Jump to content

Berger bullets 6,5*55


RolfKr

Recommended Posts

Hei

Er dette ei god kule til elg jakt?

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... hunting%29 Er det ei bounda kule??

Jeg er ny i 6,5 verden.. Jeg har til nå nesten bare ladet barns kuler i 30.06, men har skjønt at homogene kuler kan bli et problem i 6,5 til elg i fohold til lange kuler med riktig vekt og fart.

Det er viktig for meg å lade med gode kuler med god presisjon og som holder storvilt kravet.

For og ikke starte en lang diskusjon om den er egnet til elg osv. Så er dette bare back up børrsa.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt å ha sett en test av den i bladet jakt. Konklusjonen var at den ikke var noe særlig til det største viltet. Ta det med en klype salt. Gå heller for andre kuler. Eksempelvis er vel oryx kjent for å være pålitelig og meget presis.

Link to comment
Share on other sites

Holder dem sammen?

 

Har brukt 155gr VLD Hunting (.308)i et par år, det har blitt noen få rådyr, og noen rever, holdene har vært fra 10-350m. Jeg har ikke funnet kula igjen i noen av tilfellene, selv om to av rådyrene ikke ble gjennomskutt. Ene var på langs forfra, med et par-tre bittesmå utgangshull i korsryggen, innmaten kunne helles ut, . Andre var i skulderen, litt skrått forfra, her var skulderen tom, tomrom med god plass til neven min, 4 ribbein var pulverisert i 10-12cm lengde, kula hadde vinkla bakover og kokt innmaten til grøt - her var det et lite ut-hull i buken, og et par oppå ryggen.

De andre har blitt gjennomskutt rett fra siden med 2-3cm store hull i inngangssida (blyanthull i skinnet), kaffekopp-store (5-7cm) utgangshull. Revene har hatt nevestore utgangshull, og en som ble treft i sia litt på langs, gikk nesten av på midten.

Alle dyra jeg har skutt med denne kula har falt omtrent som om noen røska vekk matta de stod på.

 

MEn at den holder sammen, veeeel.... det tror jeg er å ta i. Det er iallefall sikkert at den er ekspansjonsvillig, også i lavere hastigheter.

Jeg har brukt den på elgjakt, hittil uten å skyte elg med den, men når man skyter et rådyr nesten på tvers, og ikke får gjennomskyting :? Der kan tenkes at skuddplassering får større betydning enn en hadde tenkt, og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke den på elgjakt.

Den voldsomme og umiddelbare virkningen i mindre vilt gjør at jeg vil fortsette å bruke den på rådyrjakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm det var vel det jeg tenkte.

Får vel vurdere noe annet til elgjakta. Noen andre tips til gode kuler? ikke oryx og mega... da kunne jeg like gjerne ha kjøpt dem ferdig. Begynte ikke og lade for å bruke de kulene.. hehe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt hvorfor du ikke vil bruke de kulene? De lades fra fabrikk av en grunn: Fordi de er gode... Du kan lade dem til ønsket hastighet, og leke med tilgjengelige parametre til du får en presis ladning. Det er fordelen med å lade selv etter mitt syn. Men det er nå opp til deg.

 

Hva slags effekt er du ute etter? Jeg liker Nosler Accubond, og jeg innbiller meg at Interbond er noe av samme greia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha ei kule som holder godt sammen og helst også gir gjennomskytnig. Og aller helst homogen.. Og pent slakt. Flat kule bane, knall og fall osv...

Jeg er vel som de fleste:) Litt ole brum ja takk begge deler.

Mulig jeg er rar, men jeg vil ha det litt anderledes en det får som hyllevare.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve Swift Scirocco II eller Swift A-frame, jeg presterte å skyte begge i samme elg engang - de gikk rett igjennom i flere retninger :roll: , men holder sammen, og ødelegger lite kjøtt (jammen løp den også..), eller Barnes TSX, TTSX, LRX-BT, WTF... Hornady GMX er også ei forholdsvis høy BC bunnsolid kule som holder sammen.

