Jump to content

Forflytning av treffpunkt ved zoom


kenneth32

Recommended Posts

Jeg lurer på dette med treffpunktforandring da man zoomer kikkerten f.eks. fra 2.5-10x

 

Jeg testa dette igår, og satte fast rifla mi og siktet sto på 2.5x og hadde sikta det inn på et punkt som var bittelitt større enn retikkelet. Avstanden var på ca. 80 meter.

 

Jeg justerte gradvis oppover til 10x og ned igjen til 2.5x og oppover igjen. Dette gjorde jeg mange ganger og retikkelet sto på samme sted på det innsikta punktet hele tida. Betyr dette at mitt sikte ikke vil få treffpunktforandringer ved bruk av zoom ? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på dette med treffpunktforandring da man zoomer kikkerten f.eks. fra 2.5-10x

 

Jeg testa dette igår, og satte fast rifla mi og siktet sto på 2.5x og hadde sikta det inn på et punkt som var bittelitt større enn retikkelet. Avstanden var på ca. 80 meter.

 

Jeg justerte gradvis oppover til 10x og ned igjen til 2.5x og oppover igjen. Dette gjorde jeg mange ganger og retikkelet sto på samme sted på det innsikta punktet hele tida. Betyr dette at mitt sikte ikke vil få treffpunktforandringer ved bruk av zoom ? :oops:

 

Du kan få treffpunkt forrandringer ved Zooming fra min til maks Zoom, men det vil vere like forrandringer fra gang til gang (samme forflyttelse på samme zoom). Om du skjønner hva jeg mener :lol:

Lugern min (3-12x52) flytter treffpunktet seg ca 15mm fra min til max zoom, på 100m. Om jeg da skyter inn på 6x zoom så flytter ikke treffpunktet seg mer en 7,5mm uansett hvilken vei jeg zoomer og det kan jeg leve med...

Så mitt tips til deg er å skyte inn på mid zoom, som da blir 4x med deg :wink:

Treffpunkt forrandringer ved ulik zoom forekommer nok helst med de billigere kikkertene, om det skjer med en zeiss, S&B, swarovski, osv så hadde jeg klagd på kikkerten. Min mening da...

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kikkert, merke, gjelder dette?

 

Enig med ovennevnte, dette skjer ikke med de dyrere kikkertene (les tysksprøklige..)

7,5mm har dog ingen effekt på praktisk jakt, sjelden en rekker å skru fast rifla når viltet kommer travende.

 

 

Dette gjelder Jahtijakt 2.5-10x50, og grunnen til fastlåsing av rifla var selvfølgelig for å se om det ble forandring i siktebildet. Og det ble det ikke, så da må vel et sikte til snaue 1000,- være tålig brukbart ihvertfall.

 

Har nå vært ute og sjekka åssen den oppfører seg fram til det er mørkt. Du kan si det sånn at jeg så tydeligere gjennom kikkerten på slutten, enn jeg gjorde med bare øya. Og den røde prikken midt i korset blenda ikke meg ihvertfall. Bare en dus fin markering mot bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke å åpne ny tråd om et annet kikkertspm. i min egen tråd, så jeg slenger den her 8)

 

Så en kikkert på finn.no som hadde 4 justeringshjul, og da datt jeg ut litt. 2 er jo til opp/ned og venstre/høyre, 1 er til lys. Og på nr.4 stod det 30, 50, 100, 200, 500, 900, og siste siffer var 8, og det sto aleine :shock:

 

Hva er egentlig dette her for noe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Parallakse justering ja, men når det er ett hjul på siden som den du linker til. Så kalles det Side Fokus (SF), når en vrir på objektivet for å oppnå det samme. Så kalles det Adjustable Objektive (AO).

 

Har begge deler, og AO er ofte kranglete (fikklete) å justere, samt at det passer dårligt til flip opp sikte beskyttere av Butler Creek type. SF er bedre å justere, da en fint ligger med øyet i sikte og justerer skarpt (man bruker jo somregel tofot eller annet anlegg med slike sikter).

Sikter med AO og SF egner seg meget dårligt til hurtige skudd på normale hold. Man har rett og slett ikke tid til slikt dill når hjorten/Elgen står der. Til lure jakt på Gås, kråke, toppjakt, sel. Der en ligger i stilling og har tid til presisjons skyting (populert kalt sniping) eller til papp/gong. Er det helt topp med slikt.

 

Forøvrig er min Fontaine 3-9x40 slik at den hopper 6mm opp når en paserer ca 5-6x forstørring, og går ned igjen 6mm når en skrur det ned igjen under 5x (dette er målt hos børsemaker). Dette siktet ble forøvrig solgt til meg (for en hygglig penge :mrgreen: ) fordi det hadde ett vanvittig treffpunktendring, på det våpenet det sto på før jeg kjøpte det (feil med montasjen var synderen der, men det viste ikke selger eller meg for den del. Forøvrig en ærlig og grei kar den selgeren fra Sula).

Siden det står på en storviltrifle i 308w, så ser jeg ikke på de 6mm som intresange overhode (faktisk mente børsemakeren som testet siktet, at det var veldigt bra med kun 6mm endring).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...