Jump to content

Sub headspace problem?


Vargen

Recommended Posts

Jeg har tidligere lovet å teste en teori jeg leste en gang, som gikk ut på at hylser som brukes til subsonisk ladning aldri må brukes til fulle ladninger etterpå fordi det kan bli for stort patronspill (headspace) da hylsa stukes i kammeret for hvert skudd. Ved ladning på normalnivå vil kammertrykket være høyt nok til at hylsa utvider seg og fyller kammeret igjen, men med svake sub ladninger skal det visstnok kunne skje at hylsa aldri utvider seg- bare stukes sammen.

 

Teorien sa at tennhetta lager så stort trykk inne i hettelomma når den går av at den presser hylsa fremover med stor kraft. Kammeret funker da omtrent som en kalibreringsdie, og skuldra blir satt tilbake.

Effekten skulle kunne unngås ved å bore opp tennkanalen til større diameter, slik at trykket fra tennhetta ikke får noen flate å arbeide mot.

 

Jeg bestemte meg for å teste dette ved å eliminere alt som kunne ha strukket hylsa igjen og "ødelagt" resultatet. Derfor ble testen gjennomført med kun tennhette i hylsa, ikke krutt eller kule. Testresultatet skal da gi en "ekstremverdi" for eventuell økning i patronspill; reell økning kan være mindre dersom kammertrykket eller andre faktorer helt eller delvis utvider hylsa igjen.

 

Jeg valgte ut to hylser fra samme pakke Norma jaktmatch, engangsskutt i testvåpenet. Jeg har ikke trimmet eller kalibrert hylsene før testen. Jeg forsøkte å få en slags måling på hvor stort patronspillet var med disse hylsene, ved å feste litt tape bakpå hylsene og se hvor mange lag tape som skulle til før det ikke gikk å kamre patronen. Desverre var det uvanlig varmt i været, så tapen ble myk og målingen ble forholdsvis unøyaktig. Ett lag tape målte ca 0,15 mm, men kunne nok presses sammen en del. Mitt "mål" på patronspill før modifisering og avfyring baserer seg dermed på en subjektiv oppfatning av hvor mye kraft som måtte til for å kamre patroner med varierende mengde tape bakpå:

 

Begge hylser lot seg problemfritt kamre med ett lag tape (0,15mm før tapen blir komprimert). Jeg merket ingen forskjell på å kamre hylse med eller uten ett lag tape.

Begge hylser lot seg tregt kamre med to lag tape; dette krevde såpass mye maktbruk på hevarmen at jeg ikke ville ha turt å trekke av dersom det var en skarp patron. Jeg antar at tapen her ble komprimert betydelig, altså at patronspillet var langt under de 0,3mm som to lag skulle tilsi. Det var kul umulig å kamre med tre lag tape.

 

Begge hylser ble "decappet" i egnet die til større kaliber, som ikke rørte andre deler av hylsa. Altså ingen nedpressing overhodet. Deretter boret jeg opp tennkanalen på den ene hylsa til 4mm:

Oppboret_tennkanal.jpg

 

Så satte jeg i tennhetter i begge hylser, og fyrte dem av. Etterpå var det lett å se og føle at tennhetta på den umodifiserte hylsa stakk litt ut av hettelomma:

Utstikkende_tennhette.jpg

 

Dette er egentlig noe som skjer med alle skarpe skudd, men vi ser det normalt ikke fordi hylsa umiddelbart etterpå skyves bakover i kammeret av trykket inni hylsa. Tennhetta blir da skjøvet på plass igjen mot støtbunnen.

 

Nå kunne jeg enkelt måle hva det reelle patronspillet var for akkurat denne hylsa i mitt kammer, ved å måle hvor mye hetta stakk ut. Dette gjorde jeg ved hjelp av et digitalt skyvelære, som kan nullstilles og måle fra et punkt. Jeg nullstilte på hylsas lengde målt ved siden av tennhetta, og målte så over hetta. Differansen er et mål for hvor mye hetta stakk ut, og hetta må nødvendigvis stikke like langt ut som patronspillet da den jo skyves bakover (og hylsa framover) inntil spillet er tatt opp.

