Jump to content

Import av komponenter


regin

Recommended Posts

Hvordan er loven for import av komponenter til hagglelading? Jeg sliter med å skaffe fiocchi tennhetter, men ser at http://www.siarm.com/ har, og ved kontakt sier de at de kan sende utenlands.

 

Haggel er nevnt:

§ 55. Tillatelse til ervervsmessig innførsel

Løse hagl kan innføres uten tillatelse.

 

Men hvordan er det med tennhetter?

 

R.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke at jeg vil garantere svaret mitt, men er ganske sikker på at det ikke går..

Du har ikke vurdert å prøve en annen tennhette? f.eks CCI209 fra hjemmelading.no ? Den er jo en fin representant da den veldig sjeldent vil øke trykket:P

 

Kontakt Trond Alvestad på hjemmelading å spør om han kan ta inn, evnt. hvor du kan få tak i Fiocchi. :)

Link to comment
Share on other sites

Har finlest lovteksten, du har nok rett. Tennhetter kan nok ikke importeres uten papirer:

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

[...]

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel.

 

Er det ikke litt risky å erstatte tennheter? Alle ladehåndbøkene jeg har lest skremmer med død, fordervelse og impotens om ladedataene ikke følges til siste punktum...

Link to comment
Share on other sites

Det der står ikke i hverken Lyman eller RCBS boka. Det har forekommet i noen grad i data fra BPI men bør da kun benyttes ved de dataene det gjelder.

 

Det å ikke bytte komponenter er gjennomgående for all seriøs publikasjon når det gjelder lading av haglepatroner. Er dere i beita så send patronene deres til Eurenco og få de trykktestet.

 

 

Dårlige råd bør man holde for seg selv og ihvertfall ikke slenge ut på nett.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...