Jump to content

demperen endrer seg


kaffekopp

Recommended Posts

Sikkert andre også som har spurt om dette men fant ikke noe som kunne passe :wink:

 

mitt problem er at jeg har en a-tec damper til en sauer 202 wolwerine i 6,5x55. Har hull i hull på 100 meter uten demper men dersom jeg setter på demperen har skuddene gått til alle kanter, på banen gikk de 20 cm klokka 10 men så prøvde jeg å ta av og på igjen demperen og da gikk de rett opp med samme 20 cm!!! :?:

 

og for å få hele rifla inn i våpenskapet må de deles.... :x

 

finnes det håp eller er det bare å levere jævelskapet inn igjen?

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktforandring med demper er ikke uvanlig, dersom det er det du spør om. Dersom det ikke finnes samling i det hele tatt, ville jeg sjekket om kula tar borti demperen.

 

Hva er det som må deles for å få rifla inn i våpenskapet? Våpenet skal aldri lagres med demper på.

Link to comment
Share on other sites

Samlingene er greie men flytter seg fra gang til gang? Hmmm, høres ut som marginal kontakt et eller annet sted.

 

Punkt 1 er å få vite hvilke gjenger og diameter på skulder det er snakk om.

 

Det første du må gjøre er å se gjennom løpet med demperen på, er det åpenbare skjevheter ser man lett det. Deretter sjekker du gjenger og skulder for skitt, grader og hakk. Sjekk også støtteringen bak, er det kontakt mellom den og pipa?

Link to comment
Share on other sites

Om det er kontakt og det ikke skyldes grader/skitt så må den inn, dette er en klar reklamasjonssak. Det er tross alt børsemakers jobb å forhindre at slikt skjer.

 

Glemte å si at du bør se på innmaten etter kontakt, men om samlingene er bra er det lite trolig at du vil se noe. Det trenger ikke å være fysisk kontakt for å skape problemer.

Link to comment
Share on other sites

Flere grunner:

 

*Skeiv gjenging (ja det har skjedd flere av mine bekjente)

*Demperens vekt gjør at løpet går i stokken

*Om det er moduldemper, har enkelte en tendens til å åpne de (ja jeg har også gjort det) og når man da skal montere de så kommer ikke ting helt på plass, selv om det tilsynelatende ser slik ut. Dette kan forårsake spredning.

 

Selv holder jeg en knapp på de 2 øverste punktene. Har vært borti utrolig mange tilfeller med dempere som lager problemer.

Link to comment
Share on other sites

Skrur du den likt på hver gang? Altså merker at den stopper kontant mot enden av gjengene?

 

Jeg oljer alltid jengene på nyjengede løp og skrur demperen av og på mange ganger for å jevne det hele til.

 

Kan også være løpet som ligger inntil stokken.

Link to comment
Share on other sites

skrur det jeg dra kan for åfå den til å sitte skikkelig...

 

og har sjekket mange ganger og løpet ligger der det skal...

 

tror det kommer til å ende opp med at jeg tar demperen opp til jakt og friluft for å la de sjekke den

Link to comment
Share on other sites

skrur det jeg dra kan for åfå den til å sitte skikkelig...

 

og har sjekket mange ganger og løpet ligger der det skal...

 

tror det kommer til å ende opp med at jeg tar demperen opp til jakt og friluft for å la de sjekke den

 

I alle tilfellene med dempertrøbbel jeg har vært borti, er det selve våpenet som lager trøbbel og ikke demperen. Ville tatt med våpenet også, sånn at de får sjekke den også.

Link to comment
Share on other sites

Skjev gjenging kan du sjekke relativt enkelt selv; Sett på demperen, og bruk en svak lommelykt e.l. og lys fra kammerenden,

sikt inn gjennom demperen/pipa og bruk munning og kammer som et dipotersikte. Når munning og kammer er "i posisjon" med hverandre så fokuserer du på

demperhullet og om dette er sentrert med løpet. Ser du antydning til at det er ute av senter så må gjengene fikses før du får sjekket om det var de som utgjorde problemene.

 

Selv om dette ser beint ut så kan det likevel være at boringen i pipa di er ute av senter og viss da børsemakeren har retta etter utvendig diameter på pipa så kan gjengene være parallelle med pipa, men ikke nødvendigvis i senter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...