig hårete kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Ser at .375 Wea Mag ligger tett opptil .338 Lapua Mag i mange tilfeller, men det dere sier er at det bare er tull og tøys å tenke på 375Wea Mag som langholdskaliber, og engentlig i sin helhet?

 

Takker for input! :D

 

 

.375 kula flyr greit den, men er ikke den beste med tanke på patroner tilgjengelig!

Men når det er sagt; så har jeg hatt den (blandede) glede av å teste ei custom rifle i 378WbyM, bygget av Arild Nordbotn. Basert på Weatherby kasse, shilen løp uten brems! Ett smykke av ei grov pange!

Jeg klarte flere etthulls samling på 200m!!!! :D

Målte aldri samling på 500m, men jeg mener det var ca 50mm med 5 skudd! Dette var lenge før jeg var særlig interessert i langhold!

Denne ladningen var: 250BBX Canelure, xxxgr MRP og max lengde ifht magasin!

Ble mild hjernerystelse hver gang jeg skjøt i benk med denne! Og det er ikke tull! Kan ikke anbefale benk uten brems i det kaliberet!

Har ei rifle i samme kaliber, bygget på CZ550 kasse. Og den er ikke i nærheten av slik presisjon!!! :trist: Men det er heller ikke interessant!

 

Så, jeg mener du burde se på ei bedre balistisk kule enten over eller under .375! Rare greier det der! Sikkert mange meninger om hvorfor ute på webben! Men; .338 eller .416 er i en helt annen divisjon med tanke på stabilisering og flyegenskaper!

338LM er nevnt her, men hvorfor ikke være litt modig: 338NM? Jeg venter spent på min! Håper på å få den innen en mnd! Bygges av Roger Hansen! Har egen tråd på den. Håper å legge ut utfyllende dokumentasjon med bilder snart! :)

Og dere LM tilhengere: Jeg vet jeg får tyn nå! Men jeg slo nettopp ei Barret M98 i 338LM med min 6,5 x 284 (Fra Roger'n den og), riktig nok bare på 550m og mye mirage! Men men..... :mrgreen:

 

Så; jeg er helt enig med "loudenboomer" sitt forslag av kaliber! Men ikke heeeeelt enig i valg av pange/kasse! :winke1:

 

Lykke til! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mange som påstår at en 338lm er mer presis enn en 6.5x284 på 550 meter. Roe hadde vel en artikkel i våpentidningen der 6.5x284 hang bra med ut til 1200m. En 338NM vil jo oppføre seg rimelig likt med 338LM uten om at kula kanskje går hakket saktere om en har like piper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen få 350 Woodleigh i min. Hastighet ca 775m/s om jeg ikke husker feil. Sammenligner en med normale data for 338 LM er det kanskje 30m/s i favør LM'n om en sammenligner 300MK/.338" vs 350 MK/.375".

 

Løpet mitt er bare 61 cm så med 10 cm ekstra løp er jeg ganske sikker på forskjellen mellom de 2 balistisk sett er null niks og ingenting.

 

Men selvfølgelig er en Lapua mye bedre da den har hylse uten belte og er kamret i de grommeste riggene. I praksis i tilsvarende våpen derimot er jeg derimot litt i tvil om forskjellen i ytelse er mulig å utnytte for majoriteten av oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...