Jump to content

Bytte kaliber på Steyr Scout..


Pearce

Recommended Posts

Har en i 308W selv.

 

Hele poenget med Steyr Scout er å lage en så lett og kort børse som mulig. Den er derfor laget med kort låskasse og dermed ikke egnet for andre kalibre enn de "korte" hylsene.

 

Løpet er såvidt jeg vet klemt på plass i en kon og uten gjenger. Bytte løp må gjøres på fabrikk tror jeg.

 

Bytte fra 308 til 6,5???

 

Selg heller børsa, jeg kjøper tvert, beste bolt action som er laget til jakt.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Det er denne klemmeprosessen med løpet som er bakgrunnen for spørsmålet.

Det jeg ønsker meg er en Steyr Scout som kan veksle mellom 308 og 6,5.

Hvis denne klemmingen står i veien for dette, kan man da konvertere til gjenger?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel feil børse å utgå fra om du ønsker løpsbytte iom løpsinnfestningen. Det er nok mulig å lage en gjenget overgang slik at du kan skru ulike løp inn og ut, men det blir en dyr jobb, og det blir billiger å utgå fra en annen type låskasse som har gjenget løpsinnfestning ala remington,mauser osv. Da kan du skru ulike løp inn og ut som du selv ønsker mha en løpsstikke og en låskassenøkkel e.l.

Eller rett og slett en børse med ferdig løpsbyttesystem, hvor du kan bytte løp, sluttstykkehoder osv etter eget forgodtbefinnende. Mange muligheter men dyrt.

 

Om vi først snakker pris og du ønsker å bytte mellom å skyte to kalibre så kan du jo kjøpe en ekstra børse i 6,5. En banemauser til 1000-1500kr f eks. Blir garantert billigst :D. D hadde jeg gjort om det ikke var for den hersens "garderoben"..

 

Ellers er jo kalibrene du ønsker å bytte mellom ikke "i slekt" med hverandre.. Ulik lengde og ulik bunndiameter for å ta det viktigste. Om du hadde hatt en børse med lang låskasse kunne du ha hatt de kalibrene du nevner, men du måtte ha hatt to slutstykker og kanskje to magasiner også.

 

Det blir mye lettere når man utgår fra samme hylse. Jeg har f eks tre løp til en børse: .260 rem, .308win og .358 win. Alle bruker jo den samme hylsa men med ulik kulediameter. 243 win og 7-08 er andre kreasjoner som også bruker 308 hylse som utgangspunkt.

Eller med lang låskasse og 30-06 hylse som utgangspunkt har du 25-06, 6,5-06, 30-06, 35whelen osv.

Link to comment
Share on other sites

De gamle Steyr-Mannlicher låskassene med låsing bak hadde pressfattet løp, men jeger 99% sikker på at SBS-kassen som Scout er bygget på har innfesting med mutter. Last ned brukerhåndboken og se på deletegningen.

Forøvrig leveres den originalt i 7mm-08, et alternativ å vurdere i forhold til ombygging.

Link to comment
Share on other sites

7mm-08 er en .308-hylse kalibrert ned til 7mm, den er et godt skritt i retning av de ballistiske egenskapene du har i 6,5-patronene. Søk her på forumet, så finner du en god del erfaringer med kaliberet - deter mange her inne som bruker det med stor entusiasme. Se gjerne litt i ballistiske tabeller også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...