Swift-kulene var lette å få presise, men det er nå Oryx også - det jeg ikke liker med Oryx er at den er designet for å stoppe så fort som mulig når den kommer ut av løpet, og gir en formidabel vindavdrift, skulle holdet være litt over gjennomsnittet. Den jevne jeger skyter fort på 300m om det er der elgen står, men siden han ikke skyter på mer enn 100, ever, så aner han ikke at en liten bris flytter en Oryx nesten en halvmeter sideveis på 300m. Bergeren jeg brukte driver 20cm...

 

Som du kanskje leser mellom linjene så tror jeg (dog med lite erfaring med elg og sånt) at ødeleggelse, sammen med nøyaktig treffpunkt, er synonymt med hurtig fall, og om "min" lokale kuleleverandør kan svarve opp noen av den forrige versjonen av 338kuler for meg - så blir de med på elgjakta, Om ikke så blir det Barnes "bokstavkuler".

 

K

Link to comment
Share on other sites

North Fork 140 er ei tøff kule, bonded fremre del og massiv bakre. Kan virke som de er noe mer jevne/presise enn Swift A-Frame?

I samme gate: Rhino Solid Shank, og Throphy Bonded.

Ei av de tre kulene så har du noe som ikke alle andre har?

Link to comment
Share on other sites

Sitter og regner på annslags energi. Med kravene på 2700kj med kuler under 10gram og 2200kj med kuler under 10gram.

Er det i det hele tatt mulig og lade patroner selv som hoder kravet???

Er det noen som lader for å greie det, eller bruker ikke folk tid på det og heller konsentrerer seg om presisjon?

Begynner og tenke tanken på å putte i ei god 127gr barns kule og drite i kravet.. Og jeg er sikker på at den kula gjør susen..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som lader for å greie det, eller bruker ikke folk tid på det og heller konsentrerer seg om presisjon?

6.5-kuler med høy BC er det enkelt å lade til anslagsenergikravet, de holder såpass på farta. Nevnte Berger VLD må vel opp i en utgangshastighet rundt 830m/s for å holde 2700J @ 100m. Du skal ha bra kort løp for ikke å klare det. (under 50cm, så kan det nok gå trått)

 

Dersom kulene blir for "premium", så er det imidlertid mulig at en må tenke på om en faktisk får den ekspansjonen en skal ha i de laveste hastighetene, på de holdene en kan finne på å skyte på. A-Frame og Swift holder meget godt sammen selv i godt over 900m/s, så hva den gjør i 700 er et åpent spørsmål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var vel den taken jeg satt med ja.

Ei kule som lapua mega og oryx er jo ikke kuler med en kjempe bc og etter det jeg så i noen tabeler skutt med 60 cm løp. Så begynte jeg og slite litt med mitt 52cm løp.

Ser ut som det letteste i forhold til kravet er og gå over 10gram.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og regner på annslags energi. Med kravene på 2700kj med kuler under 10gram og 2200kj med kuler under 10gram.

Er det i det hele tatt mulig og lade patroner selv som hoder kravet???

Er det noen som lader for å greie det, eller bruker ikke folk tid på det og heller konsentrerer seg om presisjon?

Begynner og tenke tanken på å putte i ei god 127gr barns kule og drite i kravet.. Og jeg er sikker på at den kula gjør susen..

 

127 grains kule er ulovlig.

140 grains kule er lovlig.

Direktoratet oppgir at de forholder seg til de hastighetene som publiseres på ammopakningene. Det har ikke vært NOEN saker der hjemmeladere har blitt stoppet og fått kontrollert sin ammunisjon, og de fleste hjemmeladere har da heller ikkd chronograf og aner ikke hvilken hastighet kula går ut med. Jeg skulle likt å se det oppsynet/politiet som gidder bruke tid på slike ubetydeligheter. Dersom det skjer, og ladningen er i like høy hastighet som fabrikkamo så vil jeg se den politijuristen som ikke henlegger saken. Og jeg vil gjerne se den domstolen som dømmer noen dersom det skulle mangle noen ubetydelige m/s.

 

Denne problemstililngen eksisterer kun på nettforum for spesielt interesserte (her).

 

= Lad med kule av lovlig vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...