Jump to content

.45-70 m/demper


jjomaas

Recommended Posts

Har lest litt (en hel del) på nett om marlin .45-70. Har da kommet fram til at dette muligens blir neste skytejern på bruket.

Bakgrunn:Liker designet/mobiliteten, kan være preget av cowboy og indianer filmer i tidlige år.... Liker når mye masse flytter seg i lav fart, erfaringen er at slaktet blir finere.

Så til sakens kjerne. Reveåta er ca 40m fra baderomsvinduet. Tanken var da at en svært tung kule kan lades "subsonic" og kantre mikkel uten å vekke resten av huset og naboer.

Ser det er skrevet litt om dempere, men finner ikke noen som sier spesifikt at "det er det stilleste jeg har hørt!!!", "Dette var helt ubrukelig!!!", eller noe i den duren.

Noen som har erfaringer å dele? Type demper osv.

 

Har sett på GG, men tenker det blir den "lange" modellen.

 

Takk for oppmerksomheten :)

Link to comment
Share on other sites

Generellt er vel et enkelt smell på nattestid ikke noe som folk reagerer på, vedvarende skyting er en annen sak.

Fattern har skutt en og annen rev fra soveromsvindu (nabohuset) med hagle, ingen som meg bekjennt i det hele tatt la merke til dette, og jeg kjenner bygda godt og er den som stort sett blir spurt om det høres et smell :wink:

Så er jo Cowboybørsene også desidert penest uten demper da :D

Link to comment
Share on other sites

45-70 klarer du å dempe rimelig bra, men det må ein god demper, raskt krutt og generelt mykje fikling for å få det til. Lydmmurer f.eks er kanskje så mykje som 40m/s lavare ved 0 grader..

 

Ein god demper på ein 223 er enklere vil eg sei. Eg har ein sonic 35 på min og er kjempenøgd.

 

Eg har begge, men hadde nok valgt dempa 223 med lette varminkuler.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

Med tanke på estetikken blir nok demperen stående på badet :)

.45-70 er valgt for å kunne bruke den på elg også.

Er det noen dempere som utpeker seg som klart mer effektive til grove kaliber enne andre? forholdet diameter/gassmengde regner jeg med har betydning for hvordan innmaten bygges opp, material valg osv.

Link to comment
Share on other sites

45-70 opererer med relativt lavt munningstrykk, så en demper med stort volum er vel tingen her. Stor teleskopisk demper med ekstra front moduler tilgjengelige er vel ingen dum ting.

 

Eg har laga min sjølv med tanke på å få utnytta volum, så eg kan ikkje sei så masse om det som er i handelen.

Link to comment
Share on other sites

ydmmurer f.eks er kanskje så mykje som 40m/s lavare ved 0 grader..

"F.eks. kanskje"... er jo overbevisende - lydens hastighet er 331.3m/s ved 0°C, mot 343.2 ved 20°C. 11.9m/s lavere, ikke kanskje 40 :wink:

 

Den tilnærmes ganske bra ved: Lydhastighet = 331.3 + (0.606 * T) m/s, T er i °C, og forutsetningen er "vanlige" temperaturer.

 

Sublading i 45-70 vet jeg fint lite om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 45-70 for demper, Dette var i de dager da Vaime var det store (les: eneste vi fikk tak i :lol: ).

 

De leverbørsene du ser på har ikke stigning som er egnet for svært tunge kuler i .458. De trenger du heller ikke til reven.

 

Til ditt bruk ville jeg strengt tatt heller kjøpt leveraction i .444 om de finnes ennå. Disse kan benytte revolverkuler i .452. Du får skutt billig, og de tunge kulene er gode nok til elg og det er godkejnt(på håret). Har forresten aldri trodd jeg skulle anbefale .444 til noen, men, det er en første gang for alt)

 

Dersom det blir nostalgia og 45-70, så gå for lette kuler om du vil at de skal stabilisere i sub, og personlig anbefaling av 400 grs SpeerFN til elgen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ydmmurer f.eks er kanskje så mykje som 40m/s lavare ved 0 grader..

"F.eks. kanskje"... er jo overbevisende - lydens hastighet er 331.3m/s ved 0°C, mot 343.2 ved 20°C. 11.9m/s lavere, ikke kanskje 40 :wink:

 

Den tilnærmes ganske bra ved: Lydhastighet = 331.3 + (0.606 * T) m/s, T er i °C, og forutsetningen er "vanlige" temperaturer.

 

Sublading i 45-70 vet jeg fint lite om.

 

K

 

Du har heilt rett. Ikkje altid lett å ta det på husk. Saken er ialefall at den nærmer seg fort 315m/s på ein kald vintersdag, og at dette må ein ta med når ein skal lade sub.

 

Har forresten prøvd Lee sine 500gr spisskuler i sub, med standar riflestigning kan du nok glemme det.

Hornadys 325gr FTX ekspanderer i sub i våte telefonkataloger.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er skrevet litt om dempere, men finner ikke noen som sier spesifikt at "det er det stilleste jeg har hørt!!!", "Dette var helt ubrukelig!!!", eller noe i den duren.

Noen som har erfaringer å dele? Type demper osv.

 

Demper er en sak som vanskelig kan kategoriseres som bra eller dårlig.

Men man kan vel se litt generellt på det;

 

Stål dempere

+lengre levetid

-vekt

 

Aluminiums dempere

+vekt

-kortere levetid

 

Store dempere

+bedre dB demping

-balanse/hendighet

-vekt

 

Små dempere

+bedre balanse/hendighet

+vekt

-dårligere dB demping

 

Dempere uten bak kammer

+ kan være nødvendig dersom man har stokk, magasinrør, framsikte etc. helt frem mot munningen

- Dårligere demping i forhold til bygge strørrelse

 

->Ønsker man å redusere rekylen, bør man se etter en som har god rekyldempende funksjon.

->Er gjengene romme, kan man se etter en med selv strammende funksjon.

->Ønsker man å bruke framsiktet i kombinasjon med demper, så finnes det slanke dempere.

osv..

 

Man må altså plukke demper ut fra hvilken børse det er snakk om og hva slags bruk man har. Men generellt ville jeg styrt unna dempere med bafler i aluminium.

 

Jeg har magasinrøret nesten helt frem mot munningen på min leveraction i 30.30win og ønsket å beholde muligheten for å skyte med stålsikter. Detfor endte jeg opp med en middels stor ALM demper. Men jeg har i grunnen gitt opp å lade sub til denne.. klarte ikke å finne en ladning som ga gjevn hastighet og gikk litt lei når ei kule satte seg fast i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...