Jump to content

Zeiss Classic 3-12x56 vs Vortex Viper PST 4-16x50


GK

Recommended Posts

Hei!

 

Skal ha meg nytt sikte til en finkalibret børse som skal brukes til revejakt, toppjakt og litt rådyrjakt i den rekkefølgen.

Det blir muligens også bittelitt langhold.

 

Har kommet frem til enten Zeiss Classic 3-12x56 m/lys eller Vortex Viper PST 4-16x50 m/lys.

 

Classicen har fordeler som skumringsegenskaper og bedre optikk mens Vortexen har fordeler som BC, parallaksejustering og mer forstørrelse.

 

Klarer ikke å bestemme meg og lurer derfor på om noen har noen erfaringer/meninger å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde heilt klart valgt Zeiss'en sidan du skal bruke den til jakt.

 

Eg kjøpte ein slik Vortex Viper PST 4-16x50, men returnerte den fordi eg syns optikken var for dårlig. Har ein Zeiss Conquest på jaktrifla og den har mykje bedre optikk.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sett Vortex'en ville jeg helt klart ha gått for en Classic til jakt. Det er ikke mange kikkerter som henger med denne i optisk kvalitet, og dette er etter min mening mye viktigere på jakt enn "taktisk" retikkel og utvendige tårn (du kan alltids ettermontere dette på Zeiss'en også).

Link to comment
Share on other sites

Her må du tenke litt på hva du setter høyest, i og med du sier at du har planer om revejakt vil jeg da anta at dette kommer til og foregå på natta? da ville jeg aldri hatt en kikkert med mindre enn 56 åpning. Jeg har full forståelse for at Vortex'n virker fristende, men hvis jakta er viktigst så ville jeg gått for den "kjedelige" zeissen :winke1: Hvis det derrimot er baneskyting, evt kun jakt om dagen kan du jo vurdere vortex'n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...