Jump to content

Forandring av personlighet etter valpekull?


joakim88

Recommended Posts

Har lekt litt med tanken på å få valper på tispa vår etterhvert, men det er så mange som fraråder dette. De mener hunden kommer til å bli "ødelagt" og forandre seg en god del etter dette.'

 

I dag er hunden i godt humør hele tiden, og en veldig flink, god og avbalansert hund. Vi har nok hatt en del flaks med lynne, men det er også mange timer om dagen med arb fra min samboer.

Det er pga dette lynne vi kunne tenke oss valper på henne, men vi vil ikke miste den gode hunden vi har. Hun er litt ung enda, men det kommer jo en dag der hun er gammel nok, og da kan det være greit å vite hva man går til.

 

Jeg kommer nok ikke til å la henne få valper om det vil ødelegge mer enn det hjelper. Er nok en mulighet for at vi vil beholde en av valpene også, om det en dag viser seg at vi får.

 

Hva mener folk her om det å få valper?

Gode/Dårlige erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei Joakim

 

De kommentarene du har fått på at et kull kan endre din tispes personlighet kan ha noe for seg om du har en ekstremt godlynt tispe.

 

Jeg antar at bakgrunnen for de kommentarene er dette :

 

Jeg har selv hatt, og kjenner også en del andre oppdrettere som har hatt flere tisper med valpekull uten at de har merket noen forskjell på tispene etter at de har hatt kull.

 

Men så finnes det tisper med et ekstremt bra gemytt. Tisper som det for andre hunder ikke er mulig å erte opp på noe vis. Selv om de blir angrepet, viser de kun en selvsikkerhet uten tegn til forsvar eller angrep.

Dette er tisper som i egenskap av egen trygghet får valper med meget god psyke, da deres valper tidlig erfarer at det ikke finnes noen ting i verden som kan være farlig.

 

Disse tispene erfarer selv at de blir flokkledere, og begynner så smått å stille krav til både seg selv og sine omgivelser. Etter det første kullet er forandringen knapt merkbar for eier. Etter kull nr. 2 et forandringen tydligere. Da er tispa plutselig blitt ei vanlig tispe...

Link to comment
Share on other sites

Var snakk om kun ett kull, kjekt å ha satt valper på henne engang. Og det er jo bare kjekt å føre gode gener videre.

Da vi var å hilste på tispa som fikk kullet med vår hund, virket like fin og viste ikke noe tegn til "forstyrrelser" når vi hentet siste valpen i kullet heller.

 

Men hun viser lite tegn til aggresivitet, og er rilig å stille av seg selvom andre kan bjeffe, dra, samt det og ville dominere.

Skal ta en prat med han vi handlet hunden med, og høre hva han har av erfaringer med sine kull, og tispene som har fått dem.

Han har vært veldig flink til å følge opp, samt det å komme med tips og triks. Så han har fått raporter på hvordan det går og bilder av hunden. Veldig trygt å ha god kontakt med de som driver med salg av hunder.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å ha et kull osv.....?

 

Nå vet jeg ikke noe om hverken rase eller individ, men det viktigste med avel er at man benytter hunder som har noe å tilføre rasen, på flest mulig områder.

 

Så lenge vi befinner oss på dette forumet, går jeg ut i fra at det er en jakthundrase.

For meg personlig ligger minstekravet til å benytte en jakthund i avel på en del kriterier som skal ha vært målt i "offentlige" instanser. Dette er :

- HD-fri

- Jaktpremiert

- Utstillingspremiert

- Godkjent avelshund i aktuell raseklubbs avelsråd

 

I tillegg ønsker jeg at samtlige resultater over skal være blandt øverste 30 % i egen rase.

Videre krever jeg at tispa skal ha et ekstremt bra gemytt.

 

Av 8 egne hunder har jeg benyttet 3 av disse i avel. De andre 5 har feilet på noen av mine personlige krav.

 

Den ene av de jeg ikke benyttet, var nok den beste hunden jeg noen gang kommer til å få. Men en liten detalj gjorde at jeg ikke fant bryet med å søke raseklubben om avelsgodkjenning. Når jeg samtidig har pålagt meg selv å kun avle på avelsgodkjente hunder, ble det ingen valper på henne.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en Alaska Husky, så noe jakt er den vel ikke tenkt til. Men hu er veldig glad i å gå på blodspor. Fin måte å la henne bruke hue litt også.

