Jump to content

problemer med kikkert/montasje


jh s

Recommended Posts

var på banen i dag og skulle prøve noen runder, da problemet ble oppdaget. treffpunktet i forhold til senter på skiva ligger ca 30cm til høyre, og har ikke mer å skru på til venstre. rifla var innskutt fra før, så hær har noe skjedd. montasjen er leopold med meopta kikkert. hva kan gjøres for å få dette på plass igjen uten å levere den til børsemaker? samlingen var innen for en snusboks på 100m bane. og siktet i senter på alle 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

ingen, ligner mest på den dovetail montasjen, er 2småe torxsskruer i bunndelen på både fram og bak montasjen, ringfeste er de samme som den på bilde på fremste,og bak sitter ringern i klem i et spor i mellom 2skruer, montasjen er ca 10år gammel, så det er sikkert gjort noen små forandringer på de

Link to comment
Share on other sites

Da løser du det sikkert.. :)

 

Regner med at dette ikke er noe du driver med for ofte siden du stiller spørsmålet slik, så her er en kjapp fremgangsmåte:

 

a) Sentrer sidejusteringa på kikkertsiktet ved å skru den til enden, tell antall omdreininger til den andre enden og skru deretter halvparten av disse omdreiningene tilbake.. Retikkelet burde nå være sånn omtrent midtstilt.

 

b) Ta sluttstykket ut av børsa og legg børsa på et støtt underlag slik at du kan sikte gjennom pipa på et punkt omtrent 100m. unna. Sjøl bruker jeget trafikkskilt som står 100m. utenfor stuevinduet mitt..

Bruk nå de store sidejusteringsskruene på bakre montasjebase til å stille inn kikkertsiktet sideveis slik at retikkelet peker på det samme punktet du ser gjennom pipa. Pass på at du ikke forskyver dette når du trekker til de store skruene..

 

c) Dra på banen og skyt noen skudd.. det burde nå ikke være mange kneppene for å finjustere sideveis..

Link to comment
Share on other sites

har justert noen ganger men aldri värt utsatt for dette, husker nå grunnen til dette problemet, byttet kikkert midt i jakt i fjor, og da var det minimalt med klaring til sluttstykke. så regner med sluttstykke har forskjövet ringen på bakfeste akkurat så mye at dette "problemet har oppstått, dette ble selfögelig glemt da det ikke ble skutt noe mere för vi åpnet banen igjen i går. men takk for svar og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

b) Ta sluttstykket ut av børsa og legg børsa på et støtt underlag slik at du kan sikte gjennom pipa på et punkt omtrent 100m. unna. Sjøl bruker jeget trafikkskilt som står 100m. utenfor stuevinduet mitt..

Bruk nå de store sidejusteringsskruene på bakre montasjebase til å stille inn kikkertsiktet sideveis slik at retikkelet peker på det samme punktet du ser gjennom pipa. Pass på at du ikke forskyver dette når du trekker til de store skruene..

 

Gir litt liv i denne tråden !

 

jeg har den samme montasjen, egentlig en lur patent, skulle ønske dem hadde innlegg i montasjen, ikke bare stål, men, men...

 

Det fremre feste sitter så godt at jeg tør ikke grovjustere bak slik du forklarer. Jeg tror at kikkerten blir stående i spenn, mulig det kun gjelder meg. Jeg satte meg 10 min med Dremelen, veldig forsiktig.... fikk "leddet" foran til å gå litt lettere, mener det blei bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...