Jump to content

Vanguard, kontakt mellom løp og stokk, hvorfor?


Kverk

Recommended Posts

Jeg har en Vanguard 30.06, syntestisk stokk. Vet noen hvorfor disse riflene leveres med kontakt mellom løp og stokk?

 

Det ideelle er vel at det _ikke_ er kontakt mellom løp og stokk for å gi bedre presisisjon når f.eks løpet blir varmt. En syntetisk stokk utvider seg neppe hvis den skulle bli våt slik tre gjør, så dette er vel neppe relvant for synt.stokker. Likevel, de som har laget disse riflene må jo ha gjort en vurdering av dette spørsmålet og landet på at de kan lage stokken nettopp slik: Med god kontakt mellom løp og stokk.

 

For øvrige synes jeg Vanguard'en skyter bra på de første 5-8 skuddene, men så begynner jeg å få litt spredning (eller kanskje bare skyter jeg dårlig)

 

Jeg har vurdert en stokk fra Boyds, men jeg usikker på om jeg skal tillegge "fri flyt" særlig verdi ift hvorvidt jeg skal gidde å bytte stokk.

 

Uansett, imøteser gjerne kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Om børsa samler godt før den blir varmskutt, så ville jeg prøvd å legge løpet fritt i den stokken du har først, før du kjøper ny stokk. For å event finne ut om det er du eller børsa som skyter dårlig etter5-8 skudd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den ikke begynner å spre før etter 5-8 skudd så kan det jo skjeldent være et problem på jakt, men ser jo at det kan være frustrerende på banen. En børsemaker kan bedde i den stokken du allerede har for å få frittliggende løp, med mindre du vil ha ny stokk. Bedding hos børsemaker trenger forøvrig ikke bli så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

eit slags amerikansk fenomen.har sett da på både remington,Savage og Ruger.Såg da seinast på ei heilt ny vanguard til ein kamerat av meg.Rifla gjekk sånn middels bra med kvalitets ammunisjon.Når løpet ligg klistra ned i stokken vert da Øveført krefter te løpet under skyting.detta gjer at du ikkje får so gode samlingar og treffpunkt du gjerne vil ha.Løysninge blei å gyva laus nedi i stokken med dremmeln å sandpapiret for å få løpet skikkelig frittliggande.Å då kom presisjon å sammlingar som perler på ei snor :D

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Det går vel greit å bruke en dremmel eller lignende for å få løpet frittliggende under pipa, men jeg er litt bekymret for at det blir stygt på sidene. Som kjent ligger jo stokken klistra inntil løpet fra kammeret frem til stokkens fulle lengde.

 

Jeg synes "plastikken" som stokken er laget av er forholdsvis myk. Blir det pent å pusse den med sandpapir langs pipa? Hva slags type/"finhet" på sandpapireret anbefales? 500?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 700 med løp med presspunkt fremme på stokken (trestokk). Jeg får ikke treffpunktsendring selv om jeg brenner av 15 kjappe skudd.

 

Ja jeg har prøvd, tenkte ikke ammopris siden jeg tidligere bare har skutt med .22 og dundra 15 stk .308 jaktmatch på en gong som om det var .22 jeg skjøt med :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det Carlsen skriver at det er et amerikansk fenomen som en del amerikanske fabrikker tviholder på. De mener dette skal gi en bedre presisjon. Har selv en Ruger M77 med syntestisk stokk. Fikk riflen bedett med en gang hos børsemakeren når jeg kjøpte riflen. Jeg stoler ikke på en rifle hvor løpet har kontakt med stokken. En annen ting er at hvis man setter på en tofot på riflen, ville dette gi enda mer press mot løpet og ofte gi forskjellige treffpunkt med og uten tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...