Jump to content

Nytt våpen. hva skal man velge av systemvåpen?


Crankshop

Recommended Posts

Hei!

Da sitter man hær i villrede å lurer på hva man skal kjøpe som neste våpen..?

Har fra før en Molot Vepr Super "full pakke" i .223 Rem. Ville ha meg en halv auto i .223 så da virka det som det beste alternativet å har ikke angret et sekund! Har vært kjempe fornøyd med den og spesielt etter at jeg begynte og lade selv. Men nå er det dags for grovere kaliber.

Skal jakte elg til høsten og vil gjerne ha et våpen jeg kan bruke til Langhold også.. Tror at systemvåpen er veien og gå. Var fast bestemt tidligere at det skulle bli en Sauer 202 i 30-06 eller en 200STR med GRS. Men blir ikke 200STR et ganske tungt våpen? Kan jeg montere 30-06 pipe på den?? 200'ern hadde vært et ei flott børse da jeg kan skyte DFS også.. Er ikke like sikker lengere. Blaser virker jo også som et utrolig godt alternativ.. Men hva skal man velge da, R93 eller R8.. GRS eller ikke.. Ser jo Jakt & Friluft selger R8 med GRS. Men blir den ikke litt tung med den stokken..? Så har vi jo outsideren Rössler Titan. Har jo Løpskifte system di også, og er jo et hanske billig alternativ med ganske billig løp. Og kvaliteten på Rösslern skal vist nåkk ha blitt utrolig mye bedre di siste årene? GRS har vel en stokk til den også nå.

Kikkert trenger jeg ikke med en gang da jeg kan bruke IOR'n jeg har på Vepern til jeg for kjøpt en ny. Har ikke lommebok til å legge 50 lappa i våpenet med en gang. :)

Lader selv og liker skyting utrolig godt som hobby. Er å skyter å prøver ut nye ladninger ved hver anledning jeg har. Prøver og få skutt på litt lengere hold og det er noe som virkelig er inntresant!

Jakter mye Rev på høsten og vinteren. Gåsejakt er det å mye av på høsten. Så er jo greit å kunne bruke nyerobringen til det også. :winke1: Å kaliber trenger ikke absolutt være 30-06. kan like så godt kjøpe meg en 9,3 og ha et 6,5 løp i tillegg.

Håper på noen vettige svar og innspill som kan hjelpe meg litt på vei da det er viiiirkelig langt mellom våpensjappene hær nord. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for en SCHULTZ & LARSEN CLASSIC DL. Her har du mulighet for løpsskifte på en relativt enkel måte og S&L har normalt en meget god presisjon. Har selv en S&L links i 6,5 med GRS stokk. Ikke av de letteste riflene men helt grei. Bruker rifla på hjortejakt i bratte vestlandslier uten at vekta på rifla er til hinder for det. Jeg kjøpte jaktfeltstokken og den er nok noen gram tyngre enn den nye jaktstokken (vil tro mellom 100 - 200g).

Prisen er heller ikke uoverkommelig.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=11459" target="_blank" target="_blank

 

mvh

Wiggo

Link to comment
Share on other sites

Ja virker absolutt som et godt alternativ det også! Vekta er ikke SÅ viktig, men vil ikke ha en "Sniper" rigg på 8-10 kg og drasse på. Er jaktfelt stokken til GRS jeg har lyst på. Har vært å prøvd en sånn på en T3 å da var jeg solgt. Var ikke tvil om hvordan stokk jeg ville ha! :)

Link to comment
Share on other sites

Så på Strasseren.. Så ikke ut som noe for meg.. Står vel egentlig mellom sauer 202, Blaser R8/R93, rössler eller S&L classic DL. Pris forskjellen mellom Rössler/S&L og opp til Sauer og Blaser er jo en del. Men er den prisforskjellen verdt det?? Får GRS til begge di billige. E det synes jeg absolutt er en Fordel. Men jeg avskriver ikke R93 pga GRS stokken for og si det sånn. :)

Takk for alle innspill så langt! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har S&L Classic DL, og vil varmt anbefale en slik.

