Jump to content

Mac damask


MMY

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Trenger ikke fancy kniver? Enig. Damask stål, som i realiteten er en etterligning av en glemt smed kunst trenger du ikke ettersom det bare er for utseendets skyld.

Derimot må jeg innrømme at jeg synes det ser svært flott ut med damask stål, nødvendig eller ikke.

 

(kan jo legge til at damask stål er når det har blitt hamret flere lag med tynne metall "løv" over kniven for å skap forskjellige mønstre i bladet, vanligste mønsteret er bølger)

 

Om du ser bort bra fra det vil jeg si det nærmest er en nødvendighet med slike "fancy" kniver om du pleier å diske opp annet enn toro, grandiosa og lignende ferdig produkter.

Knivene har bedre metall og vil derfor oppretholde en skarp egg over lengre tid, men vil som alle andre kniver bli sløv over tid. Det er ikke mye vits i å betale mye penger for en kniv om du opprehetholder en like sløv egg på den som en billig kniv, med andre ord kan det være en fordel å lære å slipe kniver eller ha noen i nærheten som kan gjøre det for deg.

 

Om du derimot tar vare på kniven, DVS: vasker den til hånd, bruker skikkelig skjærefjøl (bambus e.l hardt tre), ikke skjærer i; ben plastikk eller tomater og sist ikke lar oppebevare knivene på en slik måte at de "klirer" i hverandre eller annet metall holder eggen seg veldig brukbar for en lang tid.

 

Jeg ble litt ivrig og ser at det ble litt mye så jeg gir meg nå,

over til spørsmålene dine:

 

Erfaring med Mac Damask - serien.

Har ikke prøvd denne serien.

Har prøvd de andre seriene over lengre perioder (9-12 timers strekk).

Det resulterte i verkende hand og frustrasjon, som igjen var en følge av dårlig ergonomi og sløv egg pga eierene...

Har også prøvd helt nye mac kniver som ikke akkurat har en overaskende skarp egg, men ganske bra.

(her må jeg legge til at mange sverger til Mac's ergonomi og jeg vil tro at min dårlige erfaringen med ergonomien skyldes det at jeg har ganske store never.)

 

Er det de beste hjemme kjøkken knivene?

Det kommer helt an på, de er ok kniver i den prisklassen.

 

For mac: De er rustfrie(dvs relativt lettstelte), pene.

Mot mac: sløvere en kniver lagt av metall som ikke er rustfritt(som igjen krever mer stell), dyre, dårlig ergonomi (om du har store never), for lette for min del.

 

For hjemmebruk er ikke ergonomien det viktigste. Legg til at de er pene og at de er rustfrie, så vil jeg si at de er ganske gode kniver til hjemmebruk.

Ett annet merke som er i samme høyden som MAC er SHUN. Disse to merkene er vell de som er i toppsjiktet av "kommersielle" kniver.

Om du sammenligner dem med feks victorinox er det som natt og dag, men samtidig betaler du godt for navnet.

 

Om du er interessert i gode skarpe kniver til en billigere penge vill jeg anbefale å titte litt på andre japanske kniver.

LINK : http://www.japanesechefsknife.com/" target="_blank

 

 

En siste ting:

Om du overhodet ikke er interessert i å slipe kniver o.l kan det være en fordel å kjøpe en brød kniv av feks mac.

Her får du en skarp kniv som vil holde seg skarp MYE lengre pga den bølgete sag formen til egget, men ulempen igjen er det faktum at den er bølge formet og at når den er sløv går det ikke an å slipe den igjen. Jeg ville uansett anbefalle en brødkniv/tomatkniv til skjæring av tomater.

 

Spør gjerne om det er noe du lurer på eller om det er noe som er uklart av det jeg har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra det jeg har blitt fortalt er det skinnet på tomaten som sløver eggen når du kutter gjennom det.

Eksakt hva som skjer har jeg aldri tenkt over, men ut ifra personlig erfaring kan jeg si at kniven mister skarpheten relativt kvikt når du kutter tomater.

 

I disse tilfeller hvor jeg har merket at eggen har blitt sløv har jeg kuttet en god del tomater nærmest hver dag over en periode. Etter en stund sliter kniven med å komme seg gjennom tomat skinnet og du ender opp med å presse deg gjennom isteden for å gli gjennom. Når jeg da har nådd frem til dette punktet bytter jeg til en annen kniv, som har blitt brukt omtrent like mye på andre typer grønnsaker , denne kniven sklir alltid igjennom uten problemer.

 

Med andre ord er det ikke verdens største synd å kutte en tomat i ny og ne, ettersom det krever en del tomat kutting for å sløve kniven til det punkt hvor den trenger sliping.

Jeg innrømmer at det hender ganske ofte at jeg kutter tomater med min vanlige grønnsaks kniv.

Tomater er også en veldig god test for skarpheten på egget siden skinnet er litt vanskelig å komme gjennom.

Så jeg bruker ofte å kutte opp en tomat etter sliping for å se om slipe jobben er bra nok.

 

Om du derimot KAN unngå å kutte tomater med en vanlig kniv spesielt om du har tenkt å kutte opp mange tomater, er det bare positivt.

Kniver som "holder" eggen ved kutting av tomater er tomatkniven og brødkniven, hvor sistnevnte er min favoritt for jobben.

 

Eks. på tomat testen:

LINK:

Om du kan kutte en tomat slik har du en veldig skarp egg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nå må jeg bare skrive noe...

Jeg har flere kniver i prisklassen søppel og opp til Mac og hver kniv til sitt bruk.

Du får flere typer Mac, blant annet med enkel egg som er superskarp og lettere å skjerpe.

Når det er sagt bruker jeg mye en kjøkkenkniv fra Clas Ohlson, (69.-) den har teflonbelegg på begge sider, er overraskende skarp og lett å holde skarp med f.eks sliper fra OBH Nordica Selv på en Mac til 2000.- vil ting suge seg fast iblant, men ikke på nonstick. Genialt til pølser, ost og andre ting. Å betale for en damaskkniv som fort koster oppunder 2k eller mer blir en smakssak, damask er bygget opp med 32 lag stål og herdet til 61 Rockwell C, de andre har en stålblanding med blant annet molybden og gir den samme hardheten ved herding, mellom 57 og 61, så derfor blir en i damask mer en smakssak.

Selv sikler jeg såklart på en slik, men likte ikke grepet. For meg er det viktig med en rullende egg og de kunne ikke de tilgjengelige modellen utvise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...