 

normal_Headspace_f%C3%B8rste_avfyring.jpg

Som vi ser var patronspillet her 0,16 mm. Jeg har etterpå testet med flere hylser og tennhetter av samme lot for å sjekke at jeg ikke hadde stuket denne hylsa under tapetesten, og det varierte da mellom 0,15 og 0,16. Jeg regner derfor dette som et representativt mål.

 

Decappe, prime, skyte, osv osv, inntil begge testhylsene hadde gått gjennom 12 avfyringer. Nytt mål med skyvelære:

normal_Headspace_samme_hylse_etter_12_avfyringer.JPG

 

Dette er den samme hylsa, og som vi ser har patronspillet vokst til 0,22mm (ja, jeg nullstilte på nytt etter hylsas lengde i tilfelle hylselengden var forandret).

 

Den modifiserte hylsa var det ikke like lett å måle etter forandringer på, da hetta ikke stakk ut i det hele tatt. Jeg forsøkte derfor med tapen igjen på begge hylser etter å ha satt tennhetta i den umodifiserte hylsa tilbake på plass (tape pluss utstikkende hette ville blitt dobbelt opp).

 

Det viste seg nå at den modifiserte hylsa ikke hadde fått merkbar økning i patronspill; den kamrer fortsatt lett med ett lag, og veldig tregt med to lag tape. Den "vanlige" hylsa, derimot, kamret nå lett med to lag (jeg kjente _litt_ motstand, men ikke mye) og tregt med tre lag tape. Den kamret overhodet ikke med fire lag.

 

Til slutt gjentok jeg forsøket med en tredje hylse, som ble helpresset mellom hvert "skudd" (og i farten skutt i kammeret fremdeles innsauset i hylsefett :oops: ) Denne hadde i utgangspunktet 0,15mm patronspill, og etter 12 avfyringer så det slik ut:

normal_Headspace_helpresset_hylse_12_avfyringer.jpg.

 

0,19mm er ørlite grann mindre enn den upressede hylsa, men skyvelæret er neppe nøyaktig til mer enn +- 0,01mm så det er vanskelig å si om det er en reell forskjell. Det kan hende at hylsa strakk seg litt pga friksjon mot ekspanderknappen, og at dette har gitt en liten effekt på patronspillet.

 

Nå er det selvsagt håpløst dårlig måleoppløsning og nøyaktighet i min bruk av gummiaktig, glovarm elektrikertape som måleenhet i solsteika, men jeg mener likevel å kunne trekke noen konklusjoner:

 

1. Patronspillet KAN øke som følge av gjentatte skudd med svært svake ladninger i samme hylse.

 

2. Økningen kan skje til tross for at hylsa helpresses (dette er også logisk; dia kan bare sette skuldra bakover, ikke flytte den fram).

 

3. Økningen i patronspill kan effektivt motvirkes ved å bruke hylser med utvidet tennkanal.

 

4. Enten man har utvidet tennkanalen eller ikke, så er det kanskje lurt å holde seg på den sikre siden ved å ha et sett med hylser som kun brukes til subsoniske ladninger, aldri til høytrykks standardladning.

 

 

 

 

 

Er det forresten noen som kan si noe om hvor stort patronspillet kan være før det blir farlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det at tennhetta bakker litt ut om hastigheten ligger UNDER 300m/s, men om hastigheten ligger mellom 300 og 340 m/s (fortsatt subbhastighet), så bakka tennhettene ikke ut i det hele tatt (ikke synlig ivertfall). Dette var med umodifiserte Remington hylser (.30-06), Federal 210 hetter, Xgrs med Vv N310, og ei 180grs Win PP kule. Hylsne var helpressa med ei Lee Rgb die om det skulle ha noe å si...

 

Men det kan godt vere at patronspillet ble annerledes fordi om...

 

En annen ting er at jeg KUN bruker Remington hylser til sub-ladninger, og andre hylsefabrikat til normale ladninger...

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...