Jump to content

Nybegynner


Jorry

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har lyst til å kjøpe meg bue. Jeg er 15 år gammel og ganske kraftig.

Har et budsjett på ca 3500, da må alt jeg trenger være med.

Åpen for alt. Håper på gode innspill.

Vil helst ha noe innenfor Norge, ( er ikke helt trygg på utenlands handel).

 

Mvh Jorry. :D

Link to comment
Share on other sites

Det viktigast e å begynne med er å kartlegge draglengde og dragvekt for buen som du skulle ha. Det er ingen vits å bruke penger på noe som ikke passer for deg. Det er nesten å sammenligne at du kjøper altfor store eller små sko. Man blir ikke akkurat så veldig fornøyd da. Mye av buene har justerbar draglengde og dragvekt, men dette er og for gitt område, så du må ligge innefor dette område. Hvis du kjenner noen som skyter med bue eller om du har en klubb i nærheten så ta kontakt med disse først. Det dukker opp en del brukende utstyr bl.a i finn.no men en del er disse er ikke noe å ha. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ingen bue klubb i nærheten her jeg bor :( .

Hvordan måler man ca draglengde?

Hva tror dere vil være passelig dragvekt for en kraftig 15 åring?

Vil ha en bue jeg kan bruke en stund.

Link to comment
Share on other sites

Dralengda di er "vingespennet" ditt, dvs. avstand mellom fingertuppene dine når du strekker ut begge armene, delt på 2,5.

Som regel er den avstanden den samme som høyden din. Det vil si at dersom du er 180 cm høy, deler du 180 på 2,5. Det blir 72 cm. Nå angis dralengden i tommer, så du må dele igjen på 2,54. Du får da ca 28,5 tommer som blir dralengda.

 

På bua trenger du sikte, peepsikte og pilhylle. I tillegg trenger du avtrekker (release). Selvsagt piler med passende stivhet (spine).

 

Det kan være mye å spare på å handle i utlandet, men dersom du går til en av de Norske forhandlerne får du god hjelp. En annen mulighet er å handle fra Huntersfriend i Finland. Er en egen tråd om dem her på forumet. Jeg kan anbefale dem.

 

oops så ikke den over her, men der har du i hvert fall link til HF.

 

Her er linken til HF i Finland:

 

www.huntersfriend.eu/england/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig å skyte med fingre (hanske/tab) og uten peep også!

Jeg skøyt IBEP prøven min slik!

Men nå skal det sies at buen min ikke var av den korte typen!

Ingen fordel med peep under skumringsjakt!

Men at peep og relase er en fordel om man skal skyte på langt hold eller på små dyr er det ingen tvil om :)

Link to comment
Share on other sites

Du må ta kontakt med hunterfield via telefon så slipper du den momsen i Finland og sparer dermed 19 % for prisen. Du vil får da norsk moms uavsett og den er 25% som du må lekke på prisen. Dvs. att det kommer tillegg 6% + tolbehandligngsgebyr på ca. 135 kr om jeg husker rett og fraktkostnader. Da er alt inkludert:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil fraråde deg å kjøpe den bua av minst tre grunner. Jeg aner ikke hva slags fabrikat det er, den er for tung for deg, garantert. og den har bare 65% letoff. Selv om du justerte den ned til 60 pund, vil du i beste fall pådra deg skulderskader, om du skulle klare å trekke den opp. Du som er så ung bør ikke starte høyere enn 40-45 pund dravekt. Selv skyter jeg på 60 pund maks nå, og jeg er 186 cm høy og ikke akkurat lettbygd. Jeg startet på 45 pund.

Å handle med HF i finland er piece of cake, du bare ringer og de hjelper deg hele veien.

 

edit:

 

På den nettsida du refererte til er det bare Martinbuene jeg vil anbefale. Det viktigste for deg er uansett å starte med ei bue du kan skru ned til maks 40-45 pund.

Link to comment
Share on other sites

Legion er en god bue, har en sånn selv. :)

Alt du trenger ekstra er piler og en release.

