Jump to content

Spotter: Vortex Nomad 20-60x60 eller Vortex Recon R/T 15x50?


73alfa

Recommended Posts

Jeg har lenge fundert på å kjøpe meg en spotter-kikkert i det rimeligere prisleie. Siden optikk som oftest er slik at man får hva man betaler for, så er jeg redd for å gå i fella og kjøpe noe som er ubrukelig.

Jeg vurderer, som overskriften sier, Vortex Nomad 20-60x60, men har lest litt ymse omtaler om denne. Hos Jaktfall ser jeg at det kanskje finnes noen andre alternativer også. Hva med Recon R/T 15x50 (altså fast 15x men med retikkel)? Vil en slik gjøre nytten? Jeg ser for meg at denne kanskje er hendigere å ta med ut på tur, men muligens ikke like anvennelig på banen? Men, min erfaring så langt er at kikkerter med fast forstørrelse ofte er bedre (klarere) enn en zoom-kikkert med litt større forstørrelse.

Er annet alternativ som jeg ser er Viper HD 15-45x65, men da får jeg ikke retikkel slik som med Recon.

Hva mener folket om disse kikkertene?

Finnes det andre (bedre) alternativer i samme prissegment?

Link to comment
Share on other sites

tja, Behovet er vel egentlig ikke så voldsomt, men det er jo mest fordi det er kjekt å ha. 8)

Har savnet en spotter-kikkert ved et par anledninger.

På langholdsskyting (de få gangene man har mulighet til slikt), så begrenses spotteren min av en 8x40 håndkikkert. Alerede fra 450m sliter han/jeg med å se treff.

Ved innskyting alene, så er det også slik at det ikke er alltid jeg klarer å se kulehull (avhengig av bakgrunn etc) på 100m med håndkikkerten.

Siden jeg har MIL-retikkel i kikertsiktet, så tenkte jeg at det kunne være en fordel og også ha det i spotter sin kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...