 

Sykdommer er det ikke noe av, og vi kjøpte denne rasen fordi at den er generelt lite utsatt for HD osv. De er heller ikke noe utstilligshunder, så det stilles mindre krav på det meste der også. Og når vi har en hund som er så grei å ha med og gjøre, så ser jeg ikke noe problem med å få ett kull en eller annen gang. Hun er fortsatt ung, så det vil ikke skje med det aller første.

 

Men spm mitt var ikke om jeg har en hund som er "godkjent" til å få videreført gener. Jeg lurte på om det kunne skade gemytt og lynne, osv på henne ved å få ett kull. :)

Link to comment
Share on other sites

da er nok det beste for deg å snakke med noen trekkhundoppdrettere om temaet, da det er de som kjenner rasen best.

 

jeg har noe erfaring med trekkhunder og slik jeg oppfatter huskyen så er de ganske greie mentalt, enten er de helt idiot eller farlige eller så er de smarte velfungerende hunder..

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tom

 

Både at du får best hjelp jos folk som kan rasen, og det at rasens gemytt oppfattes som svart/hvit for oss på utsiden.

 

Føler vel at oppdretterne av Alaska Husky har sett på utviklingen av NEG de siste årene, og er godt på veg til å gjøre en like bra jobb.

Det finnes jo snart ikke annet enn godlynte, trivelige elghunder :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valpekull har jeg hatt et kull. Det er nok helt riktig at tispa skifter personlighet mens hun har valpekull. GS-tispa mi gjorde i alle fall det. Og da spesielt den første tida etter valping. Hun overså meg, og hadde full fokus på valpene. Ville bare gå korte turer, såvidt utom husdøra, før hun hoppet opp på meg og ville inn igjen. Den dagen valpene kom ville hun heller ikke gå langt, også da maset hun om å komme inn igjen. Utrolig med instinkter og morsinstinkt. Når valpene ble større ble hun mer "normal" igjen, og kunne gå lengre turer, og ville gjerne ha litt fri fra dem. Da valpene gikk mot matskåla hennes knurret hun, de trakk seg selvfølgelig ikke unna før de hadde lært at knurring betyr nei!!! Tispa "bet" dem over nakken, helt til de skjønte at knurring betyr her må vi holde oss unna!! Fantastik oppdragelese, mye mer konsekvent og riktig enn hva jeg kan klare. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er helt nturlig at ei tispe forandrer seg mens hun er drektig og med valper. Min erfaring er at det er ubetydelig, og at det ikke påvirker tispa senere. Jeg ser at mine er klarere på grensesetting etter å ha hatt valper selv, særlig ovenfor yngre hunder. De er ellers akkurat som før. Hvis en hund forandrer seg mye etter et kull er det noe som ligger latent vil jeg tro. Eller det har med erfaringer under valpetiden å gjøre. Viktig å ikke forstyrre en nybakt mor eller stresse henne i en sårbar tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det heter seg vel at man ikke skal sette valper på ei tispe før tidligst ved andre løpetid. Men det kan bety at tispa likevel er svært ung, så å vente et år eller to til kan være fint for å se hvordan hun er som voksen. Og så anbefaler mange hundefolk at man ikke setter valper på ei tispe som er mer enn 6-7 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Andre løpetiden kom allerede rundt 14 mnd, så var litt tidlig synes jeg. Nå har vi en kjempe flott hund på 17mnd, og det er en som allerede er intr i å sette valper på henne. Men har lyst til å vente til hu er hvertfall to år, er jo kjekt om hu får ha levd valpelivet skikkelig :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte raseklubber stiller krav til både alder, helse og evt. premiering før parring kan godkjennes.

F. eks i min rase må tispa være over 2 år, foreldredyrene må være HD-fri og ha fått minst very good på utstilling. I tillegg skal hundene være normalt fysisk og sosialt veltipasset.

Link to comment
Share on other sites

Er det en plass jeg kan finne ut dette til min rase? (alaska husky)

Alaska husky er blandingsraser ja, men bruks- og trekkhundklubber har ofte personer med svært god kunnskap om avlen på slike hunder. Spesielt spisskompetanse på dette som handler om å slepe slede lengst mulig på kortest mulig tid, med minst mulig energiforbruk. I dette bildet er også gemyttet en vesentlig faktor, da hundene skal kunne stå i spann med flere andre bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok. De er ikke registrert som egen rase, men jeg vil fortsatt prøve å få det gjort på en mest mulig ok måte. Dette for hunden sin del, valpene, min egen og de som eventuelt skal kjøpe valpene når de er gamle nok. :)

Er en del å passe på selvom det ikke er noen stamtavle osv :)

Men dette er ikke ett tog jeg kommer til å hoppe på så fort tispa får løpetiden, dette skal skje på skikkelig måte. (bare så ingen tror jeg er helt på bærtur)

Link to comment
Share on other sites

De som er interessert i å kjøpe alaska huskyvalper er forhåpentligvis innen trekkhundmiljøet? Kan ikke helt se for meg vitsen med å avle fram valper om de ikke skal brukes til nettopp trekk.

