Jump to content

Jakt nær hytte


Maxx

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor nært en hytte man kan jakte? Tenkte ikke å jakte på naboens eiendom, men på egen grunn. Naboens eiendom er ca 150m bred. Vår grunn er på tre av sidene av naboen. Spørsmålet da er, kan jeg jakte på egen grunn inntil naboens grense uten at han kan nekte meg? Fra tomtegrensen til hytta er det da ca 75m. Eventuelt hvor langt fra hytta må jeg være? Til nærmeste hus er det over 1 km.

 

Er det begrensninger i når på døgnet man kan jakte? Her er det lyst hele døgnet på denne tiden av året.

 

Må legge til at forholdet til naboen er iskaldt.

Link to comment
Share on other sites

Brrr....

 

Da tror jeg lovens bokstav betyr lite. 200 m unna hus er visst et minimumskrav. Ikke helt sikker, men du kan jo teste. Hvis forholdet er så iskaldt som jeg ser for meg, så vil nok naboen hoste opp fasiten rimelig raskt :(

Link to comment
Share on other sites

Brrr....

 

Da tror jeg lovens bokstav betyr lite. 200 m unna hus er visst et minimumskrav. Ikke helt sikker, men du kan jo teste. Hvis forholdet er så iskaldt som jeg ser for meg, så vil nok naboen hoste opp fasiten rimelig raskt :(

 

Finnes det noen fasit? Har ofte hørt påstander som at det ikke kan jaktes nærmere hus enn 200 eller 300 meter, ikke nærmere vei enn 200 meter osv. osv. men har til gode å se dette nevnt i lov, forskrift eller rundskriv.

 

Så lenge sikkerheten blir ivaretatt tror jeg nok ikke noen kan nekte deg å jakte nært hus. Jeg har til og med jaktet UNDER et hus (etter grevling...)

Link to comment
Share on other sites

Brrr....

 

Da tror jeg lovens bokstav betyr lite. 200 m unna hus er visst et minimumskrav. Ikke helt sikker, men du kan jo teste. Hvis forholdet er så iskaldt som jeg ser for meg, så vil nok naboen hoste opp fasiten rimelig raskt :(

 

Finnes det noen fasit? Har ofte hørt påstander som at det ikke kan jaktes nærmere hus enn 200 eller 300 meter, ikke nærmere vei enn 200 meter osv. osv. men har til gode å se dette nevnt i lov, forskrift eller rundskriv.

 

Så lenge sikkerheten blir ivaretatt tror jeg nok ikke noen kan nekte deg å jakte nært hus. Jeg har til og med jaktet UNDER et hus (etter grevling...)

 

Men det var vel med huseier sin tillatelse vil jeg tru :wink:

 

Høres ikke ut som trådstarter får noen særlig positiv reaksjon fra naboen sin nei. Jeg mener også det er minst 200 meter unna bebyggelse, men det er ingen som har praktisert den loven oppi her jeg bor, som jeg veit om ihvertfall. Men han på hytta vil nok finne på noe. Tru meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg trur nok at så lenge sikkerheten er ivaretatt, så er det meste lov.

Har sett mange norske programmer på tv der man skyter fra soveroms vindu, veranda og lingnene.

 

Så kan ikke tenke meg at det er noen problemer siden folk tør og stå frem på offentlige tv programmer og vise dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Er vel noe som heter alminnelig hensyn/ro og orden. Vil tippe at om grensene tøyes vil du mest sannsynlig tape . Jegere vil som oftest måtte vike i slike konflikter, allmenne hensyn kommer først. Smell og syn av våpen aktiverer Hollywood lappen i hjernen på folk (det virker ihvertfall som mange har en hel sektor avsatt til frykt/panikk respons relatert synet/lyden av våpen)

 

Min anbefaling ligg lavt, tenk sikkerhet og jakt "subsonisk" (med tilstrekkelig anslagsenergi).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...