Jump to content

223 vs 22 k-hornet


DanielS

Recommended Posts

Har hatt flere 223 rifler opp gjennom tida som er brukt hovedsakelig til småviltjakt. Har vært sånn passe fornøyd. Har opplevd alt fra sprenging av viltet til pene slakt (fugl). Driver å funderer på å anskaffe en 22 hornet for å brotche den opp til en k. Hva tenker folket om dette? Vil en k hornet gi meg noen fordeler mot 223 eller blir likhetene så små at det ikke er av praktisk betydning. Lader forøvrig selv.

Link to comment
Share on other sites

En K-Hornet vil ytelsesmessig ligge mye nærmere en vanlig Hornet en 223 etter oppbrotching til K!

Effektmessig forskjell i vilt mellom disse patronene er stor.

 

Det blir ei avveining mellom kulebane/avstand du skyter på, og effekten i viltet.

Etter 150 meter begynner Horneten å falle fort, mens 223 har fortsatt endel igjen.

Link to comment
Share on other sites

En regner vel med at en får ca 7-10% hastighetsøkning ved oppbrotching til K-Hornet. Om dette forsvarer kostnader/ evt andre problemer (magasin/ mateproblemer) må den enkelte vurdere selv.

Kikk på robsoft.nu og søk på K-Hornet, oppbrotching er populært der borte kan det virke som, du vil finne masse lesestoff!

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er etter mine erfaringer bedre i en K enn i standard, samt at K -hornet er fin ut til 200m. Har en Brno zwk 465 med ny pipe i 1:8 som iallefall stabiliser 65 grain. Presisjonen ble meget god etter brotching og fullt på høyde med en vixen A1 i 222. Jeg ville spurt meg selv om hvor ofte skyter jeg småvilt over 200m, og om det er andre fordeler med horneten som er å foretrekke fremfor 223 ?

 

Gå for noe litt mere sært 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...