 

Så før du setter valper på tispa så må du kanskje høre i trekkhundmiljøet om hva de anbefaler? Har du en passende hannhund til tispa di? Er jo ikke hvilken hann som helst som duger dersom du skal ha fram en trekkhund.

 

Alt dette vet folk i trekkhundmiljøet - du kan jo begynne HER.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke alle som passer seg.

Begge foreldrene til tispa mi er trekkhunder, og begge er med i hundespann. Og vi kjøpte husky for nettopp å få en hund som kan trekke og tåle litt påkjenninger.

 

Det er også en husky vi er intr i å parre henne med, som også trekker.

Så det skal ikke bli noe sofahund, og den skal følge de rettningslinjer som en husky skal ha :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du sitte igjen med kullet selv??? Hvis ikke anbefaler jeg å kjøpe deg en valp. Veldig vanskelig å selge valper om du ikke har ett navn i miljøet.

Har hatt 10-20 huskyer i 12 år nå, og all avel på kennelen er basert på å sitte igjen med kullet selv, evt hatt avelsamarbeid med andre.

Det finns utrolig mange huskyer til salgs på markedet. Det som er bra blir solgt, og det som ikke har noe merittliste blir gitt bort, og omplassert videre.......

Link to comment
Share on other sites

Du spør om alder på tispe i forbindelse med kull.

 

Tispas kropp er tidligst klar etter andre løpetid.

 

Tispas hode / mentale status er kanskje ikke klar før ved 3-4 års alder ????

Dette er veldig individuelt.

Samtidig er det nok dette som er det viktigste, da det er dette som i stor grad vil prege valpene i deres første periode.

 

Det er også relativt vanlig å ikke anbefale å ha kull etter fylte 7-8 år (litt variasjon fra land til land).

Denne anbefalingen tar ikke hensyn til om det er tispa's første kull eller om hun har hatt kull tidligere.

 

Tispas bekken begynner å "sette seg" / bli stivere allerede ved 4-5 års alder.

For å sikre en mest mulig problemfri fødsel, bør derfor en førstegangsfødende ikke ha passert denne alder.

 

Om du da skal ta flest mulig hensyn, blir facit for ideell alder for førstegangsfødende = 3,5 år :D

Link to comment
Share on other sites

tusen takk :) Får se hva det blir til etterhvert. Som nevnt tidligere så er det en veldig flott å snill hund vi har, så lynnet er det ikke noe å si på, men det skal skje på en forsvarlig måte. Ting skal gjøres rett synes jeg, og jeg vil forhøre meg før det skjer noe som helst. Det er jo ikke sikkert det blir valper i det hele tatt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg hadde IKKE avlet på en "alaska husky" som ikke er brukt som trekkhund med gode resultater (setter det i hermetegn da det ikke er mer enn en eller to alaska huskyer i Norge, resten av trekkhundene er blandingshunder som burde hatt et annet navn. Diskusjonen pågår i miljøet men enigheten er et stykke unna..). For det første FLORERER det av slike parringer på Finn.no, og det er hunder som er hummer og kanari når det gjelder bakgrunn og gener, så hva valpekjøperene får å jobbe med er helt umulig å forutsi.

 

For det andre gagner det ikke den bruken disse hundene er tatt frem for - nemlig hundekjøring - for vi som driver med det sliter med å få solgt valper nettopp pga overavling av alaska huskyer uten bruksegenskaper. Omtrent som med Border Collie. Og for en som er ny i gamet og ikke vet, kan det bli en overraskelse når han har kjøpt en tre-fire hunder på finn og ingen av dem kan brukes som lederhunder - da går ikke spannet veldig raskt forover!

 

Tispa deres kan være snill og fin å ha som familiehund, men det er 80% av alle hunder der ute - og alle disse kan faktisk ikke få valper... Det er for mye tilfeldig avl i Norge!

 

Så vær snill - kjøp deg en hund til isteden om du vil ha to, og kjøp av en som har lagt ned jobb i avlen - da gjør du mange en tjeneste :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...