Jump to content

Kronograf, ødelagt, kan det fixes?


Blood Trail

Recommended Posts

Har fåt tak i en gammel kronograf fra Shooting Chrony Inc. model M-1

 

Problemet er det at de delene kula skal gå igjennom er laget av papp. Dette blåste i filler under testskyting i kveld. :x

 

Spørsmålet er da om disse kan erstates med blikkplater evt noe i tre? eller om det bare går an og slå en bue med ståltrå, for og anvise hvor kula skal plaseres?

 

Antar att jeg holt pipa litt for nærme kronografen, er litt vanskelig og ligge lenger bak på standplass. Å antar att muligheten for å treffe pappen blir større jo lenger unna jeg ligger.

Link to comment
Share on other sites

En enkel og grei løsning:

Få tak i 4stk sveiseelektroder (pinner), som har passe tykkelse til "hullene" i kronografen.

Bruk en hammer eller liggende til å slå/hakke av dekke ("pulveret" utenpå) på elektroden. Men pass på så pinnen ikke blir veldig skeiv (ha et flatt underlag når du slår av dekke)...

Voila... da har du nye stengere til kronografen :wink:

 

Om du skulle trenge beskyttelse mot sol eller måha lysere bakgrunn for sensorne, så ta to egna papp/plast platebiter med hvit farge, skjer ut til ca samme størrelse som de som var der...

Bor to hull i hver av platene, slik at du kan stikke plata ned på stengrene. Teip fast med teip eller surr fast med tau...

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så disse pinnene har ingen annen funksjon enn å evt holde en blender å vise området kula skal fyres i ?

Så vidt jeg vet så har de ingen andre funksjoner nei... :wink:

 

Stemmer på en prikk. ;D

 

Eneste funksjonen til disse pinnene er å guide deg til hvor du skal sikte, samt holde dekk-plasten over sensorne dersom det er klar/blå himmel. ;D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett minne om at crony tidligere hadde en slik "god amerikansk kunde behandling" (som Leopold, Lee og andre og samme bransje). Reparete døde kronografer, erstattet disse med nye osv for en billig penge. Du skal ikke se bort fra at de hjelper deg med nye deler dersom du sender en mail, hvertfall ikke dersom du nevner noe om at du har hørt rosende ord på et norsk forum...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...