Jump to content

Jakttårn - byggemelding, tegninger og byråkrati


Audible

Recommended Posts

Så mine planer om å sette opp jakttårn begynner endelig å forme seg.

Tanken er å gå for en enkel konstruksjon og heller bygge flere av disse.

http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Cid=724&ID=43

 

I den anledning tenkte jeg å følge papirmølla slik det er beskrevet. Tok da kontakt med kommunen for å gi melding om oppføring av jakttårn.

Det viser seg at det er over 1200 kroner i gebyr per tårn for å sende inn en melding.

I tårnet som jeg har tenkt å bygge er byggekostnadene ikke dette engang.

 

Hvordan har folket det rundt i kommunene mtp jakttårn?

Link to comment
Share on other sites

Mange kommuner holder seg til følgende skriv

 

https://www.molde.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/971/epdd_id/2809

 

Det blir der beskrevet at man må holde seg under mønehøyde på 3m og 15m2.

 

Nå er det vel ikke mange kommuner som sender ut folk i skog og mark og ser etter ulovlig oppførte jakttårn, men har tenkt å sette etpar synlig fra en vei.

Link to comment
Share on other sites

Ett ærlig svar skal jeg gi, trist og leit men sant.

 

Bygg og gje F.

 

Bygg billig eller lettflytta, slik at om ett pålegg noengang skulle komme for andre, tredje, eller fjerde gang. Er det en enkel sak å fjerne/flytte tårnet/jaktbua.

 

Min erfaring er at mange kommuner gjerne er mer en tungrodde, slik at de som gir F får holde på som de vill. Så hvorfor ikke følge strømmen å gjøre som man vill (sålenge man ikke plager noen eller setter opp på annen manns eiendom uten tillatelse). Ett jakttårn er i det minste til samfunnets beste.

Link to comment
Share on other sites

Den regelen om inntil 15 m2 uten meldeplikt eller søknadsplikt gjelder kun på regulerte eiendommer som feks boligtomer og på vilkår om at maks utnyttelsesgrad ikke overskrides.

 

Du skriver ikke hvor du skal bygge jakttårnet, men antar det er i NLF-område (Natur-Landbruk-Friluftsområde) Alt som ikke er regulert som noe annet er NLF. I så fall må en nok i teorien (vel å merke) både søke dispensasjon og deretter melding eller søknad for å lovlig sette opp jakttårn. Gebyr for slikt ligger fort mellom 10.000 kr og 20.000 kr. Selvkost kaller vel kommunen det. Jeg bor i NLF område og har smertelig erfart idiotien ved at jeg må søke dispensasjon for å sette opp ei lita vedbu fem meter fra huset mitt. Alle, selv idioter, skjønner jo at min opparbeidede boligtomt ikke primært er for hensyn til natur, landbruk eller friluftsliv

 

Jeg husker ikke i farta konkret, men det er noen unntak for midlertidige bygg. Et jakttårn vil jo fort være det.

 

Jeg tror derimot ikke at kommunen bryr seg med jakttårnet ditt med mindre det er på en helt spesiell plass. Det værste som kan skje er som vingemutteren sier at du, dvs grunneieren, blir pålagt å fjerne det. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...