Jump to content

Shooter Android app stabilitet


Roe

Recommended Posts

Dere som bruker Shooter på Android, funker det?

Har hatt elleville løsningsforslag type 2 klikk for vind på 1000m. Dette ble forbedret etter reinstallering.

Tester programmet på litt hold i går med alle variabler kontrollert og programmet gir dårlige og lave løsninger allerede ved 600m. 5 klikk lavt er dårlig.

 

10 grader temperaturendring skal jo heller ikke gi 18 klikk endring på 800m. Når jeg går 10 grader tilbake burde jeg ende på utgangpunktet, ikke 3 klikk off.

Noe som jeg gjør feil? Dette er jo et anbefalt program...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Shooter hele tiden, og sammenligner opp mot Lapua Ballistics. Lapua har ikke SMK kula som jeg bruker, men er allikavel ganske identisk med Shooter ved bruk av 300 grs Scenar. Det skiller som oftest under 1 knepp mellom de 2. Jeg bruker G1 bc i Shooter, siden de kulene som har Litz i parantes, ikke treffer der Shooter sier de skal. Jeg har i tillegg endret BC på noen kuler, mest pga at jeg har mer fart på de, enn fabrikk oppgir. Så når alle parametre er inne, og jeg fremdeles trenger noen få knepp opp eller ned for at det skal stemme, så går jeg inn og justerer BC, og da stemmer det, på hold ut til 1500 meter.

 

Jeg har tidligere brukt både trykk og høyde over havet, da var jeg "nesten" inne hver gang, men nå kjører jeg bare med trykk, og er inne hele tida. Har bestilt meg en Kestrel 4500, så da skal det bli helt rett. Jeg bruker nå hpa ved havet og trekker av for høyden jeg er på, blir nok ikke helt rett, men på min faste plass stemmer det bra.

 

Jeg har ikke oppdatert min Shooter på lenge, siden den er på en HTC telefon jeg ikke lenger bruker. Jeg har vurdert å laste ned Shooter til Samsung'n min, men foreløbig kjører jeg Lapuan sin på den, og jeg treffer bra der oxo. Lapua gir mer nøyaktig spin drift korreksjon enn Shooter, for de er litt ulike ved horisontal justering. Ingen av de tar hensyn til vinden om den kommer fra høyre eller venstre. Kula vil vel klatre og synke alt etter vindretningen, men dette tar iallefall ikke mine versjoner med.

 

Lasta ned Strelok i går, og den var rimlig identisk med de 2 andre, så jeg føler jeg er helgardert. :)

Link to comment
Share on other sites

Testet akkurat Strelok. Var ytterligere off. Lapua gratisversjon har også sine begrensninger. Må teste mer. Foreløpig er jeg lite imponert over STABILITETEN til Shooter på Android. Etter hva jeg forstår er iPhone versjonen oppgradert nylig.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du gps'en i telefonen sammen med app'en? Gps'en på min tlf er særs unøyaktig og skifter lokasjon ofte med noen 100-metere. Dette gjelder også følgelig for høyde da landet er kupert. Ser at høyden over havet ofte er helt på bærtur hvis app'en står på auto.

 

Har ikke noe vitenskapelig materiale å presentere, men den har fungert tålelig greit for meg til bare moroskyting. Så lenge kråka i det minste føler lufttrykket på 600-800 meter er jeg happy :)

 

Apropos hastighetsendring. Finnes det noen tommelfingerregel for hastighetsendring pr grad krutt-temperatur? Går det å legge et noenlundetall når jeg legger inn et nytt våpen og i en annen kaliberklasse uten å ha prøveskutt i under forskjellige forhold?

Link to comment
Share on other sites

Logg bok er nok uansett greit å ha med, men plutselig skyter man kanskje på et hold man ikke har logga før, og da kan det være greit med en app, men den må jo funke. På uanstendige avstander, er jeg iallefall så nær med Shooter og lapua, at jeg som regel er inne på skudd nr 2 eller 3. Men da er man avhengig av å kunne se nedslaget, og da er is veldig fint.

 

Det enkle er ofte det beste, har man dårlig tid, men vet hva man skal putte inn av data, så er kanskje en app en grei løsning. Å lage en loggbok, tar litt tid, man må jo skyte de holda man logger, men er helt klart veldig nøyaktig i ettertid.

Jeg sier ja takk, begge deler, men er fascinert over teknologien som er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, bruk loggboken i samhold med ballistikkprogrammet. Da er det ikke mange holdene du trenger å ha skutt før du kan tegne opp en meget god kulebane. Såfremt du logger/ kronograferer nitidig så får du frem en skikkelig kulebane nær sagt uansett forhold.

 

Løsningen min på akkurat dette problemet ble å bruke Lapua Ballistics (som er stabil) og skalere opp resultatet ca 5% som i følge Litz er forskjellen på Amax/ Scenar kula. På dette viset fikk jeg frem et resultat som matcher observert treff på skiva innenfor mine normale skytterfeil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg testet Shooter noen hundre skudd og programmet er systematisk ustabil på Android.

 

For eksempel 623 meter har gitt meg løsningsforslag fra 62 til 68 klikk mot fasiten 64.

Når jeg plotter variablene for fasiten 64 klikk får jeg som regel forslag 62 klikk. Gå ned 25m via HUD og opp 25m via HUD og programmet foreslår 63 klikk. Dette skjer nesten hver gang.

 

Jeg er med andre ord ikke så veldig imponert...

Link to comment
Share on other sites

Telefonen som jeg har Shooter på, er ikke lenger i bruk, som telefon, så app'n har ikke blitt oppdatert på aldri så lenge. Jeg har vel da en litt gammel versjon.

 

Den siste tiden har jeg brukt mest Lapua sin app på Samsung telefonen jeg bruker til daglig, jeg benytter ladedata for 300 grs Scenar, og det passer helt utmerket på SMK kulene mine.

 

Har vært og skutt på 1000 meter idag, og når jeg fyrte opp Shooter nå, så er de rimlig like.

Kan legge ut detaljene.

Avstand: 1000 meter

Vinkel: 10

Hpa: 1011

Temp: 8

Humid: 67

Vind: 3.2 m/sek

Angle: 9

Lat: 62

Az: 170

 

Shooter sier: Up 28.9 MOA

Left 5.1 MOA

 

Lapua sier: Up 29.09 MOA

Left 5.16 MOA

 

I prinsippet er dette helt likt, da jeg ikke kan stille 28.9, da stiller jeg 29, det samme gjelder da for 29.09, jeg stiller da 29.

Samme gjelder sideveien.

Under skuddet mitt idag, traff jeg 1 knepp for høyt, og litt over 2 knepp for langt venstre.

Det ene kneppet kan skyldes at jeg har ca 868 m/sek på noen av første skudda, mens andre har ligget på 860 m/sek.

Idag var det 860 m/sek som lå inne, og jeg hadde nok noe nærmere 868 m/sek. Gadd ikke kronografere.

Høyde messig var jeg under en 1/2 mao fra siktepunktet.

 

Så jeg vet ikke annet enn at du må ha en nyere Shooter versjon enn meg, og at det er noe som skjer der da.

 

Jeg skjøt oxo på plata på 1200 meter idag.

 

Shooter sier U 39.3

L 6.5

 

Lapua sier U 39.41

L 6.63

 

Og jeg traff plata :)

 

OM du gidder å legge ut alle dine data, så kan jeg sjekke med min Shooter og se hva jeg får da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...