Den er god presisjon i den, et supergodt avtrekk (både direkte og trykkpunkt), den er ikke så gal i vekten (ca.3kg), og det er enkelt å bytte løp på den. Registrerer at det er mange som sier at det blir treffpunktforandring ved løpsbytte. Har ikke testet dette selv enda, men leser du andres erfaring med dette så viser den at treffpunktforandringen er helt minimal.

 

I tillegg er prisen fin, sluttstykkegangen helt herlig og sikringen stille.

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg er meget glad jeg kjøpte riflen, og skal kjøpe meg GRS eller KKC stokk til den også.

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det bör du välja ett vapen med kikarmontaget på pipan, för att bibehålla träffläget vid pipbyten, och då är det Blaser R8/R93 eller Merkel KR1 som gäller. Mitt råd är att köpa Blaser R8/R93 om du vill ha syntetstock och Merkel KR1 om du vill ha trästock.
Men da må man også ta med at man må legge 15K+++ til på bordet for å ha en komplett kikkertsikte og montasje for at dette skal gi noe mening. Får ganske mye fint for 15K om dagen altså.
Link to comment
Share on other sites

Visst stämmer det att man måste ha två uppsättningar kikarsikten och montage för att få detta att fungera helt ut. Jag känner däremot inte till priserna på kikarsiktena i Norge, men i Sverige bör du klara dig med ca: 7500 kr för montage och ett hyfsat kikarsikte mellanklassen för totalt 7500 skr.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Farbror Merkel.

Det at jeg kan skifte kaliber på min Blaser uten treffpunktforandring, er verdt de

ekstra kronene for en kikkert nr.2 eller 3...

Jakter med 9,3 om dagen, og skifter til 6,5 om kvelden dersom jeg skal sitte på bøen. Kikkertene er

derfor vidt forskjellige i ytelse og vekt. Betryggende å vite at innskytning er 100%.

Pipeskiftet tar + - 30 sek. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med en Blaser R93 etter myyyye fundering fram og tilbake. Tenkte som så at det e jo en grunn til at en god del bytter fra Sauer til Blaser.. :) er enig i di sære montasjene men tror nåkk jeg kommer til å bli veldig fornøyd..! Gleder meg til å få børsa i hus!

Link to comment
Share on other sites

Visst stämmer det att man måste ha två uppsättningar kikarsikten och montage för att få detta att fungera helt ut. Jag känner däremot inte till priserna på kikarsiktena i Norge, men i Sverige bör du klara dig med ca: 7500 kr för montage och ett hyfsat kikarsikte mellanklassen för totalt 7500 skr.
Mulig jeg er sær men hvis jeg skal ha en 20K+ børse så kjiper jeg ikke ut med en billig kikkert. Blaser montasjen koster vel nesten 4K(?) og en kikkert til 10-11K fortjener vel en slik børse. Selvsagt ikke noe must men jeg har den formeningen om at kikkertsiktet er der man absolutt ikke skal kjipe ut. Sikkert delte meninger om dette men det er nå slik jeg tenker.
Link to comment
Share on other sites

Har selv en Schultz & Larsen Classic DL i 6,5x55 med GRS Jaktfelt-stokk. Den ser unektelig veldig smekker ut, og er ikke så veldig mye tyngre enn med originalstokken. Det som utgjør den uhøvelige vekten for jaktformen du ønsker å bruke våpenet på er i så fall lyddemper. Jeg har ikke kappet løpet (for å kunne bestå kravet på storvilt) og syns selv den blir litt for tung med A-Tec Maxim-demperen på. Om du har tenkt å bruke den på mindre vilt, kan du kappe løpet betydelig for å utligne vekt (mot et tap i utgangshastighet såklart)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...