Jump to content

Kråkejakt med kråkebulvaner


sealie

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Tenkte å få et lite innspill på noe jeg har tenkt å eksprimentere med ganske lenge nå.

 

Jeg gikk for snart et år siden til innkjøp av 6stk FUD kråkebulvaner da jeg hadde tenkt å prøve meg på litt eksperimentell jakt på kråke. Selv er jeg ganske imponert over disse bulvanene, og hvor flotte dem ser ut på avstand. Jeg har derimot ikke helt funnet bruksområdet til disse. Har prøvd å gjort litt research på når og hvordan jeg kan bruke dem ved å se på hvordan kråkene har oppført seg selv.

 

Metoder jeg har tenkt på:

 

  • Spre bulvanene rundt en søppelpose med noe "fake" vekt inni (snø f.eks) Dette for å prøve å få det til å se ut som et matgilde. I etterkant kom jeg på at det hele kanskje så alt for iscenesatt ut, siden det verken lukta mat eller noe annet av dette gildet.
     
  • Spre bulvanene rundt på et jorde etter kraftig regnfall. Kråkene bruker å sitte sammen med måker for å spise meitemark som kryper mot overflaten under kraftig nedbør. Har selv ikke prøvd dette, men det kan virke overbevisende (?) Tenker da utelukkende å bruke rifle på ~100m.
     
  • Bruke bulvanene kombinert sammen med hubro og lokk. Har selv prøvd dette, uten noen umiddelbar suksess.

 

Noen som har prøvd seg på dette og kan gi meg noen nyttige og spennende metoder for å få en slik jaktform til å fungere på nettopp kråke? Jeg er åpen både å jakte med rifle og hagle så lenge metoden fungerer :-)

 

Setter pris på innspill!

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg på det at du må finne ut hvor kråke trekkene går og poste innen god synsvidde fra disse, dette for at kråkene skal se at det er noe der og dermed lokkes til deg, da kan alle de tre forslagene du har prøvd fungere.

Hvis du har hubro så kan du prøve å henge den ene kråkebulvanen i klørne på hubrobulvanen og pøse på med lokkelyd enten fra kråkefløyte eller cd`spiller, mange fine tråder om det her inne og med linker til lyder du kan laste ned.

Nå under hekkeperioden er de voksne kråkene revirhevdende og har derved sine egne områder de oppholder seg i, derfor er det bare ungkråker som sporadisk opptrer i flokk og trekker rundt, her i nord hvor det er lyst hele døgnet virker det som at de ikke samles på overnattingsstedene sine før det blir mørkt igjen til høsten og dermed uteblir kveldstrekkene og de gleder det gir en kråkejeger med bulvan.

Hvis du kjenner til noen som har en søppelplass (bonde) så kan det være en sikker plass å jakte da kråkene gjerne er innom slike plasser på matsøk flere ganger i løpet av ett døgn, bruk dine kråkebulvaner for å skape trygghet og nyskjerrighet hos de som flyr forbi, sett en bulvan på en lang pinne/raie og reis den i ett tre slik at det ser ut som den sitter vaktpost og de andre nede på søppelplassen så det ser ut som at de har funnet mat.

Annet alternativ kan være å lage din egen åteplass med husholdnings/matavfall og da kan det hende det kommer innom en rev når den jakta starter om en måneds tid.

Bruk bulvanene bare når du er på jakt for kråkene er kloke fuler og lærer av andre kråkers feil, forandring av oppsett og plass for hver gang du er ute kan lønne seg for da ligner det ikke på den gangen kråkebror ble skutt :cry:

Lykke til, prøv ut det som passer for deg og den plassen der du har anledning til å jakte, så kan du dele dine erfaringer og fangster her i tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips! Poenget med denne tråden var egentlig å få innspill på jaktformer hvor man kun benytter kråkebulvaner. Jeg tenker som så at siden kråkebulvaner er i salg, må det vel gå an å bruke dem "solo" uten nødvendigvis i kombinasjon med hubro. Har selv vært mye på kråkejakt med fløyte og hubro, og har til og med skrevet en større "hjelpetråd" om dette her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=70499

 

Har selv prøvd å studert situasjoner hvor slike bulvaner kan være nyttige helt alene. Og de eneste situasjonene jeg ser for meg er ved et "matgilde" i en eller annen form, og som Jegerbombom sier, for å skape en "trygghet" for å få dem til å slå seg ned. I utgangspunktet syns jeg det høres litt "far fetched" ut å plassere bulvanene på en mark og håpe på at en kråke flyr forbi, og for det andre ser dem og slår seg ned ved siden av dem. Da avhenger man av at kråkene trekker over det spesifikke området (selv om jeg faktisk aldri har prøvd denne simple metodikken)

Link to comment
Share on other sites

Har også disse bulvanene fra NRAFUD, fikk kun prøvd de en gang før kråkejakta var over men dette var ikke et seriøst forsøk. Fikk ikke inn noe men det var et hasteforsøk langt fra trekket. Har kråkejakterfaring, og kan dele hva jeg har tenkt til å bruke de til, dette er bare tanker:

 

- Kombinert med åte: Dersom reven ikke vil seg på et åte, har jeg tenkt å prøve å sette noen rundt åteplassen på vinteren.Sett de ut kvelden før, å starte dagen med å sette ut bulvaner tror jeg ikke fungerer, dersom ei kråke har sett deg sette ut bulvaner så kommer de ikke. Viktig er det at en av bulvanene sitter høyt og holder utkikk. (!) Husk at skjærer også er med på å gjøre kråkene trygge.

 

- Kombinert med hubro: Har tenkt til å sette minst en bulvan høyt i den buska jeg sitter under og hvor lydkilden kommer fra. (Cd-spiller) Fryser alltid ned ei kråke slik at jeg kan henge den opp i klørne på hubroen slik at dødskrikene virker troverdig.

 

 

Ellers tror jeg det skal funke å sette de midt i kråketrekket på et nypløyd jorde :) Så lenge de ikke ser at du plasserer de der selvsagt.

 

TS: Fungerte det dårligere med kråkebulvan sammens med hubro enn uten synes du?

Link to comment
Share on other sites

TS: Fungerte det dårligere med kråkebulvan sammens med hubro enn uten synes du?

Jeg har ikke prøvd så alt for mange gangene, men jeg har bare klart å fått inn kråker èn gang når jeg kombinerte dem med hubro og lokk. Jeg er derimot litt i bedåring hvorvidt det er lurt å sette opp kråkene dagen før du skal jakte, selv om jeg helt klart ser poenget ditt her. Jeg bare er redd for at kråkene skal bli vant med bulvanene og sånnsett avsløre deg før du begynner jakta på morgenkvisten. Så langt jeg har lest meg opp på bulvanjakt, er det dårlig praksis å sette opp bulvaner på forhånd (har primært lest om denne på gåsjakt), men sånnsett rimer det jo at kråkene aldri vil slå seg til ro blant artsfrender som dem ser at vi er å tråkker iblandt.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...