Jump to content

Test perfekt avtrekk med dummypatron. Pålitelig?


Savage

Recommended Posts

De fleste vet om måten å sjekke om man har gode avtrekk: Få en til å lade våpenet ditt med en dummy innimellom skarpe skudd og se hva som sjer når våpenet klikker. Rister det godt når det klikker er det stor sannsynlighet for at du gjør noe galt under avtrekket, er redd for rekylen osv, med dårlige samlinger som resultat. Men er dette alltid en 100% metode?

 

Meg selv på banen idag f.eks. Satt og sjøt endel serier med rifla. Skudda satt akkurat der de skulle, samlingene topp, og jeg kunne si hvor skudda satt før de dukket opp på elektronikken. Blunker ikke når skuddet går, så jeg ser siktebildet.

 

Så skjer det som ikke skal skje. Skudd nr 3 i en oppskytingsserie til storviltprøven klikker! Viser seg i ettertid at jeg har klart å glemme krutt i en patron :oops: . (Første gang! Og banne meg på siste!!!). Det klikker, og blinken danser rundt i siktet. Men jeg så hvor korset satt da det sa "klikk", og det var der det skulle. Dette atpåtil med et relativt svakt kaliber.

 

Da blir jeg litt usikker. Ristet det såpass fordi jeg skvatt fordi det IKKE smalt? Er dette en bevegelse jeg ikke har når det smeller? Eller klarer jeg å skyte såpass som jeg gjør med konstante råtne avtrekk?!? Er slett ingen toppskytter på noe område, men kan si såpass at den sveiven jeg hadde i rifla ikke var i nærheten av noen bestått storviltprøve!

 

Puttet inn ny patron og prøven gikk bra. Klyse i senter. 8)

 

Noen andre som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Så skjer det som ikke skal skje. Skudd nr 3 i en oppskytingsserie til storviltprøven klikker! Viser seg i ettertid at jeg har klart å glemme krutt i en patron :oops: . (Første gang! Og banne meg på siste!!!). Det klikker, og blinken danser rundt i siktet. Men jeg så hvor korset satt da det sa "klikk", og det var der det skulle. Dette atpåtil med et relativt svakt kaliber.

 

Noe OT, men hvor ble det av kula? For min del fikk jeg skrekken da jeg glemte krutt i .40 S&W, og kula satt seg fast rett innenfor kammeret. Hadde kula gått 5 mm til, og jeg hadde fått kamret neste patron så hadde det blitt mega-pang... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det akkurat som SirJamalot, untatt det med at jeg faktisk treffer endel...hehe :oops::P

Fra spøk til alvor, har hatt litt slike skjelv og ristninger når det ikke kommer et forventet smell/rekyl, da særlig i cal.40S&W innen praktisk skyting. Vi har kikket endel på video ang det på trening og slik vi så det på min skyting så kommer all bevegelsen etter at kula evt hadde truffet blinken, det blir derfor ikke det som på avtrekksklokka defineres som endring av skuddbilde pga "anticipating recoil" / forventet rekyl.

 

Har også hatt litt av det hvis jeg har tatt et kjapt trekk og ikke har fått godt grep på BUL`n, den har 1911 grepssikring og hvis jeg ikke får den helt inn så går ikke skuddet, og jeg rykker løpet markant nedover.

Fryktelig irriterende, blir litt flau av det og...hehe :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å ikke reagere på rekyl. Hvis man kun skyter med god tid og perfekte forhold kan en ta rekylen som den kommer, men med en gang en introduserer tidspress og liknende kommer behovet for å "ta" rekylen så raskt som mulig. Jeg tror ikke det skal påvirke treffpunkt nevneverdig så lenge det er en en inntrent reaksjon på selve rekylen og ikke en defensiv reaksjon over noe en vet kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter såpass psykisk at jeg fort kan få prestasjonsangst osv. på banen. Det føles som hele verden står og ser på deg, og peker og ler. , og dette er grunnen til at jeg er minst mulig på bane Det er en veldig fæl og vond følelse.

 

Egoet mitt er ikke stort, og jeg sliter med det meste, men helt automatisk har jeg lyst til å grave meg ned oog bli der.

 

Ingen god følelse. Tør knapt å se i de sndres retning da jeg går der,å. Jeg er et stille og unnskyld at jeg er til menneske.

 

Noe sier meg at jeg ert i feil sport/Hobby da, men når alt dette banetullet er over, så er det jakta. Da er jeg aleine eller maks med 1 kompis på en annen post.

 

Min psyke passer best langt unna mye folk, så jeg lurer på åssen det skal gå i bryllupet våres i mai neste år.

 

Koldtbord til minst 32 mennesker. Trur jeg tar med meg samboeren, rifla og bikkja på en jaktrunde, så kan dem andre feire til dagen etter for min del.

Link to comment
Share on other sites

Så skjer det som ikke skal skje. Skudd nr 3 i en oppskytingsserie til storviltprøven klikker! Viser seg i ettertid at jeg har klart å glemme krutt i en patron :oops: . (Første gang! Og banne meg på siste!!!). Det klikker, og blinken danser rundt i siktet. Men jeg så hvor korset satt da det sa "klikk", og det var der det skulle. Dette atpåtil med et relativt svakt kaliber.

 

Noe OT, men hvor ble det av kula? For min del fikk jeg skrekken da jeg glemte krutt i .40 S&W, og kula satt seg fast rett innenfor kammeret. Hadde kula gått 5 mm til, og jeg hadde fått kamret neste patron så hadde det blitt mega-pang... :(

 

Den rikket seg ikke ut av hylsa. Men jeg merket ikke at hetta gikk av... :? I en 40S&W har jeg og opplevd som du at kula entret løpet så jeg neeesten fikk kamret på nytt i full fart under en stage. Litt sjelven da, ja!

 

Kan jo og legge til at dummytesten har jeg gjort før. Og rifla lå fjellstøtt da det klikket. Men da VISSTE jeg det ville komme en klikk om ikke lenge. Denne gangen var det helt ut av det blå, og da ragerer man nok anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...