Lengde på piler er litt vanskelig å si, jeg har en dra lengde på 29,5" og pilene mine er 30,5" heller ha litt for lange piler enn litt for korte. :winke1:

Den aller viktigste nybegynner feilen man ikke må gjøre er å kjøpe for tung bue :!:

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å forklare, men kort forklart; den kraften du må bruke for å holde buen oppspent i fullt trekk. Altså, med en 50 punds bue som har 80% letoff, må du bruke ca 10punds kraft for å holde buen oppspent... :)

Rett meg noen om jeg har forstått det feil.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dette gode piler:

http://buesport.com/products/carbonpil- ... sin-12-stk" target="_blank

 

Gode piler? Etter min mening, nei. Men de fungerer til begynner piler som man kan skyte med til mn har begynt og treffe sånn tålig der man skal :) Har også dårlig erfaring med ferdigmonterte piler, men som nybegynner er det klart det er greit, men fjørene detter gjerne fort av og i noen tilfeller kan spissene hoppe ut. Selvmonterte er gjerne det beste, men da må man ha fjæringsapparat. For og nevne noen av de mer kjente produsentene av piler kan jeg nevne: Easton, Beman og GoldTip. Finnes også fler, selv har jeg god erfaring med Easton pilene.

 

Ellers noen tips til hva man burde gjøre når man kjøper ny bue?

 

Kan nevne noen ting jeg mener er viktig og tenke på når man kjøper bue, mange av disse er sikkert nevnt fra før.

 

- Ikke kjøp for kraftig bue, det kan fort føre til skader og også at interessen forsvinner fort. Når man har skytt en del og lært seg teknikk på å trekke opp samt bygd de rette musklene kan man heller øke på om man vil. 30-40 pund syns jeg er en grei plass og begynne.

 

- Kjøp en bue med gode justeringsmuligheter på dralengden, finn din ca dralengde på måten en nevnte over, og prøv å få en bue som kan justeres uten moduler 1-1,5" over og under den dralengden du kommer frem til, ingen regel uten unntak, selv er jeg 182 høy og skyter med 30" dralengde.

 

- Les på nett om skyte teknikker

 

- kjøp eller lag deg en grei skytematte

 

- Vil anbefale å se etter en brukt bue, for 3500-4500 kr bør du kunne få en ganske grei brukt jaktbue pakke med det du trenger, og ofte da med litt ekstra piler osv. Ligger jo gjerne litt på finn, og også på forumet til norges bueskytterforbund. Da taper du også mindre når du vil bytte den ut med noe bedre og kraftigere når den tid kommer :) Vil anbefale og kjøpe bue av en anerkjent produsent, vi har hatt noen i klubben vår som har begyndt med veldig billig bue, og uansett hvor mye vi prøver får vi aldri tunet de inn så de går veldig bra. Hoyt, PSE, Bear og Mathews er jo noen produsenter som skal være bra, foretrekker Hoyt selv, men det er litt smak og behag :)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke ha kjøpt de pilene du linket til, det står ingenting om spine eller slikt, noe som er VIKTIG når det kommer til pil kjøp.

Kjøp heller skaft fra Vestgård, Catos Buesport, Midt Norsk Buesport eller Humlekjær, å få dem til å montere pilene ferdig for deg, tja, det vil kanskje koste en hundrings eller tre mere, men da får du MYE bedre piler som også er korrekt for både buen og pillengden din! :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at pilene du kjøper må ha riktig spine. Feil spine fører i beste fall til dårlig presisjon. Alt for svak spine kan være direkte farlig. Uansett hvor du kjøper, må de kunne oppgi spine og selge deg riktige piler. Du trenger heller ikke så mange piler til å begynne med. 6 piler holder. Du kan alltid kjøpe flere senere.

 

Her er gode rimelige ferdige piler, du trenger feltspisser i tillegg:

 

vestgard.no/butikk/index.php?main_page=product_info&cPath=81_100&products_id=249

 

Ok linken virker ikke, men gå til Vestgård og let opp disse: Carbon

Express Maxima Thunderstorm

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Da bestiller man spisser utenom. Ser at de har tre typer feltspisser, hvilken burde jeg velge ser at det er forskjellig vekt? Og hvilken dimensjon vil passe pilene?

 

Ingen som vet hvordan man kan lage en skytematte?

 

Takker for gode svar, dere har vært svært hjelpsomme. :D

Link to comment
Share on other sites

Derfor lønner det seg og kjøpe bue eller bestemme seg for hvilken bue man skal ha før man tenker på piler... har du en bue på 40 pund kan de pilene skytes med uten at det er farlig, har en kompiss som skøyt de med en 50 lbs bear bue uten problemer, pressisjonen var ræv da i forhold til skikkelige piler. ingen kvalitetspiler, men etter min mening helt ok å bruke helt i begynnelsen og til "leke" skyting. Men, jeg hadde som de andre lagt noen hundrelapper til i det og fått noe bra med en gang.

