Jump to content

223 og V110 krutt?


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal begynne å lade 223 å lurer på om V110 krutt vil være et godt krutt til V-max 35 el 40 grains kuler?

Grunn til at jeg vil lade med et så hurtig krutt,å ikke V130/V133/V135,er pipelengde på 45 cm og lyddemper. Slik at kruttet er oppbrent før kula er ute av løpet. Tenker jeg riktig nå,eller har dere noen andre gode råd og vink å gi meg? Event ladedata på nevnet krutt og kule?

Amoen skal kun brukes til predatorjakt og blinkskyting,å jeg etterstreber god pressisjon og høy hastighet(kompromi),slik at jeg får flates mulig kulebane.

Jeg vet at jeg må forske meg fram til hva som vil bli best i min rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Det går fint. Ladet opp 30 grs Berger og 40 grs Vmax til en kamerat med disse. Revene datt de. Nå lader han selv og det eneste kruttet han har foreløpig er N-110.

 

Bruker det som "hovedkrutt" selv til min .222, nettopp pga at jeg vil ha lite smell da løpet er kortet. Merker forskjell på 13,8 grs og 17,4 grs i hylsa da jeg lader 50 grs fmj Sako Speedhead til 800 m/s og 30 grs Berger til 1 050 m/s.

 

Hører imidlertid at om man skal skyte på lengre hold, er det bedre med høyere fyllingsgrad i hylsa pga presisjon. Da skal man i hvert fall ikke bruke N-110. Hvorfor det er bedre med mye krutt i hylsa til lengre hold, aner jeg ikke.

 

Skal sjekke litt hvor jeg har lagt ladedata.

 

Edit: Her N-110: 18 grs, patronlengde 57,5 - 58 mm. Fart ca 1 040 m/s (61 cm pipe. I 45 cm pipe ca 960 m/s i følge QL)

 

Skal du ha samme fart med tregere krutt, feks N-130, må du opp på drøyt 24 grs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hører imidlertid at om man skal skyte på lengre hold, er det bedre med høyere fyllingsgrad i hylsa pga presisjon. Da skal man i hvert fall ikke bruke N-110. Hvorfor det er bedre med mye krutt i hylsa til lengre hold, aner jeg ikke.

Det der varierer så mye at det er vrangt å si noe bastant. Noen ganger får en beste presisjon med et raskt krutt, noen ganger med et seint, har en flaks - begge.

Ei maksladning med N110 bak 35grs kule er nå forøvrig nokså full hylse i 223.

Derimot får du alltid mest hastighet med det langsomste kruttet du klarer å oppnå maks. trykk med. Med 40grs kuler i 223 er det vel N530 eller N130, men forskjellen til N110 vil være liten. Og det er enklere å helle oppi N110 enn å komprimere N530...

 

Med raske krutt og små hylser skal en være oppmerksom på at trykket kommer fort opp når en øker ladningene - "proceed with caution". Og vei ladningene om du legger deg nære maks...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med raske krutt og små hylser skal en være oppmerksom på at trykket kommer fort opp når en øker ladningene

 

Derfor sier jeg at man ikke skal bruke N-110 til å fylle hylsene for mye. Det er et litt mer "nervøst" krutt slik.

 

Jeg opplever at N-110 gir meg best presisjon i det meste jeg prøver på i .222, selv om jeg slettes ikke er misfornøyd med N-130 og Norma 201 (har ikke prøvd noe annet enn disse tre). Får oftere samlinger under 15 mm med N-110 enn de andre. Jeg skyter med Berger 30 grs (skal "melde overgang" til 40 grs Vmax da jeg har lyst å prøve disse etter å ha sett at jeg har skutt noen prøveskudd med det før uten å huske det - kjekt å notere når husken blir borte! Samlingene lå på fra 8 - 15 mm med N-110 da), Sako Speedhead 50 grs fmj og Lapua 55 grs sp (til denne bruker jeg N-130. Noe må jeg jo bruke dette kruttet til og!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N110 til lette kuler i 223 i mange år.

 

Det er riktig som du tenker Mr.Polar, N110 gir betraktelig mindre "knall" i demperen enn fullpupp ladninger med tregere krutt. Trolig mye pga tilnærmet 100% forbrenning av ladningen i pipa.

 

N110 oppleves som et "trygt" krutt til dette bruket og gir ingen skumle tendenser til brått å gi høye trykk, mao forutsigbart med en jevn trykkurve. Selvfølgelig når en trykktaket fortere med N110 enn med et tregere krutt, men det er som sagt forutsigbart. Presisjonen har vist seg å være fra god til glimrende.

 

Med 40 V-Max har jeg ladet 17,5 grs som gir 1018 m/s og 18,0 som gir 1038 m/s.

I notatene til 18 grs ladningen står det: "Ladet 5 hylser 10 ganger, like tighte i hettelommen".

 

Berger 30 MEF er ladet med 18,5 grs med en hastighet på 1170 m/s.

Disse var til dels vonde å kronografere, men svart tusj på kulene hjalp betraktelig.

 

M67's tips om å veie ladningene bør følges, gjør dette selv.

 

Alle data brukes på eget ansvar, start litt lavere for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...