Jump to content

Omplassering av Pointer hannhund


lebecks

Recommended Posts

Vi må dessverre omplassere vår Pointer hanne på 2 år. Årsaken til dette er at han er litt for hissig mot andre hannhunder. Ikke alle, men nok til at vi ikke er trygg på han. Har hatt han så lenge nå at jeg kan si at denne atferden ikke forsvinner. Ta kontakt for mer utdypende informasjon om denne atferden. Det må presiseres at han er en meget snill gutt mot oss, barn og andre folk. Rolig i hus/bil(noe pesing i bil, men det er sporadisk) Han er en utmerket jakt og trekkhund. Det er skutt fugl for han. Det er ro i oppflukt og han apporterer villig. Han har vært lett å dressere, så han er lydig, men har forbedringspotensiale når det gjelder å gå i bånd. Han er chipet og har bra stamtavle. Han har også fått jaktprøvepremie(3 UK)

 

Om du/dere er interessert og seriøse, så håper jeg dere tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er ikke noen grunn til å omplassere, spør du meg. Ta ansvar som leder! Denne problematikken får du ganske enkelt bukt med! Kom i kontakt med noen som trener brukshund e.l. La de hjelpe deg med hvordan du skal fortelle småen hvordan han skal te seg om du føler oppgaven for stor til å begynne med:-) Gir deg noe du kan vurdere å prøve selv også lenger ned i svaret :mrgreen:

 

Hjemme hos oss(vi er 7 stk :D ) vet alle, og da mener jeg folk og dyr, at er det noen som skal sloss her i huset så er det meg! Dette er privilegiet som alfahann!

Begynn å sett rangen i hos bikkja! Sett på kjetting halsring inntil du har kontroll på problemet! Nekt ham å hilse på andre hunder når du går tur! Ingen gode grunner for å snuse på absolutt alle dere møter!

 

Vær forberedt når dü ser andre hunder komme mot. Dersom din kar løfter hale og blir stiv i kroppsholdning, korrigere du litt bestemt i kjettingen og sier nei. Om han ikke bryter fokuset på den møtende hunden, korrigerer du med tre lynraske korte røsk i båndet og sier nei. Røskene skal ikke være så harde at de skader hunden, forsøk å gi røskene fremover mot hodet hans, ikke 90 grader sidelengs. Om du ikke får respons på dette heller, bråsnu på veien og gjenta trippelkorrigering og gå fra den møtende hunden. Snu igjen og krev at han ikke løfter hale eller stivner.... Vær tålmodig, gjenta deg selv inntil du får effekt...... Ring til en kompis med hund, avtal møtested, gå forbi dem frem og tilbake inntil din kar ter seg normalt. Gi korrigering om han ikke ter seg fint. Korriger knurring også.

 

Ta tak, dette er ikke noen lang prosess. Jeg har gjort dette på voksne omplasseringshunder av typen Schæfer og Rottweiler og er lett og kurere! Husk at du har kjøpt deg en hund, ikke en burfugl! Lykke til da :D og husk at det er først når du kan endre uønsket adferd på hunden du begynner å skjønne hva som er nøklene til et godt og interessant hundehold!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Windspeed! Dårlig grunn(evt unskyldning?) til å omplassere..

 

skaff deg heller litt kunnskap om hunder og deres adferd i stedet for å omplassere! Finnes mange gode bøker om dette og mye bra stoff på nettet. Du kan jo begynne her: http://www.fjellanger.net/index.php?option=com_content&view=article&catid=47%3Agenerelt-temastoff&id=84%3Aaggresjon-mot-hunder-av-samme-kjonn&Itemid=128〈=nb

 

Husk at som flokkleder er det DU som skal bestemme hvilken adferd som aksepteres. Hunden må få beskjed på en måte den forstår når den gjør noe uakseptabelt!

Med fokus på hunden lærer du fort å lese den og forutsi adferd. Forbered din reaksjon på uønsket adferd. Belønn ønsket adferd!

 

Dette fikser du lett som ingenting hvis du ønsker det!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for velmenende råd :winke1: Jeg er ikke uerfaren med hann hunder, så jeg mener å ha litt greie på hvordan man kan få bukt med den atferden jeg har beskrevet litt av. Vi er uenig om dette er en grunn til og omplassere, men dere har heller ikke hele bildet, så det forstår jeg. Jeg jobber videre med å få omplassert han karen her og takker igjen for kretive innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uerfaren med hann hunder, så jeg mener å ha litt greie på hvordan man kan få bukt med den atferden jeg har beskrevet litt av.

 

hvis du hadde hatt greie på dette hadde det vell ikke vært noe problem i utgangspunktet.. Hvordan mener du man "kan få bukt" med adferden da? Alstå hva har du gjort for å prøve å løse problemet?

 

har du vurdert å søke hjelp hos en ekspert på adferd hos hunder?