 

Når det gjelder å lage skytematter er det vel en tråd her inne på denne delen av forumet om akurat det om ikke jeg husker feil, ta og bla litt her, så tror jeg du finnen noen versjoner :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan justere effekten av spine på pilene ved å velge tyngre eller lettere spisser. Men det er enklest å velge pil med riktig spine etter bua di, slik at du valgfritt kan prøve 85, 100, eller 125 grains spisser for å se hva som gir best presisjon. Vil du prøve tyngre spisser må du ofte velge stivere piler.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at diameter på spissen tilsvarer diameteren på pilskaftet slik at overgangen mellom skaft/spiss er helt glatt, og ikke virker som en mothake. Hvilken diameter på spissen du skal ha er avhengig av hvilken type piler du ender opp med. En seriøs forhandler tilpasser dette for deg.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du stresser litt med feil ting, ikke tenk på piler før du kjøper buen. :) Lag deg selv et oppsett med hvordan bue du skal ha, så etter det finner du pilene du vil bruke, sjekker hvordan spine du må ha i forrhold til: dravekt, DIN pil lengde og spissvekt... :)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å kjøpe denne:

http://www.jaktkompaniet.no/product.php?id_product=1564

 

Det blir ikke bue kjøp for om tidligst 2 uker. Jeg hadde håpet å bestille alt samtidlig(ikke fra samme sted), sånn at jeg kunne begynne å skyte med en gang. Er vel litt kjedelig å ha en splitter ny bue du ikke kan prøve for at du ikke har piler.

 

Når man velger dragvekt står det feks: H 26/50. Jeg regner med at H står for høyre bue og at 50 står for dragvekt, men hva står 26 for. Jeg har funnet ut at jeg trenger 27,5 tommer draglengde.

Håper at noen kan hjelpe meg med det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... :)

Har satt opp et lite oppsett til deg du kan se litt på... :)

Bue: Bear Legion 50# - 3999,-

Piler (dette regnet ut fra dravekt 44-48 pund, pil-lengde 28,5"-29,5", spissvekt 125grain) : Easton Pilskaft ST Axis N-Fused Carbon 400spine. 68,- pr. stk. (816,- for 12stk)

Release: Dette må du finne selv ut hvilken du vil ha, hanske release vil jeg personlig si er det beste for en som er så ung som deg, da enten Winn's free flight c-10 (750,- fra vestgård), eventuelt Allen glove relese (390,- fra abcfritid).

Spisser: Saunders Combo Point 125gr (til Easton pilene trenger du spisser i størrelse 17/64) 4,50,- pr stk

 

Så da kommer dette på 5200-5500,- noe som er en grei pris.. :) Men regn med å bruke enda litt mere da det alltids er ting man trenger/vil ha ekstra. ekstra nocker, ekstra d-loop, ekstra peep, streng voks, osv.

Link to comment
Share on other sites

første bue jeg kjøpte var en "rth" bear attack fra jaktkompaniet samme utstyr som på den du ser på. Hva jeg synes? Jeg solgte bua før det var gått 1år i følge bear finnes ikke rth pakker for bear buer bare spesial pakker for cabelas osv

etter den bom turen holder jeg meg til Arve vestgård

med ditt budsjett hadde jeg kjøpt en mission archery bue fra arve og så du vet det jaktkompaniet står ikke oppført hos nbjf som en av de seriøse forhandlere jeg tapte mye penger på feil råd og kjøp fra jakt kompaniet ble også lovet en kompensasjon jeg ikke har sett enda tross for mitt mass så jeg har glemt det er lei fokuserer heller på og dyrke interessen men det er ditt valg hvor du kjøper og jeg kunne fortalt deg mye mer om saken til og med bear selv har dårlig service...

Link to comment
Share on other sites

Jorry: Pilene er fra catos buesport.

Litago: Har aldri hatt problemer med kundeservicen til Bear, tvert imot, er meget imponert over den!

 

Det er vell ingen som VIL kjøpe en rth pakke, men med et budsjett på 6000,-for ALT og det skal kjøpes i Norge, så har man ikke så mange valg... :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...