Jump to content

jakte med hubro..men hvordan?


joakim88

Recommended Posts

Du kapper ned ei raie i skogen,omtrent så lang som du klarer å sette opp igjen.Kvist raia,fest hubro og bind/fest raia med hubroen til ett annet tre.

 

Sørg for at den blir godt synlig,og at du ikke blir godt synlig.

 

Dette er kort fortalt.Søker du så finner du nok mye informasjon om kråkejakt her inne.

Link to comment
Share on other sites

Har du tilgang til å jakte på et jorde/eng er det bare og plassere hubroen ca 25 meter ut fra hvor du sitter godt skjult.

Jeg har aldri stresset med å få hubroen opp i høyden. PS jakter mye i områder hvor skog nesten er et fremmedord.....

 

Det fine med å ha hubroen på bakken er at kråkene kommer gjerne stupende ned for å "ta" hubroen. Da på passelig hold. Det er derfor viktig å ikke plassere hubroen for langt fremfor deg.

Noen kråker vil sette seg i treer og det er en fordel og ha mulighet til å skyte på disse på en trygg og forsvalig måte.

 

Husk full kamuflasje om du ikke sitter bak et godt skjul.

 

Første døde kråke legges i klørne på hubroen som ekstra bensin på bålet.

 

Anbefaler å kjøpe inn ei kråkefløyte, men dette er ikke et must.

 

Lykke til med en kjempe spennende og viktig form for jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Der kom det noen bedre svar, tusen takk:)

 

Da skal jeg sette igang å gjøre litt forberedelser. Fløyter har jeg, og prøde litt lokk på kråker i fjor...de går rett og slett av skaftet..men da skal sesongen bare få begynne, så satser vi på masse knall å fall:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd hubro et par ganger.

 

Det jeg har gjort er å finne et tre som synes litt i området og som er i "trekkruta". Så surrer jeg hubroen til en raje og monterer da hubroen i tretoppen på utvalgt tre.

 

Finn god kamuflasje. Meget god faktisk...

Vent til fuglene er på skuddhold før du rører en eneste muskel. legg første fugl i klørne til hubroen.

 

Jeg jagde vekk ravn bare jeg flyttet hånden sakt opp til skjeftet på hagla da jeg satt inne i et eierkratt.

Etter 3-4 ravn gikk de fullstendig av hengslene og jeg stod åpenlyst ute på en slette og skøyt.

bikkja løp og jeg fikk 14 ravn. Da var jeg tom for ammo.

 

Du kan også forvente besøk av andre fugl som hønsehauk ol. Har skjedd meg hver gang.

De flyr gjerne litt rundt, så ta med kamera om du har.

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...