Jump to content

Tåler scenarkuler mindre trykk enn andre kuler?


Bjorn Tore

Recommended Posts

Ja, jeg forstår jo det...

Men hvorfor skal den kulen gi høyere trykk enn andre med samme ladning? Den har jo ikke så ulik profil..

Tabellen gir jo omtrent samme ladning for 139 grains scenar som 140 grains naturalis (som vel er en homogen kule?), enda naturalis er oppgitt med kortere patronlengde..

Link to comment
Share on other sites

Jada, den har jeg sett.

Jeg lurte bare på om det var noe spesielt med scenarkulene siden de har maksladningen såpass mye lavere enn andre kuler.

Trykket går jeg ut i fra er det samme, og da syns jeg det var litt pussig at de også går saktere enn andre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst er det trykktoppen som er viktig, ikke samlet trykk totalt sett.

 

Jeg husker ikke spec'n nøyaktig på scenar, men jeg har for meg at de har lang bæreflate, men faktisk litt mindre trykkring enn andre. Noen får korrigere meg om jeg tar feil, men det er det som sitter i pannebrasken min. Vil du ha høyere fart på scenarkula (139 gr) finnes det andre krutt som fikser det.

Link to comment
Share on other sites

Litt grovt går det ann å si at når alt annet er likt bortsett fra kuleform,mantel legering, og annet kulerelatert som måtte gi mer motstand i pipa vil hastigheten bli litt mindre på tross av samme vekt da patronen må ha noe mindre kruttladn. enn med kulen som gir minst trykk/motstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror det kan være at scenaren er litt tykkere en mange andre kuler,har snakket med en fra Norma og han sa at når kulene demmes begynte og gå dårlig i et løp,altså løpet var slitt,hjalp det og gå over til scenar,da gikk løpet en del skudd til.Dette var pga at scenaren var tykkere.

Link to comment
Share on other sites

Scenar kuler har om jeg ikke husker feil 6,72mm diameter som regel 0,01mm større DIAMETER enn de andre kulene for kaliberet. Ergo gir de litt høyere trykk og må lades litt snillere.

 

Forøvrig er manteltykkelse en av de viktigste grunnene til at kuler med "nesten identisk form" kan ha ganske forskjellige data. Mer (tykkere)mantel gir ei stivere kula som er mindre villig til å forme seg ett bommene enn ei som er tynnvegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...