 

Ikke for å virke frekk eller noe, men jeg syns det virker som en alt for lettvint løsning å bare gi "problemet" ditt videre til noen andre. Du kan ikke være spesielt glad i hunden din..

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke frekk eller noe, men jeg syns det virker som en alt for lettvint løsning å bare gi "problemet" ditt videre til noen andre. Du kan ikke være spesielt glad i hunden din..

Synes at trådstarter ikke "gir bort ett problem" som evt ny eier ikke er klar over. Virker jo veldig ærlig her og det synes jeg blir helt feil å kritisere!

Nok av folk som gir bort hunder med "skjulte" feil,men det skjer jo ikke her.

Kranglete hannhund er det mange som ikke tar så høytidelig og mye kan også forandre seg mtp ny eier og miljø.

At trådstarter ikke er glad i hunden sin kan jeg ikke med beste vilje finne noen indikasjon på i det han skriver!

Familiesituasjon,tidsklemma mm. kan være endel av årsaken til at "problemet" kansje ikke har blitt løst!

Trådstarter spiller med åpne kort og vil heller gi bort hunden til folk som kansje klarer å fikse "problemet" eller som kan leve med det.

Bedre det enn å gi bikkja Gyttorp-pokalen

Link to comment
Share on other sites

neida for all del.. Det indikerte jeg da ikke heller!! Veldig bra at han er ærlig om hva problemet er når han først skal kvitte seg med dyret.. Syns bare det er helt feil å kvitte seg med en hund pga et bagatellmessig adferdsproblem som ikke skulle være noe heksekunst å få orden på.

 

Mente heller ikke å si at han ikke er glad i hunden sin. Det kom litt feil ut, tar selvkritikk der, men når det er sagt så syns jeg ikke aggresjon mot andre hannhunder burde være grunn nok til å kvitte seg med en hund hvis man VIRKELIG er glad i hunden! Jeg hadde i hvertfall prøvd alle muligheter før en slik avgjørelse. Det er derfor jeg spør hva han har prøvd og gjøre med saken.

 

Ser man på hunden kun som et verktøy derimot kan jeg jo sette meg inn i tankegangen, uten å egentlig helt forstå det likevell..

Link to comment
Share on other sites

@ cult;

Du trenger snart påhengsmotor for å ro deg ut av den der, uansett hvordan du pynter på det så insinuerer du ting du ikke burde… Da er det bedre å respektere trådstarter istedet for å kritisere nord og ned, du kjenner antakelig ikke hele sakens natur. Virker som det ikke skal gå an å omplassere hund via kammeret uten at man skal bli hudflettet av mer eller mindre velmenende besservissere... :?

 

Ønsker trådstarter lykke til, det er sikkert en flott hund på de alle fleste områder.

Link to comment
Share on other sites

Hopper på Ranger på denne, trådstarter har nok prøvd det han er god for og enda litt for å få bukt på problemet.

 

Her tørr jeg og påstå at du har drete skikkelig på draget Cult

 

 

Lykke til til trådstarter, håper hele saken løser seg! :)

Link to comment
Share on other sites

hehehe! Drete skikkelig på draget fordi jeg sier min ærlige mening, og hva JEG ville gjort? Jaja Helgemo, du kan jo "tørre å påstå" hva du vil! Jeg vil tørre å påstå at enkelte tar hundehold mer seriøst en andre!!

 

Ranger: Var ikke ment som kritikk eller hudfletting, men som et konstruktivt innspill til ettertanke for trådstarter. Håper ikke trådstarter også oppfattet det slik, i så fall beklager jeg det!

Uansett er vell denne tråden brukbart OT nå, så jeg gjør som tissen etter tømming og trekker meg tilbake, og ønsker trådstarter lykke til med jakten på en ny herre til pointeren!

Link to comment
Share on other sites

En erfaren hundemann har prøvd det han kunne for å få skikk på en hannhund med et større eller mindre adferdsproblem. Hvorfor har han/hun ikke lykkes. Enten fordi han ikke er så erfaren, fordi han ikke har prøvd så hardt eller fordi problemet ikke er så lite. Jeg synes det er greit med et velmenende råd om at man burde prøve litt mer/anderledes. Er problemet større enn hva man får inntrykk av bør avlivning av bikkja vurderes. Jeg og min hannhund hater å møte ustabile hunder.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har ikke bedt om råd om hannhunden sin såvidt jeg kan lese ut av første post. Han ønsker å omplassere, og har til og med vært ærlig rundt problematiske forhold rundt hunden. Til de som mener dette er en enkel utfordring - grip sjansen!

Av egen erfaring med hannhunder der slik atferd har satt seg, framstår rådene over som en kraftig forenkling av virkeligheten. Så kan man diskutere hvordan og hvorfor slik atferd oppstår, men det hører ikke hjemme i denne posten. Lykke til lebecks - kan tenke meg at dette har vært en vanskelig beslutning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...